۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۴۶۰۵۳۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

بازدارندگی از مفاسد اقتصادی مهم‌ترین نقش دیوان محاسبات است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فعالیت دیوان محاسبات عامل بازدارنده مفاسد اقتصادی در کشور است، گفت: باید دیوان محاسبات به‌گونه‌ای فعالیت کند که حتی فکر انحراف مالی هم به اذهان مسؤولان دستگاه‌ها نرسد.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با مدیران دیوان محاسبات خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار با مدیرکل و مسؤولان دیوان محاسبات استان، دیوان محاسبات را چشم بیدار نظام دانست و افزود: دیوان محاسبات مسائل بودجه‌ای و مالی کشور را بررسی و دیدبانی می‌کند تا دچار انحراف نشود که این رسالت بسیار مهم و حساس است.

وی با اشاره به اهمیت کار این نهاد در جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال، اظهار کرد: در کارهای جمعی یک اشتباه به حساب کل جمع گذاشته می‌شود و از سوی دیگر کارهای مالی و اقتصادی بسیار حساس بوده و لغزندگی زیادی دارد؛ ازاین‌رو رسالت دیوان محاسبات سنگین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه دیوان محاسبات پیگیری و بررسی می‌کند تا کسی در کار جامعه و نظام کم‌کاری و خیانت نکرده و امور بیت‌المال ضایع نشود، خاطرنشان کرد: کار دیوان محاسبات بسیار دقیق بوده و همواره باید از حق مردم دفاع کند؛ زیرا فعالان دیوان محاسبات امین مردم و نظام هستند.

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام علی(ع) مال ریشه همه خواسته‌های انسان است، ادامه داد: گاهی در اصلی جهنم از پول باز می‌شود؛ زیرا شیطان با استفاده از این راه‌ها و مسائل مالی و بیت‌المال انسان را منحرف می‌کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: وجود دیوان محاسبات اهرم کنترل برای مسؤولان است تا بدانند رها و آزاد نبوده و نمی‌توانند بودجه‌ها را هر طور که دوست دارند هزینه کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت دیوان محاسبات عامل بازدارنده مفاسد اقتصادی در کشور است، تصریح کرد: باید دیوان محاسبات به‌گونه‌ای فعالیت کند که حتی فکر انحراف مالی هم به اذهان مسؤولان دستگاه‌ها خطور نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اسلام جلوی مفاسد را از سرچشمه می‌بندد و تأکید می‌کند که حتی فکر گناه نکنید؛ زیرا به فرموده امام علی (ع) فکر گناه سرانجام انسان را به گناه می‌اندازد.

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام فرمود فکر گناه همانند دود چراغی که اندک‌اندک خانه را تیره می‌کند، خانه دل شما را تیره می‌کند؛ از این‌ رو باید شیوه عمل دیوان محاسبات به‌ گونه‌ای باشد فکر انحراف مالی و گناه در مدیران و مسؤولان به وجود نیاید.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه بنا بر مچ‌گیری نیست بلکه باید انسانهای غافل را از غفلت بیرون بیاوریم، اظهار کرد: خدا مچ‌گیری نمی‌کند بلکه دست‌گیری می‌کند و دیوان محاسبات هم نباید بنا بر آبروریزی داشته باشد بلکه بایستی رویکرد اصلی او جلوگیری از انحراف و گناه مسؤولان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر غفلت‌سوزی و غفلت‌زدایی از مسؤولان دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: اگر با یک تذکر، اشتباه مدیری رفع می‌شود بهتر از این است که موضوع به پرونده منجر نشود؛ زیرا گاهی تلنگر و تذکر به یک مدیر او را از خواب غفلت بیدار کرده و اثرگذاری بیشتری دارد./9314/202/ب2

ارسال نظرات