رفیق بد و انسان طاغی در گناه مصادیق بارز شیاطین انسی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل شامگاه گذشته در خیمه حسینی واقع در خیابان هشت بهشت شرقی گفت: عدم بازگشت به گناه نشانه توبه حقیقی است.
وی در ابتدا افزود: در محضر خداوند سه دسته موجودات مکلف هستند و سه دسته از موجودات مکلف نیستند، اما ملائکه، انسان و اجنه سه دسته ای هستند که در محضر خداوند باید به تکلیف خود عمل کنند و حیوانات، جمادات و گیاهان سه دسته ای هستند که خداوند تکلیفی بر دوش آنها نگذاشته است.
آیت الله توکل ادامه داد: در میان موجودات مکلف، انسان و اجنه در معرض انجام گناه هستند ولی ملائکه به دلیل اینکه شهوت و غریزه ندارند منزه از گناه هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: انسان و اجنه بعد از ارتکاب گناه اگر به حالت پشیمانی دچار شوند و تصمیم بر عدم بازگشت به گناه بگیرند، تائب نامیده می شوند و اگر در گناه طاغی تر شوند، بر اساس آیه صد و دوازدهم سوره انعام و روایات معصومین(ع) جزء شیاطین انسی محسوب می شوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه بیست و هشتم سوره فرقان که می فرماید«یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِیلاً»، رفیق و همنشین بد را از مصادیق بارز شیطانهای انسی معرفی کرد و ابراز داشت: رفیق یا همنشین بد، انسان را در دنیا آلوده به گناهان مختلف می کند و باعث رسوایی انسان در آخرت می شود.
وی ملاکهای رفیق خوب را از منظر پیامبر(ص) و حضرت عیسی(ع) معرفی کرد: رفیق خوب رفیقی استکه نگاه به او انسان را به یاد آخرت بیندازد، صحبت کردنشان علم انسان را در دنیا و آخرت افزایش دهد و عملش انسان را به یاد خداوند بیندازد.
آیت الله توکل با بیان اینکه دست دوستی که شما را به آخرت ترغیب می کند را باید بوسید، اظهار کرد: اگر دوستی برای اینکه مبتلا به گناه شده اید بر سر شما فریاد می زند، دستش را ببوسید و او را رها نکنید.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه مراحل توبه حقیقی تشریح کرد: توبه حقیقی سه مرحله دارد، مرحله علم، مرحله حال و مرحله فعل، که ظهور مرحله دوم در گرو پیدایش مرحله اول است و ظهور مرحله سوم در گرو پیدایش مرحله دوم است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان ارکان توبه را برشمرد: توبه حقیقی از دو رکن ندامت از گذشته و داشتن تصمیم جدی بر ترک گناه تشکیل شده است، همان گونه که سلامتی و بیماری نشانه ای دارد، نشانه توبه حقیقی و پشیمانی از گذشته، عدم بازگشت دوباره به گناه است، اگر چنین توبه ای محقق شود، برکاتش انسان را فرا می گیرد و از آتش جهنم در امان می ماند./867/202//ب2