امام خمینی علما را موظف به دخالت در امور سیاسی می دانستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد عمومی، مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، شامگاه امروز در نشست اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) که در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد، گفت: وقتی از مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) صحبت می شود باید دیدگاه های جزئی ایشان هم مد نظر قرار گیرد و ردپای آنها هم مشاهده شود.
وی ادامه داد: نوع نگاه امام نسبت به جایگاه دین و انتظارات از آن باید بررسی شود، نگاه امام خمینی(ره) مبتنی بر کتاب و سنت است، انسان دارای ابعاد گوناگون است و این جهات دارای تقسیم بندیهای مختلفی است، این تقسیم بندی می تواند مادی و معنوی، یا اخلاقی و عملی باشد، بینشی و گرایشی هم می تواند باشد، این ابعاد به یکدیگر پیوسته هستند و این پیوستگی خودش را در مسأله دین و سیاست نشان خواهد داد.
مدیر مدرسه عالی دارالهدی افزود: سعادت انسان در گرو مدیریت صحیح و رشد درست همه این ابعاد است، انسان زمانی خوشبخت می شود که همه این ابعاد به صوت صحیحی رشد کنند، نکته دیگر ابدی و جاودانه بودن انسان است که در محدوده تولد تا مرگ خلاص نمی شود، باید دین را تعریف کنیم، اگر بگوییم دین مسیر حقیقی رشد و سعادت انسان است باید محدوده تأثیر آن را هم مشخص کنیم.
حجت الاسلام عمومی اظهار داشت: اینکه قلمرو دین کدام بخش از بخشهای زندگی انسان است، باید بگوییم که دین باید در همه ابعاد وجودی انسان حرف داشته باشد، این یک دیدگاه است اما دیدگاههای دیگری هم وجود دارد که دین را منحصر به بخشی از ابعاد و یک رابطه شخصی انسان با خدا می داند و جایی برای دین در مدیریت روابط اجتماعی نمی داند.
وی بیان داشت: اگر همه ابعاد وجود انسان را نپذیریم و او را در ابعاد مادی منحصر کنیم و یا اینکه بعد معنوی او را بپذیریم اما آن را مرتبط با بعد مادی او ندانیم، آنگاه نتیجه می گیریم که لازم نیست دین برای همه ابعاد انسان حرف داشته باشد و بعد مادی و معنوی را از یکدیگر تفکیک می کنیم امروز این دیدگاه را سکولاریسم می گویند.
سکولاریسم ارتباط بعد مادی و معنوی انسان را انکار می کند
مدیر مدرسه عالی دارالهدی تصریح کرد: اصل و مبنای سکولاریسم بر اینست که ارتباط تنگاتنگ ابعاد مختلف انسان با یکدیگر را قبول ندارد، این ممکن است به انکارخدا هم منجر شود، اما می تواند هم سبب انکار وجود پروردگار نشود، بحث انتظارات از دین بحث مهمی است، اینکه آیا انتظار داریم در شهرسازی هم دین حرف بزند، آیا دین درباره تشکیل خانواده یا تعلیم و تربیت یا اقتصاد و جنگ و صلح هم حرفی برای گفتن دارد، باید به این سوأل پاسخ داده شود.
حجت الاسلام عمومی ابراز داشت: اصلاً ما دینی که در همه زمینه ها حرف نداشته باشد را ناقص می دانیم چرا که نمی تواند بشر را خوشبخت کند، پس بهتر است اصلاً آن را دین به حساب نیاوریم، اما برخی این انتظار را ندارند و دین را محدود به یک سری از بخشهای خاص از زندگی بشر می کنند و دین را با همین دیدگاه می پذیرند.
