۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۳۷۵
رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

شغل و تحصیلات تأثیر مهمی در ازدواج ندارد/ بهبود روابط زناشویی نقش بسزایی در پایداری ازدواج دارد

افروز با اشاره به اهمیت بهبود روابط زناشویی در حل مشکلات زوجین و پایداری ازدواج ها، این مهم را منوط به ایجاد جاذبه های روانی و رفتاری دانست.
افروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامعلی افروز، رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شب گذشته در افتتاحیه پنجمین جشنواره مسیر خوشبختی در جمع دانشجویان متاهل دانشگاه های استان گفت: محبوب‌ترين بنا در اسلام، خانواده‌ و پرثواب‌ترين واسطه‌گري، واسطه‌گري براي ازدواج است.

وی اظهار كرد: از منظر روانشناسي ديني، هر دختر و پسري كه بلوغ جنسي، سلامت عقلي، تعادل رواني و عاطفي، كفايت شخصيتي و قابليت مسووليت‌پذيري اجتماعي دارد، مي‌تواند زوجش را انتخاب كند و شغل يا ميزان سواد تاثيري در حق ازدواج ندارد.

افروز درباره پرورش عواطف میان زوجین خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: «اگر می خواهی محبوب شوی تقوایت را بیشتر کن» چرا که تقوا در واقع اجتناب از لغزش ها است.

استاد دانشگاه تهران افزود: همسرانی که روزبه روز محبتشان به هم بیشتر می شود، خوشبخت هستند چرا که رمز ماندگاری وجود انسان در محبوبیت است نه شهرت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بهبود روابط زناشویی در حل مشکلات زوجین و پایداری ازدواج ها، این مهم را منوط به ایجاد جاذبه های روانی و  رفتاری دانست.

استاد دانشگاه درباره سن ازدواج گفت: سن زیستی جوانان به صورت میانگین، سن زیستی والدین خودشان است؛ دختر 40 سال امروز با دختر بیست سال گذشته از جهات مختلف تفاوت دارد و اینکه می‌گویند، بعد از 35 سال فرزند آوری ریسک است، یک دروغ علمی است.

وی با اشاره به مرگ و میر کودکان در گذشته، تصریح کرد: تولد فرزندان معلول مربوط به زمان گذشته است که تغذیه و رسیدگی خوبی صورت نمی‌گرفت.

تفاوت سنی شناسنامه‌ای در ازدواج ملاک نیست

افروز با اشاره به اینکه یکی از ملاک های ازدواج، سن روانی افراد است، افزود: در زندگی زوجین ساز عاطفه‌ باید وجود داشته باشد در غیر این صورت آنها نمی‌توانند به آرامی با هم زندگی کنند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به ازدواج هایی که سن زن بیشتر از مرد است، خاطرنشان کرد: تفاوت سنی شناسنامه‌ای در امر ازدواج ملاک نیست و چنانچه خانم‌ها از آقایان بزرگتر باشند نه تنها مشکل خاصی در زندگی آنان ایجاد نمی‌شود بلکه آمار نشان داده طلاق در بین چنین زوجینی کمتر است .

وی درباره میزان تحصیلات برای ازدواج گفت: در ازدواج میزان تحصیلات طرف مقابل را در نظر نگیرید چون تجارب حرفه ای انسان در زندگی موثر است.

افروز با بیان اینکه در انتخاب همسر، خانواده مهم است، اما بیشتر کیفیت و قابلیت آرامش بخشی دختر و پسر باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: انتخاب همسر با سایر انتخاب‌های انسان متفاوت و بسیار ارزشمند و با اهمیت است.

با هزینه‌های سنگین جشن عروسی مخالفم

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش دیگر از سخنان خود با ابراز تاسف از هزینه‌های سنگین که صرف خرید جهیزیه و جشن عروسی می‌شود، اضافه کرد: من مخالف برگزاری جشن پرهزینه و تهیه جهیزیه گران قیمت هستم. ما باید کارهایی انجام دهیم که به آینده کمک ‌کند.

هدف اصلی ازدواج، آرامش است

وی در ادامه هدف اصلی ازدواج را رسیدن به آرامش دانست و خاطرنشان کرد: تشکیل خانواده فقط به منظور تامین نیاز جنسی، داشتن فرزندانی و رفع تنهایی نیست. آرامش و خوشبختی مسیری است که هر دو مربوط به حال انسان می‌شوند، اما رفع نیاز جنسی مبتنی بر نتیجه ازدواج است و هدف با نتیجه تفاوت دارد.

افروز یادآور شد: انسان دو منبع آرامش دارد؛ یاد خدا و بعد زیستن در کنار همسر و والدین، بنابراین مهمترین نکته در انتخاب همسر، آرامش بخشی او است. چنانچه گزینه ما در انتخاب همسر صرفا زیبایی و این موارد ظاهری باشد در زندگی با مشکل مواجه می‌شویم.

یکی از دلایل طلاق، گم شدن هدف ازدواج است

وی در ادامه به معضلات طلاق در جامعه اشاره کرد و با بیان ویژگی‌های دختر و پسر در ازدواج،  یکی از دلایل افزایش طلاق را گم کردن هدف ازدواج دانست و گفت: زن و شوهر باید محبت شان را نسبت به یکدیگر اظهار کنند.

افروز ادامه داد: زن و شوهر باید اعتقادات دینی شان با هم یکی باشد البته منظور من رفتار مذهبی آنان نیست، واحد بودن باورهای زن و شوهر مهمتر از رفتار زوجین است در غیر این صورت با مشکل مواجه می شوند.

استاد دانشگاه تهران در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر ارتباط دختر و پسر در قبل از ازدواج در افزایش آمار طلاق، بیان کرد: در قرآن کریم امده است اگر دختر یا پسری قبل از ازدواج  الودگی جنسی نداشته باشند شایسته بهترین ها خواهند بود بنابراین دختر و پسری که قصد ازدواج با هم را دارند، باید هر دو پاک باشند.

وی ادامه داد: آمار نشان داده است طلاق در بین زوجینی که هر دو در قبل از ازدواج تجربه جنسی نداشته اند، یک درصد و هنگامی که هر دو چنین تجربه‌ای داشته اند آمار طلاق در بین آنان بالای 70 درصد است.

این گزارش حاکیست نخستین همایش مسیر خوشبختی در دو بخش ویژه دانشجویان مجرد و متأهل به مدت دو روز در تالار ابن سینا برگزار می شود.

لازم به ذکر است سفر به شمال، اختصاص تسهیلات مالی، تدارک تست‌های روان شناسی، اختصاص جوایزی مانند سفر به کربلا و غیره، مشاوره‌های حضوری و غیر حضوری و بسته‌های فرهنگی و آموزشی از تسهیلات ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی برای شرکت کنندگان در جشنواره است

بنابراین گزارش، سلسله همایش های مسیر خوشبختی ویژه زوجین، مجردین و والدین دانشجویان تا بهمن ماه سال جاری هر هفته ادامه خواهد داشت.

یادآور می شود خراسان رضوی تنها استانی است که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طرح ازدواج دانشجویی را به صورت جشنواره ویژه برگزار و افزون بر مزدوجین، دانشجویان مجرد و والدین را نیز تحت پوشش قرار می دهد. این جشنواره با برگزاری برنامه های متنوع آموزشی، فرهنگی و تفریحی از اواخر مهرماه جاری تا تیرماه96 ادامه دارد./202/930/ب1

ارسال نظرات