۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۵۵۴۴۰
استاد حوزه علمیه:

انسان بعد از نفخه اول صور، فقر خود به درگاه خدا را می بیند

حجت الاسلام کلباسی گفت: انسان هم قبل از مرگ و هم بعد از آن در مسیر حرکت الی الله است و معارف الهی را می آموزد، مسبب الاسباب خداست اما انسان در این دنیا تنها علتهای ظاهری را می بیند، بعد از نفخه اول صور، پرده ها کنار می رود و انسانها ظهور و بروز فقر خود به درگاه خدا را می بینند.
فقر انسان به درگاه خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی کلباسی، کارشناس مسائل مذهبی، پیش از ظهر امروز در تکیه مرحوم مشک فروش ‏اصفهان، گفت: «صیحه واحده» در آیه 49 سوره مبارکه یاسین غیر از نفخه صور در قیامت است، علامه طباطبایی در تفسیر این آیه «صیحه واحده» را به معنای فریاد کوبنده ای می داند که در پایان دنیا زده می شود، همه می میرند و حیات دنیا تمام می شود، این آیه تنها آیه ای از قرآن است که به پایان دنیا اشار می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: عالم برزخ با عالم دنیا فاصله مکانی ندارد و  تنها فاصله رتبی دارد و مرتبه آن بالاتر است، وسعت عالم برزخ هم با عالم دنیا قابل قیاس نیست و همه دنیا در برابر عالم برزخ مانند حلقه ای در بیابان وسیع است، ویژگی دیگر این است که در عالم برزخ تکامل علمی و معرفتی ادامه دارد.

وی افزود: هر چه ما از معارف قرآن و اهل بیت(ع) یاد گرفته ایم در عالم برزخ هم ادامه دارد، انسان در برزخ توقف ندارد، هم در دنیا و هم بعد از مرگ در مسیر و حرکت الی الله هستیم، اینکه برخی بزرگان لحظاتی قبل از مرگ خود هم اصرار داشتد تا مطلبی را بیاموزند و بمیرند هم به همین دلیل است که می دانند آموزشها هنوز ادامه دارد.

حجت الاسلام کلباسی اظهار داشت: عالم برزخ هم شب و روز دارد، امام باقر(ع) فرمودند که ارواح مؤمنان را در هر اول غروب آفتاب از منازل برزخی خود خارج می کنند و نزد امیرمؤمنان(ع) می برند و طلوع فجر به منازل خود بر می گردند، ارواح کفار را هم به ملکوت برهوت می برند، بهشتیان برزخی از دیدن یکدیگر لذت می برند و جهنمیان برزخی هم از دیدار یکدیگر رنج می کشند.

منظور از مردن قبل از مرگ در روایات، درک فقر خود قبل از مرگ است

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: بعد از ‏«صیحه واحده» ‏که کار دنیا تمام می شود، همه می میرند و وارد عالم برزخ می شوند و دیگر کسی در دنیا نمی ماند، بعد از این 2 نفخه صور داریم، حضرت اسرافیل نفخه را در صور می دمد، اسرافیل در این دنیا هم روح را در جنین در شکم مادر می دمد، نفخه اول نفخه مرگ و دومی نفخه حیات است که همه در صحرای محشر حاضر می شوند.

حجت الاسلام کلباسی اظهار داشت: در فلسفه الهی هیچ چیزی نابود نمی شود، ما رفع تشنگی را به آب و شفای بیماری را در قرص می دانیم و به خدا که مسبب الاسباب است توجه نداریم، خداوند در قرآن می فرماید «یا اَیُها الناس اَنتُمُ الفُقَراءُ اِلَی الله وَ اللهُ غَنیُّ الحَمیدُ»، مردم در این دنیا به فقر خود توجه ندارند و متوجه آن نمی شوند.

وی بیان داشت: در نفخه اول صور که همه می میرند تمام این اضافات انسان و منیت او فرو می ریزد و همه ظهور و بروز فقر خود را می بینند، مرحوم میرداماد می گوید در حال گفتن ذکر« یا غَنیُّ وَ یا مُغَنّی» ‏بودم که یک مرتبه پرده از چشمانم کنار رفت و دیدم همه ذرات عالم در حال گفتن این ذکر  هستند، این که پیامبر(ص) فرمودند که بمیرید قبل از آنکه شما را بمیرانند هم به همین معناست، یعنی فقر خود را قبل از مرگ بفهمیم، امام سجاد(ع) می فرمایند «خدایا محبت و تعلق من به دنیا را کم کن و توجه من به سرای ابدیت را بیشتر کن و مرا آماده مردن کن قبلا از آنکه مرگم فرا برسد»./202/869/ب1

ارسال نظرات