۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۴۶۲۴۶۰
آیت الله رجبی:

اصلی تلقی کردن فرعیات استحکام درونی نظام را سست می کند

عضو جامعه مدرسین با بیان این که گاهی ممکن است به دلیل عدم بصیرت یک مسأله فرعی، اصلی تلقی شود، گفت: این سبب ایجاد اختلاف و سستی اسحکام درونی می شود، گاهی ممکن است مهم و اصلی را فرعی تلقی کنند و دشمن بتواند آسیب را از آن ناحیه به نظام اسلامی وارد کند.
گفت وگوی تفصیلی رسا با حجت الاسلام والمسلمین رجبی

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر ضرورت استحکام درونی نظام گفت: در روایتی از حضرت زهرا(س) داریم که حضرت می فرمایند خداوند ولایت را نظام امت قرار داده یعنی ولایت عنصری است که امت اسلامی را به نظامی واحد تبدیل می کند.

وی افزود: وحدت و استحکام امت اسلامی به ولایت است، در زیارت جامعه کبیره هم روی این مسأله تأکید داریم که ولایت اهل بیت(س) سبب پیوستن امت اسلامی به یکدیگر می شود، مهم ترین عنصری که می تواند استحکام نظام را تأمین کند اولا باور به این است که قوام نظام اسلامی به ولایت است و ولایت ستون خیمه انقلاب به شمار می رود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در مقام عمل به صورت کامل ولایتمدار بودن هم در این قوام اثرگذار است، اظهار داشت: اگر جامعه ما نسبت به ولی امر باور و اعتقاد و در مقام عمل تبعیت کامل را داشته باشد اساسی ترین عنصر استحکام درونی نظام در آن تأمین شده است.

وی ادامه داد: البته این مسأله فروع دیگری هم دارد که سبب استحکام نظام می شود، هر چقدر امت اسلامی همبستگی بیشتر داشته باشد سبب استحکام می شود و برعکس اگر اختلاف و نزاع به وجود آید استحکام نظان اسلامی از بین خواهد رفت چون اقتدار امت اسلامی در برابر دشمنان را کاهش می دهد و از بین می برد.

آیت الله رجبی با بیان این که در کنار ولایت باید وحدت امت اسلامی وجود داشته باشد، بارز داشت: همه امت باید یکپارچه باشند و اختلاف سبب نشود که از اصل نظام و اصل دشمنانی که در کمین هستند غفلت شود، در نظام اسلامی چیزی که سبب استحکام درونی می شود اقتدار ملی است.

وی عنوان کرد: هرچه موجب اقتدار بیشتر نظام شود استحکام نظام را افزایش می دهد، اقتدار نظام به این وابسته است که در عرصه های گوناگون جامعه رو به پیشرفت باشد، پیشرفت وابسته به این است که همه آحاد جامعه احساس مسؤولیت نسبت به نظام داشته باشند.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همه آحاد مردم باید احساس کنند که نظام برای خودشان است و برای تقویت آن تلاش کنند، هر کسی در هر حیطه ای که قرار دارد باید نقش آفرینی داشته باشد؛ همه این ها یک عنصری به نام بصیرت را می طلبد.

وی اضافه کرد: اگر امت نسبت به مصالح نظام و توطئه های دشمنان نظام بصیرت لازم را داشته باشد تبعا عناصری که درصدد آسیب به استحکام نظام هستند را می شناسد و متوجه می شود، هم آسیب بیرونی که دشمنان و توطئه های آن را خوب می شناسد و هم آسیب درونی که ممکن است از اولویت ها غفلت شود.

آیت الله رجبی با بیان این که گاهی ممکن است به دلیل عدم بصیرت یک مسأله فرعی، اصلی تلقی شود، گفت: این سبب ایجاد اختلاف و سستی اسحکام درونی می شود، گاهی ممکن است مهم و اصلی را فرعی تلقی کنند و دشمن بتواند آسیب را از آن ناحیه به نظام اسلامی وارد کند.

وی افزود: بصیرت عنصر بسیار مهمی است که هر عاملی بخواهد در استحکام اثرگذار باشد اگر بصیرت وجود نداشته باشد کارایی خود را ندارد، به عکس همه عواملی که می تواند اسحکام نظام را آسیب بزند در اثر عدم بصیرت زمینه آن هموار می شود؛ بنابراین به پیشرفت همه جانبه امنیتی، اقتصادی، سیاسی و نظامی نیاز داریم که مرهون این است که مردم در صحنه باشند و در صحنه بودن مردم و به موقع عمل کردن آن ها وابسته به بصیرت است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات