۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۵۵۱۳۶
استاد حوزه علمیه:

حضرت زینب الگوی صبر و خویشتن داری مسلمانان است

حجت الاسلام دسترنج با اشاره به نقش اسوگی حضرت زینب(س) گفت: آنچه که در سیره این بانو شاخص است، داشتن بصیرت و صبر ایشان است که چنان حادثه ای را در کربلا می آفریند و شاید این دو ویژگی در الگوبرداری افراد جامعه بسیار با اهمیت باشد.
حجت الاسلام دسترنج،مسجدوالفجر کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام دسترنج شب گذشته در جمع عاشوراییان مسجد امام حسین والفجر گفت: صبر و بصیرت دو ویژگی حائز اهمیت در زندگی افراد جامعه است.

وی بیان داشت: رسیدن به صبر بدون پشتوانه معرفتی امکان پذیر نیست. انسان باید حقیقت امور را بشناسد تا بتواند صبر کند؛ اگر بدانیم که در پس آنچه برایمان اتفاق می افتد چه حقیقت و حکمتی نهفته است، آنگاه در برابر سختی ها صبر و شکیبایی می کنیم؛ که این امر در حضرت زینب (س) مصداق می یابد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: حضرت زينب(س) پس از عاشورا، در كنار سرپرستی اسيران و حفظ جان امام سجّاد(ع) از خطرها، توانست انقلاب حسينی را با تحمّل زحمتهاي فراوان به پيروزی نهایی برساند و در انجام رسالت خويش، با صلابت و استواری ايستاد و نقش سنگين و رسالت خويش را به خوبی به پايان رساند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: هنگام ورود اسيران به كوفه، ایشان با سخنان آتشين خود، اوضاع را دگرگون ساخت و كوفيان را غرق ماتم کرد. او با كلمات ملكوتی، هم كوفيان را متوجه جنايتشان کرد و هم ماهيت قيام را روشن ساخت.

حجت الاسلام دسترنج تصریح کرد: انتقام از قاتلان امام حسين (ع)، با قيام مختار، رهاورد بيدارگری حضرت زينب (س) بود كه خشم مردم را بر ضد حكومت برانگيخت.

وی همچنین افزود: سخنان آن حضرت در مجلس يزيد و سپس خطبه امام سجّاد‌(ع)، اوضاع دمشق را دگرگون كرد و بغض شاميان را به دوستی خاندان پيامبر و نفرت از يزيد مبدّل ساخت.

استاد حوزه علمیه ادامه داد:  آن بانوی بزرگ و اسوه استقامت اينگونه نقش خويش را در پيام رسانی نهضت حسينی ايفا کرد و در پايان، سرافراز و پيروزمندانه، اما عزادار در سوگ عزيزان، به مدينه بازگشت.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: سختی ها و دشواری ها نقش مهم و نیرومندی در تربیت، تقویت اراده، شکوفایی استعدادهای نهفته انسان و بیرون آوردن زندگی انسان از یکنواختی و تکرار دارند و مهم ترین مسأله چگونگی برخورد و رویارویی با مشکلات است.

وی اظهار داشت: هر اندازه شخص دارای جهان بینی بهتری باشد، فلسفه رنج ها و مصائب را بهتر بشناسد و از نظر روحی خطر پذیر و با اراده و مقاومتر باشد، از جنبه‌های مثبت مشکلات بهره افزونتری می گیرد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حضرت زینب (س) با درایت در اتفاقاتی که در طول مسیر زندگی‌ شان افتاد، با استمداد از صبر و خویشتنداری خود با تمام مسائل به بهترین نحو برخورد کرد و به بشریت آموخت که در مصائب و سختی های زندگی می توان با تأسی به صبر و متانت، مشکلات را سرافرازانه پشت سر گذاشت. اسلام به خوبی جایگاه والا و عظمت ایشان را ترسیم کرده و آن حضرت را به عنوان یکی از بهترین و مناسب ترین الگو برای مسلمانان معرفی کرده است.

حجت الاسلام دسترنج در پایان گفت: آنچه که در سیره این بانو شاخص است، داشتن بصیرت و صبر ایشان است که چنان حادثه ای را در کربلا می آفریند و شاید این دو ویژگی در الگوبرداری افراد جامعه بسیار با اهمیت باشد. مسلمانان با درک صحیح از پیام های این بانو و الگو برداری از ایشان می توانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند./202/9705/ب1

ارسال نظرات