وی گفت: یکی از نکات مهم مورد تأکید امام(ره) اینست که همه انبیای الهی درامور سیاسی دخالت و موضع داشته اند، سیاست در لغط به معنای تدبیر امور و مدیریت است و منظور از آن مدیریت همه شئون جامعه است، حضرت امام خمینی(ره) فرمودند «همه ابعاد دین اسلام آمیخته با مسائل سیاسی و اجتماعی است»، از نظر امام(ره) حتی بعد عبادات دین هم سیاسی است، شاید بگوییم بعد سیاسی نماز و روزه کجاست، در حج و نماز و زکات ما به قصد قربت نیاز داریم و آنچه مستقیماً با خدا مرتبط است هم آمیخته به مسائل سیاسی است.
امام خمینی(ره) در سیاست از نظرات «شیخ محمد تقی بافقی» و «سید حسن مدرس» استفاده می کردند
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: علمای دین در روایات ما وارث انبیای الهی هستند، انبیای الهی علم و معرفت را برای ما به ارث گذاشتند، امام(ره) تأکید دارند که علمای دین موظف به دخالت در امور سیاسی هستند، شهید مدرس گفت «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» و این جمله در همه مواضع امام(ره) نسبت به سیاست خود را نشان می دهد.
حجت الاسلام عمومی بیان داشت: امام خمینی(ره) درمسائل علمی از مرحوم حاج شیخ «عبدالکریم حائری یزدی» ، درعرفان از «آیت الله شاه آبادی» و در مسائل سیاسی از وجود و مواضع و دیدگاههای «شیخ محمد تقی بافقی» و مرحوم شهید آیت الله «سید حسن مدرس»استفاده می کردند، شیخ محمد تقی بافقی با رضاخان درگیر و به شهر ری تبعید شد، وقتی خانواده رضاشاه خواستند بدون حجاب به صحن حضرت معصومه وارد شوند ایشان سخنرانی محکمی در مخالفت با آن کرد، مواضع مرحوم مدرس هم که برای بیشتر مردم شناخته شده است.
وی افزود: زمانی بود که برخی علما اصلاً به روزنامه و رسانه ها هیچ توجهی نداشتند، امام(ره) در همان زمان طلبه جوانی بودند و هر روز روزنامه را در دست می گرفتند و در دید مردم می خواندند و حتی در برخی جلسات مجلس آن زمان شرکت می کردند و با مرحوم مدرس هم که نماینده مجلس بود ملاقاتهایی داشتند.
امام(ره) ریشه تفکر جدایی دین از سیاست را مربوط به زمان بنی امیه می دانست/ با لفظ «آخوند سیاسی» روحانیان دغدغه مند را می کوبیدند
مدیر مدرسه عالی دارالهدی تأکید کرد: امام خمینی(ره) معتقدند که اصلا دین بدون سیاست دین ناقص است و اصلاً دین نیست، اگر دینی نسبت به بخشی از وجود انسان ساکت باشد و آن را نادیده بگیرد، اصلاً دین نیست، نحوه دخالت علما در سیاست هم این نیست که همه علما وزیر و مسؤول و نماینده شوند، بلکه باید موضع داشته باشند و نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی تفاوت نباشند.
حجت الاسلام عمومی ابراز داشت: امام(ره) ریشه تفکر جدایی دین از سیاست و رها کردن سیاست برای سیاستمداران را مربوط به زمان بنی امیه می دانند که در زمان بنی عباس رشد کرده و امروز هم به شدت در دنیا ترویج می شود، متأسفانه این تفکر زمانی هم به شدت درمیان حوزه های علمیه ترویج شد و کسانی که هیچ موضعی در مسائل مهم اجتماعی نداشتند روحانی محترم شمرده می شدند.
وی اذعان داشت: لفظ «آخوند سیاسی» عبارتی بود که با آن روحانیان دغدغه مند نسبت به سرنوشت مسلمانان را می کوبیدند، ما با 2 دیدگاه کلی درباره محدوده نفوذ در زندگی بشر روبرو هستیم، یکی دیدگاهی که الله را محور می داند و بر محوریت خدای متعال استوار است و ولایت را فقط از آن خدای متعال می داند و می گوید کسی بر دیگری ولایت ندارد مگر به اذن خدا و در محدوده ای که خداوند تعیین کرده است./201/869/ب1