۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۵۹۷۷۸
حجت الاسلام هاشمی نژاد:

ارزش عمل صالح در پیشگاه خداوند متعال مشروط و مقید به ایمان است

استاد حوزه علمیه با اشاره به رابطه میان ایمان و عمل صالح، گفت: ارزش عمل صالح در پیشگاه خداوند متعال مشروط و مقید به ایمان است و دستیابی انسان به زندگی پاکیزه و خوشایند در گرو عمل صالح ناشی از ایمان است.
حجت الاسلام هاشمی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید حسین هاشمی نژاد، استاد حوزه علمیه امشب در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی(ص) قزوین با اشاره به اهمیت خدمت رسانی به مردم از دیدگاه قرآن، گفت: خدمت یعنی تلاش برای رساندن خیر به دیگران و گره گشایی از کار مردم و یاوری درماندگان و نیازمندان است و خدمتگرار کسی است که کمر خدمت به مردم را محکم بسته است و در غم و شادی و رنج و راحتی مردم در کنارشان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر کسی در هر شرایطی به تناسب شعاع وجودی خود می‌تواند اهل خدمت باشد، افزود: خادمان مردم برگزیدگان خداوند متعال هستند، امام صادق(ع) در روایتی فرموده‌اند خداوند گروهی از بندگانش را برای گره‌گشایی و رفع نیاز و کمک به نیازمندان و شیعیان برگزیده است تا در مقابل این خدمت بهشت را به عنوان ثواب به آنان عطا کند.

خدمت رسانی به مردم باید به صورت عینی و ملموس صورت بگیرد

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه از خدمت رسانی در قرآن با عناوین مختلفی مانند عمل صالح، احسان و نیکی یاد شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به اهمیت خدمت رسانی پی‌ببریم باید اهمیت و جایگاه این عناوین را در مجموعه تعالیم اسلام و فرهنگ قرآن جست و جو کنیم‌.

وی در ادامه خدمت‌ رسانی را مصداق عمل صالح دانست و ابراز کرد: عمل صالح معنی وسیع و گسترده‌ای دارد که تمام خدمت‌ها و فعالیت‌های مثبت و سازنده فردی و اجتماعی را در همه زمینه‌های علمی و فرهنگی و اقتصادی، سیاسی، نظامی و مانند آن را شامل می‌شود، عمل صالح بیش از پنجاه بار در قرآن آمده است که در بیشتر موارد همراه با ایمان ذکر شده است.

عمل صالح همراه با ایمان زمینه تقرب انسان به خداوند است

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه عمل صالح در صورتی انسان را به خداوند نزدیک می کند که همراه با ایمان باشد، با اشاره به آثار و برکات عمل صالح، تصریح کرد: نخستین اثر دنیایی عمل صالح رسیدن به حیات طیبه است، خداوند متعال در قرآن فرموده است هر کس از زن و مرد که کار نیک انجام دهد و مؤمن باشد به زندگانی پاک و پسندیده‌ای زنده‌اش می‌داریم و به بهتر از آنچه کرده‌اند پاداششان را می‌پردازیم.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه با اشاره به رابطه میان ایمان و عمل صالح تأکید کرد: ارزش عمل صالح در پیشگاه خداوند متعال مشروط و مقید به ایمان است و دستیابی انسان به زندگی پاکیزه و خوشایند در گرو عمل صالح ناشی از ایمان است، عمل صالح از این جهت مقید به ایمان است برای اینکه اگر انگیزه عمل شایسته رضای خدا باشد کمتر آفاتی مانند عجب و ریا و خودبینی در آن وارد می‌شود.

وی در پایان گفت: از دیگر موارد آثار و برکات عمل صالح ایجاد محبوبیت است، خداوند متعال فرموده است کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، بسیار زود خداوند در حق آنها مهربانی می‌کند، ایمان و عمل صالح کشش فوق العاده‌ای دارد، اعتقاد به یگانگی خداوند و دعوت پیامبران بازتابش به صورت تقوا و پاکدامنی تجلی می‌کند./873/202/ب2

ارسال نظرات