۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۴۶۲۱۷۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

کتاب لازمه تعالی و تمدن جامعه بشری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که توسعه فرهنگی بدون توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی محقق نمی شود، گفت: کتاب لازمه تعالی و تمدن جامعه بشری است.
بازدید از کتایفروشی های شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی عصر امروز به همراه فرماندار تبریز از چند کتابفروشی شاخص و بزرگ شهر بازدید کرد و با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی، آیینه رشد مدنی و فرهنگ و تمدن جوامع بشری است، اظهار داشت: کتاب یکی از عناصر مهم در توسعه فرهنگی جوامع شناخته می‌شود.

وی با بیان این‌که توسعه فرهنگی بدون توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی محقق نمی شود، خاطرنشان کرد: هر جامعه ای که خواهان توسعه و پیشرفت در عرصه های گوناگون است و به دنبال آن است که در گردونه تکامل و بهروزی قرار گیرد، باید بر این شاخصه تعیین کننده، ارزش و اعتباری شایسته و در خور قائل شود.

محمدپور با اشاره به این‌که توسعه کتابفروشی‌های کشور در گرو گرایش اقشار مختلف مردم به فرهنگ کتابخوانی است، تصریح کرد: کتابخوانی به مثابه یک رفتار فرهنگی است که بایستی در جامعه نهادینه شود، البته بایستی ناشران نسبت به انتشار کتب مفید و مورد علاقه مخاطبان نیز اهتمام داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که کتاب تکامل بخش، راهگشا و یک چراغ، روشنگر برای حال و آینده است، گفت: در عصر حاضر مطالعه راهی برای پر کردن اوقات فراغت نیست، بلکه باید اساس و بنیاد برنامه ریزی اجتماعی و توسعه ملی قلمداد شود.

وی با بیان این‌که بایستی نهادهای مختلف برای ایجاد و اشاعه فرهنگ مطالعه به ایفای نقش بپردازند، افزود: میزان بهره برداری ما از کتاب و آشتی ما با این یار مهربان و توجه به مفاهیم آن، نسبت ما با توسعه را مشخص خواهد کرد و امیدوارم مردم کشور بویژه آذربایجان مطالعه و کتابخوانی را همواره سر لوحه زندگی خود قرار دهند.

همچنین رحیم شهرتی فر، فرماندار شهرستان تبریز در سخنانی بر راه اندازی و ایجاد سامانه اطلاع رسانی قوی و به روز کتاب فروشی ها و منابع قابل عرضه آن ها در این شهر تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی کتاب فروشان و تخصصی شدن کتابفروشی قدمی در راستای هدایت اهالی مطالعه است.

وی ادامه داد: باید برای این ‌کار سیستم اطلاع رسانی قوی در خصوص کتاب فروشی ها و منابع قابل عرضه آنان تهیه شود؛ با این اقدام آحاد مختلف مردم در جریان تازه های نشر قرار می گیرند تا برای تخصص های مختلف به کدام کتابفروشی مراجعه کنند.

شهرتی فر از پیشنهاد نهادینه شدن بن خرید کتاب به جای هدایای ارگان های دولتی استقبال کرد و درخصوص بررسی و صدور دستورالعمل به ادارات شهرستان تبریز قول مساعد داد و گفت: بایستی کتاب را در سبد خرید خانوارهای ایرانی و تبریزی جا دهیم./935/202/ب2

ارسال نظرات