۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۶۱۶۵۹
استاد حوزه علمیه:

تکبر و توجیه گناه، نفس را جسور و توفیق توبه را از انسان سلب می کند

حجت الاسلام آل داوود تکبر را بزرگترین دام ابلیس برای بشر دانست و گفت: توجیه گناه نفس را جسور و توفیق توبه را از انسان سلب می کند، ‏ابلیس در ملکوت و در فضای عاری از فسق و فساد بود، ولی دچار تکبر شده و از فرمان خدا سرپیچی و گناهش را توجیه ‏کرد، انسان متکبر منیت خود را بر حق ترجیح می دهد.
غرور و تکبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام آل داوود، استاد حوزه علمیه، امشب در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، گفت: وقتی کسی مرتکب خطا می شود باید از او سؤال کرد و منشأ خطای او را پیدا کرد، گاهی سؤال کردن آثار تربیتی دارد و علت جرم مشخص می شود، با آنکه ابلیس از فرمان الهی سرپیچی و طغیان کرده بود خداوند از او سؤال می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر روحیه تکبر در شخصی پیدا شد محیط و عوامل بر او تأثیر نمی گذارد، ابلیس در ملکوت و در بین ملائکه بود که نه فسقی در آنجا وجود داشت و نه فکر فاسدی وجود داشت، ولی ابلیس در چنین فضایی و با سابقه 6 هزار سال عبادت دچار تکبر شده و  از مسیر بندگی خدا خروج کرد.

وی افزود: باید منشأ رذایل اخلاقی را بدانیم تا اگر بستر و منشأ خطا در وجود خودمان یا شخصی به وجود آمد آن را برطرف کنیم، ابلیس دچار تکبر شد و از فرمان خدا سرپیچی کرد، بدتر از گناه سرپیچی و توجیه گناه از سوی ابلیس بود، گناه یک مهلکه است و توجیه گناه انسان را نابود می کند.

تکبر محل صید و بزرگترین دام ابلیس برای بشر است

حجت الاسلام آل داوود اظهار داشت: توجیه گناه نفس را جسور می کند و توفیق توبه را از انسان سلب می کند، اگر از ما خطایی سر زد هرگز در پی توجیه آن نباشیم، انسان متکبر مردم را خرد می شمارد و از بالا نگاه می کند، ابلیس خودش را بزرگ و برتر از آدم می دید و به همین دلیل منحرف شد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: تکبر با وقار تفاوت دارد، انسان متکبر حق را خوار می بیند و منیت خود را بر حق ترجیح می دهد، در حالی که انسان متواضع و با وقار در برابر حق کرنش می کند، امیرمؤمنان(ع) می فرمایند « تکبر محل صید و بزرگترین دام ابلیس برای بشر است»، تکبر انسان را به خواری و انحراف می کشاند.

وی تصریح کرد: در احوالات شهید رجایی نقل می کنند که منشی او برایش پرتقال پوست گرفته بود و شهید رجایی سؤال کرده بود که آیا همه از این پرتقال خورده اند یا نه و اگر بقیه نخورده اند من هم نخواهم خورد، شاه و بنی صدر هم که دچار روحیه تکبر بودند و فرعون صفت شده بودند ابتدا اطرافیان برایشان پرتقال پوست گرفته بودند و آنها را دچار این روحیه کرده بودند./869/202/ب2

ارسال نظرات