۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۵۷۸۷۲
استاد دانشگاه:

اعتقاد به عدل الهی از مبانی مهم عدالت اجتماعی است

حجت الاسلام ترابی گفت: از مبانی مهم عدالت اجتماعی، اعتقاد به عدل الهی است زیرا تنها انسانی که خداوند را به عنوان عادل ناظر بر خود می بیند، خود را به رعایت عدالت در جامعه و زندگی ملتزم می کند.
حجت الاسلام ترابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد آقایی زاده ترابی، مسؤول شورای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در نخستین پیش نشست همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» در تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گفت: طبق نظر علامه طباطبایی(ره)، قدرت در هر حال به ذات خود درصدد گسترش است حتی اگر شعار دموکراسی دهد و نیروی کنترل کننده آن عدالت است.

عدالت اقتضای اولیه طبیعت انسان نیست

وی افزود: علامه همچنین در نقد نظر عده ای که عدالت را اقتضای طبیعت انسان می دانند، معتقد است اگر عدالت اجتماعی، اقتضای اولیه طبیعت انسان بود باید در شؤون اجتماعات غالب می بود در حالی که اینگونه نبوده و نیست و آیه 19 سوره یونس نیز ناظر به این معنا است.

اعتقاد به عدل الهی از مبانی مهم عدالت اجتماعی است

حجت الاسلام ترابی به نقل از علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تنها راه صحیح رفع اختلافات جوامع، راه دین است که هم قانون می آورد و هم اخلاق و عدالت؛ عدالت از قدیم مساله فلاسفه بوده ولی آنان بیشتر در حیطه فردی از عدالت بحث کرده اند و کمتر آن را به عنوان وصفی از اوصاف خداوند دانسته اند این در حالی است که از مبانی مهم عدالت اجتماعی، اعتقاد به عدل الهی است زیرا تنها انسانی که خداوند را به عنوان عادل ناظر بر خود می بیند، خود را به رعایت عدالت در جامعه و زندگی ملتزم می کند.

ظهور تفکر تکفیری پدیده جدیدی نیست

استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه عدل و عدالت در اسلام با استفاده از آیات و روایات، گفت: با ورود اندیشه های فلسفی به حوزه معرفت دینی، چالشی میان عدلیه و غیرعدلیه(که قائل به عدل الهی نیستند) ایجاد شد که حتی بحرانهای اجتماعی به راه انداخت.

وی، تفکر تکفیری را بزرگترین آفت امروز جهان اسلام خواند و افزود: شبیه این تفکر بارها در جوامع اسلامی پیدا شده و شیعه و برخی گروه های اهل سنت در اثر توطئه های آن تا حد اضمحلال پیش رفته اند ولی چون کارکردها کوچک و محدود  بوده و ثبت اینها در تاریخ به درستی صورت نگرفته است، فکر می کنیم تکفیر پدیده جدیدی است.

جای شگفتی است که برخی علما صریحا قمه را ممنوع نمی کنند

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: این تفکر الحادی و جریان افراطی غیرعقلانی تا جایی پیش رفته که امروز هرجا اسم شیعه می آید سربریدن یا قمه زدن در ذهن افراد مجسم می شود و شگفت است که برخی علما صریحا قمه را ممنوع نمی کنند و نگران برخی عواطف عموم هستند غافل از اینکه عده ای به بهانه ابراز احساس خود، جهان اسلام را گرفتار بحرانهایی با هزینه های سنگین می کنند.

عدل الهی در آموزه های رضوی

مسؤول شورای نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در ادامه به تبیین عدل الهی در آموزه های رضوی پرداخت و تأکید بر ناسازگاری اجبار برگناه و  تکلیف فراتر از توان با عدالت الهی را از مصادیق آن برشمرد.

وی یادآور شد: امام رضا(ع) می فرمایند حتی عدل الهی در مجازات کافران و مهر زدن بر قلب منافقان نیز متجلی شده و مجازات آنها تنها بواسطه عقوبت اعمالشان صورت می گیرد.

مدیران از وظایف خود غافل و مدعی انجام کارهای بزرگ هستند

حجت الاسلام ترابی، عدالت اجتماعی سیاسی در قالب رابطه مدیران جامعه با مردم و وضع مطلوب اقتصاد اجتماعی را از دیگر ابعاد عدالت از نگاه امام رضا(ع) برشمرد و گفت: آن حضرت می فرمایند: «خداوند فرد مبرّی را به خاطر فرد سقیم مجازات نمی کندم بنابراین  از کارهای مهم مدیران اجتماعی باید این باشد که به گونه ای برنامه ریزی کنند که خطاهای برخی از مردم پاگیر دیگران نشود.

وی ادامه داد: این در حالی است که مدیران امروز همه با وجود ادعای کارهای بزرگ، اصلا از صاحب نظران استفاده نمی کنند و هیچ یک حاضر نیستند بگویند ما نمی توانیم کسی که می تواند بیاید. هر فردی می آید فرد قبلی را مقصر و مجرم می داند.

استاد دانشگاه، پرهیز از تمرکز ثروت در دست دولتمردان، اصل مدارا و آرزوی فراگیری عدالت با ظهور امام عصر(عج) را از دیگر جلوه های عدالت محوری در آموزه های رضوی عنوان و اظهار کرد: ارزش جهاد به حاکمیت عدل است وگرنه اصولا جهاد معنا نخواهد داشت.

عدالت وسیله ای برای احقاق حق است نه هدف

وی در ادامه در پاسخ این پرسش که آیا عدالت بدون اخلاق برقرار می شود؟ تأکید کرد: چنین امری غیرممکن است زیرا روح عدالت، تحفظ اخلاق و حفظ اصول ارزشی است و عدالت هدف نهایی نیست بلکه وسیله ای برای احقاق حق است چنان که در سیره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) نیز عدالت جبارانه اجرا نشده است./201/930/ب1

ارسال نظرات