۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۶۰۳۴۲
آیت الله مجتهد شبستری:

اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ سازی در مصرف است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دین اسلام توصیه به تعادل کرده است، گفت: تعادل در مصرف دوری از اصراف و تبذیر است، از جمله مؤلفه های اقتصاد مقاومتی نیز اصلاح الگوی مصرق در میان مردم و مراکز دولتی است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اهمیت و جایگاه متعالی فرهنگ در جامعه، اظهار داشت: فرهنگ در حقیقت تعالی بخش جامعه است و در این میان فرهنگ دینی ارزشمندترین و دقیقترین تمام فرهنگها است.

وی در رابطه با معنا لغوی فرهنگ، ابراز داشت: برای فرهنگ معانی بیشماری در کتابها درج شده که در اکثر قریب به اتفاق این معانی ، آداب و سنن و ارزشهای معنوی و مذهبی، جزء ثابت فرهنگ و مهمترین بخش آن محسوب می شوند، بنابراین ارزشهای معنوی یک اصل اساسی در مقوله فرهنگ است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دین اسلام به جهت آنکه از منبع الهی نازل شده است با دقت تمام آنچه نیاز بشر برای حیات است را متذکر شده است، افزود: دایره ی مسائل دینی بسیار گسترده بوده و تنها شامل عبادت و آیینهای مذهبی نیست بلکه بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی را نیز شامل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، آن را  الهام گیری ایشان از آیین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) دانست و گفت: دین اسلام، آیین زندگی انسانهاست و احکام و دستوراتش برای سعادت و خوشبختی انسان و جامعه بشری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این دین الهی که برای همه زوایای زندگی بشر برنامه دارد، تعادل در امور را به افراد توصیه می‌کند و تعادل در حوزه ی اقتصاد نیز منوط به عدم اسراف و تبذیر است، گفت: اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی در این حوزه از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، نیازمند مدیریت مصرف است و باید در این خصوص الگوی مصرف را اصلاح کرد، گفت: اقتصاد مقاومتی زمینه های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها جلوگیری از اسراف و تبذیر است، بنابراین باید با جدیدت در فرهنگ سازی مصرف و اصلاح الگوی مصرف تلاش کرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به مصرف گرایی و عدم الگوی صحیح مصرف در جامعه ایران، تاکید کرد: اسراف به معنای زیاده‌روی  و  تبذیر نیز به معنای پراکندن است و شامل به هدر دادن و زیاده‌روی در مصرف است و متاسفانه این امر امروزه در جامعه ی ما نمود بیشتری یافته است.

وی با تآکید بر اقدام  عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در این حوزه، تصریح کرد: باید فرهنگ اجرای اقتصاد مقاومتی هم در دستگاهها و هم در میان مردم نهادینه شده و نهادینه شدن این فرهنگ لمس شود و تنها آمار و ارقام دادن کافی نیست و مردم باید آثار وارد شدن به میدان اقدام و عمل را ببینند.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به سبقه ی فرهنگی و دینی استان، گفت: آذربایجان شرقی در حوزه ی محقق شدن شعار سال با موضوع اقتصاد مقاومتی می تواند الگویی برای سایر استانها باشد./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات