۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۶۱۹۷۳
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:

«تظاهر به دینداری» باب نفاق را در جامعه باز می کند

آیت الله علم الهدی گفت: توجیه دینی به اخلاص و توحید ضربه می زند و به جای این که انسان دین خدا را به منافع خود ترجیح دهد، منافع خود را بر دین ترجیح می دهد و دین را پشت سر می گذارد.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره حجرات که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه شانزدهم این سوره مبارکه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین شأن نزول این آیه شریفه، اظهار کرد: قبیله بنی اسد از قبایل بادیه نشین حجاز بودند که به قحطی و گرسنگی شدید گرفتار شدند و از همین رو برای استفاده از امکانات مسلمانان قصد توبه کردند، هنگامی که گفتند «ایمان آوردیم» آیه آمد که «به آن ها بگو ایمان نیاوردید بلکه بگویید اسلام آوردیم.»

آیت الله علم الهدی گفت: انسان ها نسبت به تمام تخلفات خود می خواهند خدا را توجیه کنند، این اتفاق جز یک انحراف اجتماعی در یک جامعه دینی نیست، انسان با قرائت متفاوت از دین و توجیه عمل خود از دین، عمل خلاف خود را توجیه می کند.

وی در نکوهش تفکر مذکور، خاطرنشان کرد: توجیه دینی به اخلاص و توحید ضربه می زند و به جای این که انسان دین خدا را به منافع خود ترجیح دهد، منافع خود را بر دین ترجیح می دهد و دین را پشت سر می گذارد.

امام جمعه مشهد مقدس «به رخ کشیدن دینداری» را جنبه دیگری از این انحراف دانست و افزود: این کار در واقع تظاهر به دین داری و ریا است، دین را باید بر اساس قوانین برای خود در زندگی اجتماعی پیاده کنیم نه این که کار هایمان را در زیر عنوان دینی پیش ببریم، «به رخ کشیدن دین» باب نفاق را در جامعه باز می کند.

آیت الله علم الهدی در ادامه اظهار کرد: بزرگ ترین خطر برای طلبه ها این است که دین را مایه رزق و روزی خود قرار بدهند، به عبارت دیگر یک اجتماع را به دنبال خود بکشانند اما خودشان باور و اعتقاد قلبی نداشته باشند./820/202ب2

ارسال نظرات