۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۳
کد خبر: ۴۵۵۵۶۷

نشانه های یقین در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد

استاد حوزه علمیه قم به بیان نشانه های یقین در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در قالب دعا درس‌های تربیتی و انسان سازی برای بشریت به یادگار گذاشته اند.
امام سجاد(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم شنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از درخواست های امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق تصحیح یقین است، گفت: امام سجاد (ع) در فرازی از این دعا بیان می‌کنند که«بارالها، یقین مرا با آنچه از علم و قدرت در احاطه ذات اقدس توست تصحیح فرما».

وی افزود: در مورد منزلت یقین در اسلام و نشانه‌های آن آیات و روایت های زیادی وجود دارد که حضرت رسول(ص) در مورد نشانه‌های به حضرت امام علی(ع) می‌فرمایند که«از جمله علايم یقین این است که خدا را برای راضی کردن و خشنود نمودن یک انسان به غضب نیاوری».

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دیگر نشانه‌های انسان متقن و با یقین زهد ورزیدن است، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند که«زهد در دنیا و بی‌اعتنایی به مادیات به منزله درختی است که ریشه آن یقین است و میوه آن سعادت».

خانم زنجانی با تأکید بر اینکه انسان باید مراقب یقین خود باشد، اظهار کرد: در روایات خاطرنشان شده که بعضی از تمایلات درونی از قبیل حرص و طمع و پاره‌ای از اعمال بیرونی مانند جدل در بحث‌های دینی یا آمیزش زیاد با دنیا پرستان موجب تضعیف یقین می‌شود و امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند که«همنشینی زیاد با اهل دنیا چهره دین را تیره می‌کند و موجب تضعیف یقین می‌شود» و امام سجاد(ع) در این فراز از دعای مکارم اخلاق برای مصون ماندن از خطرات یقین، متوجه حضرت حق می‌شود و می‌فرمایند که«خداوندا با علم و قدرتی که نزد توست یقین مرا تصحیح نما».

وی با اشاره به اینکه دیگر درخواست امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق اصلاح است، افزود: امام سجاد(ع) در این فراز از دعا می‌فرمایند که «بارالها،هر چه در وجود من به فساد گراییده است، تو به قدرت خود آن را اصلاح فرما».

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام سجاد(ع) در این فراز از دعا از واژه استصلاح استفاده می‌کنند که این عبارت کوتاه می‌تواند تمام اوضاع و احوال نامتعادل جسم و جان را در برمی گیرد و از قبیل ناتوانی بدن، پریشانی فکر و اضطراب روان و سایر موارد نیز شامل آن می شود.

خانم زنجانی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در حدیثی ضرورت استمداد از خدا برا اصلاح نفس را به این شکل تبیین می کنند، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند که«اگر مردم در زمانی که نقمت بر آنان وارد می‌شود و نعمت از دستشان می‌رود متوجه خدا شوند و با صدق نیت و از صمیم قلب او را بخوانند، خداوند نعمت‌های از دست رفته را به آنان بر می گرداند و همه مفاسدشان را اصلاح می نماید».

وی یادآور شد: درس‌هایی که در این دو فراز از دعا مطرح شد، درس های انسان سازی بوده و نشان می‌دهد که امام سجاد(ع) در قالب دعا چه درس‌های تربیتی و انسان سازی را برای بشریت به یادگار گذاشته اند./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات