۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۵۶۴۷۳
آیت الله مکارم شیرازی:

پژوهشکده امر به معروف در حوزه ایجاد شود

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که اهمیت حکم به ضمانت اجرای آن است، گفت: ضامن اجرای همه احکام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی، گام برداشتن در مسیر امر به معروف و نهی از منکر را جهاد فی سبیل الله دانست و گفت: در برخی از روایات امر به معروف و نهی از نهی از منکر برترین جهاد شمرده می شود.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین دستورات اسلام است، در روایت آمده که تمام اعمال نیک در برابر امر به معروف همانند آب دهانی در مقابل دریای پهناور است، دلیل اهمیت این است که امام باقر(ع) فرمودند امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ای به شمار می روند که ضامن اجرای احکام دیگر هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اهمیت حکم به ضمانت اجرای آن است، اظهار داشت: ضامن اجرای همه احکام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، امر به معروف در بین ما مظلوم واقع شده و پس از 37 سال به فکر این افتاده اند که اصل 8 قانون اساسی را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه این مهم به فراموشی سپرده شده است، الحمدلله در سال های گذشته موج تازه ای ایجاد شد چون امثال مما خیلی گفتیم چرا قانون اساسی اجرایی نمی شود، از این رو باید امر به معروف و نهی از منکر را از مظلومیت خارج و عقب ماندگی را جبران کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امر به معروف در نظر عده ای توأم با ابهام است، ابراز داشت: به دلیل این ابهامات امر به معروف جاذبه خود را از دست می دهد، گاهی تصور می کنند که امر به معروف و نهی از منکر اعمال خشونت است.

وی عنوان کرد: این ذهنیت ها به دو دلیل ایجاد شده است، یکی افراط کاری برخی که امر به معروف را بلد نبودند است و یکی هم سمپاشی دشمنان برای سبک کردن این فریضه مهم به شمار می رود، بیان حقیقت امر به معروف و این که با محبت و رحمت اسلامی آمیخته است ضروری به شمار می رود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تا زمانی که این فرهنگ جا نیفتد و افراد حقیقت امر به معروف را ندانند نمی توانیم قدم برداریم، بر اساس آیات قرآن امر به معروف و نهی از منکر دو مرحله دارد، یک مرحله احتیاج به کار فیزیکی دارد که وظیفه دولت ها است.

وی اضافه کرد: یک مرحله هم تذکر به شمار می رود که وظیفه همگان است، باید برای مردم روشن شود که امر به معروف مراحل گوناگون دارد؛ در همایش ها باید نقاط مبهم این فریضه برطرف شود، باید به سراغ جزئیات برویم و نقاط مبهم را روشن کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امر به معروف در حال خارج شدن از برنامه فردی و تبدیل به برنامه ای گروهی و سازمان یافته است، گفت: تشکیل هسته های امر به معروف و نهی از منکر بسیار امیدوارکننده است، باید به جای عمل پراکنده و فردی به صورت گروهی عمل کرد.

وی با تأکید بر این که در حوزه های علمیه باید پژوهشکده هایی درباره امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود، افزود: این مسأله جنبه های علمی و عملی دارد که در زمینه علمی گروه های گوناگونی از جمله حوزویان وظیفه دارند، در زمینه عملی نیز هسته های گوناگون وجود دارد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات