۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۶۳۴۰۲
آیت الله توکل مطرح کرد؛

عالم وجود، عالم اسباب است/ انسان ظالم در منزلگاه مرصاد گرفتار می شود

نماینده مردم مازنداران در مجلس خبرگان رهبری با بیان یک داستان از زمان حکومت رضا خان پهلوی و با توجه به روایاتی از معصومین(ع)، گفت: عالم وجود، عالم اسباب است پس هیچ اتفاقی در این عالم بدون دلیل به وقوع نمی پیوندد.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل شب گذشته در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در خیابان حضرت قائم(عج) گفت: به دلیل مخفی بودن ولیّ خداوند در میام مردم، باید به همه انسانها احترام بگذاریم.

وی در ابتدا با بیان اینکه هیچ اتفاقی در عالم وجود بی دلیل نیست، افزود: عالم وجود بر اساس قاعده پاداش و جزا بنا نهاده شده است، اگر کسی شرارت بورزد، حتماً جزایش را می بیند و اگر کسی محل صدور خیر باشد، حتماً از فیوضات الهی بهرمند می شود.

آیت الله توکل با بیان یک داستان از زمان حکومت رضا خان پهلوی تبیین کرد: خدا لعنت کند دودمان پهلوی را که ظلمهای زیادی به مردم کشور روا داشتند، یکی از کارهایی که رضا خان برای ایجاد رُعب و وحشت در میان مردم انجام می داد، کتک زدن افراد در خیابانها بود.

نماینده مردم مازندارن در مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: یکی از روزها رضا خان با ماشین در یک خیابان حضور پیدا کرد و یک جوان را آن قدر زد تا او را کشت، آیت الله بهاء الدینی که یک شخصیت برجسته در آن زمان بودند، فرمودند کشته شدن این جوان بی علت نیست، وقتی افرادی برای تحقیق راجع به آن جوان عازم شدند، از مردم شنیدند که آن جوان فرد شروری بوده است و گربه های محله را با ریختن نفت روی آنها، به آتش می کشیده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان حدیثی قدسی ابراز کرد: گاهی انسان مرتکب گناهی می شود که خداوند به عزت و جلالش قسم یاد می کند که هرگز این گناه را نبخشد و حتماً عامل آن را به سزای عملش برساند، نوع گناه در این رابطه مشخص نیست به همین سبب انسان در مواجهه با هر گناهی باید خودش را حفظ کند.

وی با بیان یک روایت از امام معصوم(ع) در مذمت گناه زنا، تبیین کرد: در روایت آمده سه دسته هستند که خداوند در روز قیامت نگاه رحمت به آنها نمی اندازد، با آنها تکلم نمی کند، پاک نمی شوند و حتماً به عذاب گرفتار می شوند، دسته اول افرادی هستند که پیامبر(ص) یا حجت الهی را به قتل برسانند، دسته دوم افرادی هستند که خانه کعبه را تخریب کنند و دسته سوم افرادی هستند که مرتکب عمل شقی زنا شوند.

آیت الله توکل ادامه داد: عمل زنا آن قدر نزد خداوند منفور است که مجازاتش هم ردیف قتل حجت الهی و تخریب خانه کعبه است، کسانی که در این دام گرفتار شده باشند، اگر توبه نکنند، حتماً به عذاب مبتلا می شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی دیگر راجع به غیبت کردن از دیگران توضیح داد: در روایت معروفی که همه شما شنیده اید، امام معصوم(ع) می فرمایند غیبت کردن از زنا کردن بدتر است، وقتی دلیل این مسأله از امام معصوم(ع) پرسیده می شوند، می فرمایند، در عمل زنا هر دو طرف از انجام این عمل زشت راضی هستند ولی در غیبت کردن آبروی یک نفر از بین می رود و هیچ کس دوست ندارد کسی با آبرویش بازی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یک داستان از سال 1351 ابراز کرد: زمانی که تازه وارد شهر قم شده بودم دوستی پیدا کردم که یک فرد عادی را به من نشان داد و گفت برو و راجع به آینده ات از این شخص سؤال کن، با تعجب به سمت آن شخص رفتم و او به من گفت تا 25 سال آینده به این نقطه خواهی رسید، بخدا قسم بعد از 25 سال همان چیزی که او گفته بود، برایم حاصل شد، این داستان را گفتم که هیچ یک از بندگان خداوند را کوچک نشمارید و به همه افراد احترام بگذارید.

وی در ادامه با بیان روایتی از اصول کافی اظهار داشت: گناهانی که انسان را حتماً دچار پشیمانی می کنند شامل، قتل، ظلم به دیگران، شرابخواری و زنا است.

آیت الله توکل ادامه داد: انسان قاتل بعد از ارتکاب قتل دچار عذاب وجدان شدیدی می شود تا جایی که حاضر است بمیرد ولی از درد وجدان رهایی یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان عظمت گناه ظلم به دیگران، توضیح داد: انسان ظالم در آخرین منزلگاه پل صراط یعنی مرصاد متوقف می شود و اگر کسی حقی بر گردن او داشته باشد باید آن را ادا کند، تا جایی که در روایت آمده است اگر کوهی از ثواب داشته باشد در پایان حساب رسی به کوهی از گناه تبدیل می شود و به دلیل تعفن و ظلمتی که گناهان دارند و قیامت محل توبه نیست، حتماً باید به جهنم برود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه شهید هم بدون کسب اجازه کسی که در حقش ظلم کرده است در آخرت گرفتار است، توضیح داد: زن عفیفه ای که یکی از اقوام بنده بود و یک جوان که بعد از مدتی در جبهه های جنگ به شهادت رسید، به او تهمت بی عفتی زد، در خواب دیده بود، ملائکه ای آن جوان را خدمت او آوردند تا از او حلالیت بطلبد، ولی وقتی حلالش نکرده بود، دوباره ملائکه او را به سمت آسمان بازگردادنده بودند.

وی ابراز کرد: در جامعه ای که برخی افرادش گرفتار عمل زنا باشند، مرگ ناگهانی زیاد می شود البته مرگ ناگهانی حتماً متوجه انسان زنا کار نمی شود بلکه برای هر یک از افراد جامعه ممکن است اتفاق بیفتد.

آیت الله توکل در بیان اهمیت صله رحم از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) تشریح کرد: کسانی که قطع رحم می کنند عمرشان کم می شود، البته در صله رحم یک مسأله اساسی این استکه اگر انسان با رفتن به منزل خویشاوندانش به گناه آلوده می شود، حتما نباید برود و البته باید متذکر شوم در صله رحم دیدار افراد لزومی ندارد بلکه می توانیم با زدن یک تلفن از حال خویشاوندان خود با خبر شویم./867/201/ب3

ارسال نظرات