خانه هايي كه در آن نماز شب اقامه مي شود براي اهل آسمان نورافشاني ميكنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيتالله عبدالنبي نمازي، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سيصد و شانزدهمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه و تفسير آيه 115 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد «وَ مَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ»، گفت: اين آيه شريفه در ادامه آيات قبل است كه خداوند وضعيت فكري و عملي و اخلاقي و رفتاري اهل كتاب به ويژه يهود را بيان كرد.
وي افزود: در آيه قبل فرمود، سرنوشت يهود اسلام ستيز اين است كه آنها ذليل هستند و يهود مورد خشم خداي سبحان است و اينها تا پايان عمر خود بيچاره هستند، چون آيات خدا انكار مي كردند و هر چقدر پيامبر آنها را ارشاد ميكرد مقاومت ميكردند و هاديان و رهبران جامعه را ترور ميكردند.
آيت الله نمازي ادامه داد: ممكن است در آيات قبل اينگونه تصور شود كه همه يهود خارج از روال و چارچوبي كه خدا ميخواهد هستند اما آيه 115 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد «وَ مَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ»، استثنا قائل شده و مي فرمايد، همه يهود اين چنين نيستند و اينگونه تصور نشود كه همه اهل كتاب همطراز يكديگر باشند و بخواهند با پيامبراكرم(ص) مخالفت كنند بلكه برخي از اهل كتاب انسانهايي هستند كه در راه حق ثابت قدم هستند و مردان و زناني هستند كه در راه حق و دفاع از حق ايستاده اند و به پيامبراكرم(ص) ايمان آورده اند.
نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: برخي از اهل كتاب كه ايمان آورده اند، قرآن را تلاوت مي كنند و با قرآن مأنوس هستند و در سحرگاهان و نيمه هاي شب برمي خيزند و با معبود خود راز و نياز ميكنند، اما برخي از اهل كتاب با اينكه حضرت عيسي و موسي از قبل آمدن پيامبراكرم(ص) بشارت داده ايمان نياوردند اما برخي ديگر زماني كه پيامبراكرم خودش را معرفي كرد و نشانه هايي كه حضرت عيسي و موسي بشارت داده بودند را در وجود خاتم الانبياء مشاهده كردند به او ايمان آوردند.
آيت الله نمازي گفت: اين گروه از يهود ايمان به مبداء و ايمان به معاد را پذيرفتند و آمر به معروف و ناهي از منكر شدند و در كارهاي خير پيش قدم و سرعت عمل گرفتند، بنابراين آن گروه از اهل كتاب كه به پيامير اكرم(ص) گرايش پيدا كردند از صالحان هستند و اينها هر كار خيري را كه انجام دهند در پرونده اعمال آنها ثبت مي شود و حبط عمل ندارند و عمل آنها ضايع نمي شود و كارهاي خير آنها محفوظ است، بنابر اين آيه 115 سوره مباركه آل عمران، دفاع از كساني است كه از يهود به پيامبر اكرم(ص) ايمان آوردند.
وي افزود: خصوصيت امت قائمه اين است كه ايمان به مبداء و ايمان به معاد، آمر به معروف و ناهي از منكر هستند، اين امت قائمه هيچ فرصتي را از دست نمي دهند و كار را در حداقل زمان و با سرعت انجام مي دهند ضمن اينكه سرعت با عجله متفاوت است، سرعت به معناي تقدم در انجام چيزي است كه بايد انجام شود، اما عجله به اين معني است كه كاري را كه بايد با حوصله و صبر انجام داد با شتاب انجام مي دهند.
آيت الله نمازي يادآور شد: اين آيه با آيات قبل استثنا است كه خداوند اهل كتاب و يهود را توبيخ و سرزنش كرد، اما استثنا قائل شده است و مي فرمايد همه اهل كتاب اينگونه نيستند و برخي ديگر به پيامبراكرم(ص) ايمان آوردند.
وي با اشاره به توضيح مفسران در كتب مختلف تفسير در رابطه با شأن و نزول اين آيه كه چرا اين نازل شده است، گفت: زماني كه عبدالله ابن سلام يكي از سران يهود با يك گروه ديگر نزد پيامبراكرم(ص) آمدند و ايمان آوردند، سران ديگر يهود عصباني شدند و گفتند كساني كه نزد پيامبر رفتند و تسليم شدند و ايمان آوردند اينها افراد عقب مانده هستند، از اين رو خداوند اين آيه را نازل كرد كه اينگونه نيست و آنها عقب مانده نيستند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه به چند روايت كه در رابطه با توضيح و تفسير اين آيه آمده است اشاره كرد و گفت: مرحوم شيح صدوق در توضيح آيه «من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله آناء الليل» از قول پيامبر اكرم(ص) فرمود، دو چيز است كه انسانها نسبت به آن حسادت نمي ورزد، يكي كساني كه اهل كار خير هستند و ثروت خود را در راه خدا انفاق مي كنند و ديگري نعمت قرآن، قرآن خواندن، قرآن فهميدن و به قرآن عمل كردن است كه هيچ كس به اين دو گروه حسادت نميكند.
آيت الله نمازي گفت: پيامبر اكرم مي فرمايد دو ركعت نماز كه بنده در نيمه هاي شب اقامه مي كند، از همه دنيا و آنچه در دنيا است بهتر است و اگر سبب زحمت امت من نمي شد من نماز در نيمه شب را بر امت خود واجب مي كردم، اما دين اسلام دين عُسر و هرج و دين مشقت و رنج نيست و گفته است، اگر نماز شب بخوانيد به شما چيزهايي داده مي شود كه نه چشم ديده و نه گوش شنيده است.
وي با اشاره به روايتي از امام صادق(ع) در باره نماز شب، گفت: خانه هايي كه در آن نماز شب اقامه مي شود و قرآن تلاوت مي شود اين خانه ها براي اهل آسمان نور افشاني مي كنند و در ادامه مي فرمايد، پيروان و دوستان ما، حسيني ها، علوي ها و محمدي ها، اگر نسبت به نماز شب كوتاهي كنيد بعدا پشيمان بشويد نمي توانيد برگرديد و تلافي كنيد چرا كه نماز شب سنت پيامبر شما است و نماز شب بيماري را از تن خارج مي كند و سيره سلوك صالحان شب زنده داري بوده است.
آيت الله نمازي در ادامه استفاده حداكثري از فرصتهاي نيمه هاي شب را يكي از درسهاي عاشورا دانست و با تأكيد بر عاشورا شناسي و كربلا شناسي در جامعه اسلامي، اضافه كرد: هيات عزاداري و جوانها شب عاشورا را بايد احياء بگيرند و قرآن و نماز بخوانند، اشك بريزند و استغفار كنند اما اينكه ساعتها سينه مي زنند و بعد هم خسته به خواب مي روند و گاهي نماز صبح آنها فوت شود جايز نيست.
وي افزود: درخطبه هاي نماز جمعه به رؤساي هيات مذهبي توضيح داده ام تا شبهاي عاشورا را مختصري عزاداري و سينه زني و اشكي بريزند و در ادامه جوانها را به كاري كه امام حسين در شب عاشورا انجام داد عادت بدهيد.
لازم به ذكر است، درسهاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و شانزدهمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/202/ب2