۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۵۸۶۷۴
نماینده ولی فقیه در لرستان:

اعتدال و میانه روی شاخصه اقتصاد پویا و عدالت محور است

نماینده ولی فقیه در لرستان اعتدال و میانه روی را از شاخصه های مهم اقتصادی پویا و عدالت محور دانست و گفت: برای داشتن اقتصادی پویا و عدالت محور باید در حوزه فرهنگ تلاش بیشتری صورت گیرد و متولیان امر مسؤولیت خطیری در این عرصه بر دوش دارند.
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: با توجه به تأکید مبانی دینی، رعایت اعتدال در همه بخشهای زندگی انسان ضروری است.

وی اعتدال در عبادت، دوستی ها، اعتدال در اخلاق و تربیت و اعتدال در اقتصاد را از جمله مواردی عنوان کرد که مورد تأکید در اسلام است و افزود: اسلام در بخش اقتصادی بر اصل اعتدال تأکید فراوان کرده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان یادآور شد: میانه روی در مخارج مصرف، میانه روی در انفاق و بخشش، میانه روی و اعتدال  در کسب و کار در اسلام مورد تأکید است یعنی اینکه اسلام تنبلی، حرص و کم کاری و دنیا دوستی و دنیاطلبی را قبول ندارد و بر اصل اعتدال تکیه می کند.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر اسلام میانه روی در خرج کردن را نیمی از زندگی عنوان کرد و افزود: ترس از خدا در نهان و آشکار، میانه روی در مخارج هنگام ثروتمندی و تهیدستی، به عدل سخن گفتن در زمان خشنودی و عصبانیت موجب نجات انسان می شود.

حجت الاسلام والسملمین میرعمادی صرفه جویی و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی را از اصول اخلاق اقتصادی دانست و گفت: صرفه جویی و دوری از اسراف یک اصل محکم اسلامی و از پایه های اقتصاد اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام تأکید فراوانی بر دوری از اسراف و تبذیر شده است، خاطرنشان کرد: اسراف به معنای خارج شدن ار حد اعتدال و زیاده روی، تبذیر نیز به معنای ریخت و پاش است که موجب اتلاف مال می شود.   

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در تعالیم اسلام انسان همواره از اسراف در مصرف آب، برق و اسراف در اموال عمومی نهی شده است، افزود: ضعف در ایمان، کوته نظری و کوته فکری، ریا و تظاهر، تجمل گرایی و تجمل پرستی و الگوهای نادرست رفتاری و کرداری از علل اسراف است.

ضرورت فرهنگ سازی برای جلوگیری از اسراف

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی اظهار داشت: جلوگیری از اسراف زمانی امکانپذیر است که برای مردم فرهنگ سازی شود و زشتی اسراف و زیاده روی برایشان روشن شود.

وی به آثار سوء اجتماعی و اخروی اسراف اشاره و عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن شخص اسراف کننده مفسد است و همواره مورد خشم و غضب خداوند قرار می گیرد.

بی عدالتی در جامعه حاصل اسراف و زیاده روی است

نماینده ولی فقیه در لرستان از بین رفتن برکت و گرفتار شدن در فقر را از دیگر نتایج و اثر اقتصادی اسراف عنوان کرد و گفت: محرومیت از هدایت الهی و هلاکت نابودی، بی عدالتی در جامعه، ایجاد فاصله طبقاتی از دیگر آثار سوء اسراف است.

وی قناعت و مناعت طبع در زندگی اقتصادی را از اصول اخلاق اقتصادی در مکتب اسلام دانست و اظهار داشت: اعتدال و میانه روی شاخصه اصلی داشتن اقتصادی پویا و عدالت محور است.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه قناعت در زندگی اقتصادی فضیلت است، عنوان کرد: رعایت قناعت و اعتدال موجب آسایش و آرامش در زندگی، بی نیازی و سربلندی، عزت و اقتدار درونی می شود./9459/302/ب2

ارسال نظرات