مدعيان حقوق بشر جهانی حرف میزنند اما آمريكايی فكر میكنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، امروز در درس خارج خود در تفسير آيات پاياني سوره مباركه حجرات با اشاره به آيه « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿۱۳﴾»، گفت: قرآن كريم در سه بخش كار ميكند، يك بخش ملي و محلي كه ميان مسلمانان است و ديگري در قسمت موحدان عالم كار ميكند و ديگر اينكه براي همه افراد بشر سخن دارد.
وي با اشاره به سه حوزه پيامرساني قرآن خاطرنشان كرد: قرآن كريم عالم را طرزي معرفي ميكند كه براي هر بشري اعم از مسلمان و كافر قابل بهرهبرداري باشد و انسان را با يك اصول جهاني معرفي ميكند، اگر ساختار انسان طوري باشد كه فقط ملي و محلي و منطقهاي باشد، نميتواند بينالمللي زندگي كند، اگر جوامع بشري يك سلسله مشتركات كلي نداشته باشند، براي آنان نميشود حقوق بشر درست كرد.
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار كرد: قرآن فرمود من يك پيام جهاني دارم و ساختار خلقت انسان را تبيين كرد تا بتواند در بخش بينالمللي كار كند، نهادهاي بينالمللي حرفي براي گفتن ندارند، چون قانونشان قانون بشري است و نه الهي و ديگر اينكه آنان انسانشناس نيستند، هر كشوري براي خودش قانون اساسي است و برخي از اصول قانون اساسي مثل اصل آزادي، استقلال، مواسات و امنيت و عدم دخالت در كشورهاي ديگر مشترك است، كليد همه اصول قانون اساسي مسأله عدل است، يعني هيچ اصلي از اصول بايد بر مبناي عدل باشد.
وي گفت: تمام اختلاف از اين است كه عدل كه قرار دادن شي در جاي خودش است، چيست، ما موحدان ميگوييم جاي اشخاص و اشيا را اشخاصآفرين و اشياآفرين معلوم ميكند، اما استكبار جهاني ميگويد كه جاي اشخاص و اشيا را ما معرفي ميكنيم، اينجا دو اشكال وجود دارد اينكه آنان از ساختار خلقت انسان و جهان آگاه نيستند و ديگر اينكه چون نميدانند به ميل خودشان و بر اساس هوا و هوس خودشان قانون وضع ميكردند.
حضرت آيتالله جوادي آملي بيان كرد: روح فرعوني در درون اينان وجود دارد، اينان ممكن است حرف از مسيحيت بزنند، اما مشركانه عمل ميكنند، اگر كسي مسيحي واقعي است بايد بداند كه «الله» جاي اشخاص و اشيا را معرفي كرده است، حقوق بشر را غير از بشرآفرين كسي مشخص نميكند، ذات اقدس اله بشر را با آن چهره آسمانياش آفريد و معرفي كرد و گفت اين بشر ميتواند نهادهاي بينالمللي و حقوق بينالمللي داشته باشد.
وي با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند، جهاني حرف ميزنند و آمريكايي و انگليسي فكر ميكنند، خاطرنشان كرد: مشتركات بشر روح اوست و نه بدن او، خصوصيات منطقهاي و محلي او كه نميتواند جهاني باشد، اين مدعيان حقوق بشر جهان را نميشناسند و آن جامعيت ميان همه افراد بشر را نميدانند، اما قرآن كريم جهاني حرف ميزند، قرآن فرمود اين اختلافات شما در رنگ و زبان و مانند آن شناسنامه شما است، نه اينكه معيار برتري و كرامت برخي بر برخي ديگر است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم بيان كرد: حقوق بشر بدون دخالت غرب و شرق ميشود، جهاني حرف زدن با آمريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست، ما ميگوييم انسانها اختلاف كه دارند، شناسنامه آنان است، مشترك آنان روح انسانها است، ما اول آمديم مشكل زن و مرد را حل كرديم و آنان را جدا نكرديم، البته تغايرهاي صنفي وجود دارد، «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه»، هم مال مردها و هم مال زنها است، در هيچ جا نفرمود كه ما زن را از يك چيز و مرد را از چيز ديگر آفريديم، يا فرد شرقي را از يك چيز و فرد غربي را از چيز ديگر آفريديم، همه جا فرمود ما انسانها را از زني و مردي آفريديم.
وي گفت: قرآن نقشه جهاني ميكشد و جهاني حرف ميزند، انسان نميتواند جهاني حرف بزند و آمريكايي حرف بزند، اگر قرآني فكر بكنيم كه خوب است، اما مدعيان حقوق بشر جهاني حرف ميزنند اما آمريكايي و انگليسي فكر ميكنند، فرمود اگر در حرم قلبتان ايمان وارد شد، شما جهاني هستيد، آن موقع ميتوانيد جهاني فكر كنيد./914/پ202/ج1