عزت نفس و احساس هویت طلاب، دو عامل اساسی برای تحول حوزه های علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در دومین مجمع عمومی شورای طلاب حوزه علمیه استان اصفهان که با حضور اعضای شورای طلاب، معاونیان تهذیب و فرهنگی مدارس علمیه و فضلای حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از اتفاقات مهم در تاریخ سیاسی تشیع در سه مرحله به وقوع پیوست.
وی ادامه داد: تبیین علامه حلی از اجتهاد که زحمت زیادی کشیدند و بنای استواری را گذاشتند اولین اتفاق مهم در تاریخ سیاسی تشیع بود، بعد از آن مرحوم محقق کرکی این نظریه را وسعت داد و سومین مرحله و مهمترین مرحله ظهور پدیده تاریخی قرن معاصر یعنی وجود حضرت امام خمینی بود که با انقلاب اسلامی تکمیل کننده حیات سیاسی تشیع شدند.
معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان افزود: تاریخ سیاسی تشیع که از زمان امیرمؤمنان(ع) و حکومت مختار ثقفی رقم خورده بود تاکنون چنین اقتداری را تجربه نکرده است، بعد از امام خمینی(ره) پرچمدار انقلاب رهبر معظم انقلاب هستند که با صلابت این اقتدار را حفظ کرده اند، امروز اگر ذره ای انصاف داشته باشیم خواهیم گفت که صلابت تشیع وامدار این مرد بزرگ و عالم وارسته است و همه شیعیان جهان حیات سیاسی خود را مدیون جمهوری اسلامی می دانند.
حوزه ها خواسته یا ناخواسته با مسائل سیاسی و حکومتی پیوند خوره اند
حجت الاسلام مؤمنی بیان داشت: بنابراین پاسداری از این دستاورد بسیار مهم است، به تبع این حرکت بزرگ انقلاب حیات سیاسی در ادوار مختلف حوزه های علمیه درگیر با چالشها و سؤالات مختلفی است، چرا که ولی فقیه برخاسته از متن حوزه هاست و حوزه ها خواسته یا ناخواسته با این مسائل حکومتی پیوند خورده اند.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی یکی از نقاط قابل تجدیدنظر در حوزه این است که باید ساختار حوزه توانمندی همه جانبه و ساختاری برای ارتباط با همه دنیا را داشته باشد، از نظر تحولات درون حوزوی حوزه امروز نیازمند تحول در ساختار و امور آموزشی خود است و هیچ کس با این تحول عناد و مخالفتی ندارد.
معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: اما بسیاری از طلاب و روحانیان دوست دارند که این مأموریت در خارج از حیطه آنان رقم بخورد، در صورتی که پشتوانه تحول در تاریخ به عزت نفس و احساس هویت گروهها وابسته بوده است، اگر این دو ویژگی در هر گروهی باشد تحولات مهم و ضروری صورت می گیرد، اگر هزاران طرح و برنامه درست شود اما این دو مهم وجود نداشته باشد کار پیش نمی رود.
باید در مطالبه حق پافشاری کنیم و سرمان را بالا بگیریم
حجت الاسلام مؤمنی ابراز داشت: تحول با چنین طلابی محقق نمی شود، رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر طلبه ما کار علمی و پژوهشی کند و از لذتها و امور دنیوی چشم بپوشد کارکرد او به مراتب بالاتر از طلاب حوزه ها در قبل از انقلاب است، امروز اگر طلبه ها اهل مطالعه و با عزت نفس باشند، کارهای آنها خروجی مهمی دارد و تشیع را به جهان ابلاغ و صادر می کند.
وی گفت: قدم اول عزت نفس در طلبه ها و دوم احساس هویت است، نباید احساس هویت طلبگی خود را فراموش کنیم، گاهی برخی طلاب حتی ظاهر طلبگی هم ندارند دو حاضر نیستند تا با لباس و ظاهر روحانیت در جامعه ظاهر شوند، این طلبه هرگز نمی تواند قدم به جلو بگذارد، گاهی برخی زنان بدحجاب با پررویی بی اخلاقی می کنند و سر خود را بالا می گیرند، حال آنکه این رفتارها برخلاف قانون مملکت و شرع اسلام است، آنها در باطل خود سربالا و دارای احساس هویت هستند اما گاهی ما در حق خود سر بالا نیستیم و پافشاری نمی کنیم.
معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: امروز تحول در حوزه نیامند افراد تحولخواه است، تا مطالبه گری نشود اتفاق خاصی نمی افتد، باید افرادی خود را وقف شئونات و اهداف طلبگی کنند، امروز جهان واقعآً تشنه معارف اهل بیت(ع) است، امروز ما نیازمند طلاب با بنیه علمی قوی برای مناظره در شبکه های جهانی هستیم که گرفتار مادیات نباشند.
برای رفع نقاط ضعف حوزه باید از کف حوزه ها و طلاب شروع کنیم
حجت الاسلام مؤمنی اظهار داشت: برای برطرف کردن نقاط ضعف حوزه باید از کف حوزه و از پایین زمینه سازی و شروع کنیم، در این صورت لایه های بعدی خودشان به مرور درگیر می شوند، برای دخیل شدن طلاب در متن حرکت حوزه باید قدم برداریم، یکی از اشکالات این است که ما می خواهیم نقاط ضعف دیگران را بیان کنیم.
وی افزود: نگاه ما به مجمع شورای طلاب اصفهان یک نگاه عمیق و تحول خواهانه است، اساسنامه و مقدمات شکل گیری این شورا با سختی های فراوان شکل گرفته است و در کل حوزه های علمیه کشور چنین تشکلی وجود ندارد، مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با این تشکل کاملاً متفاوت است، شورای طلاب اصفهان در تصمیم گیریهای مهم نقش دارد و از هر مدرسه چند نفر در این شورا دخیل هستند.
معاون تهذیب حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: شورای طلاب اصفهان یک مجمع مشورتی برای مدیر مدرسه و مرکز مدیریت است و نیاز طلاب را به سازمانهای مختلف منتقل می کند، اگر این اعلام نیازها و مشکلات به صورت فردی مطرح شود جواب نمی دهد و وقتی کار شورایی شود تأثیرگذار است، شورا می تواند به واسطه پلی میان مدارس و مرکز مدیریت باشد./869/201/ب2