۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۵۵۰۲۶
آیت الله شب زنده دار:

عاشورا تجلی نهایت دشمنی‌ بنی‌امیه با اهل‌بیت پیامبر بود

عضو فقهای شورای نگهبان عاشورای حسینی را تجلی نهایت دشمنی‌های خاندان بنی امیه با اهل بیت پیامبر دانست و گفت: اگر به وصیت پیامبر درباره سرنوشت مسلمانان پس از خودش عمل نمی‌شد و ولایت حاکم می‌شد آن همه بدعت‌ها و عداوت‌ها ظهور نمی‌کرد، تیری که در روز عاشورا به قلب سیدالشهدا اصابت کرد در حقیقت در روز سقیفه رها شده بود و در عاشورا به هدف خود رسید.
آیت الله شب زنده دار آیتالله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آیت الله مهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان امشب در شبستان امیر المومنین مسجدالنبی(ص) قزوین با اشاره به ریشه بنیادی حوادث تاریخی، گفت: بسیاری از حوادث در ارزیابی بنیادین خود به ریشه‌های کهنی منتهی می‌شوند که فاصله زمانی زیادی میان آن دو وجود دارد به گونه‌ای که علل و اسبابی به عنوان واسطه آن دو را به هم متصل می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه حادثه عاشورا از جمله جریاناتی است که ریشه تاریخی آن به مسأله غصب خلافت از خاندان پیامبر بازمی‌گردد افزود: آن جریان انحرافی که با عنوان ماجرای سقیفه در مسأله رهبری و خلافت پیش آمد به تدریج جامعه را از ارزش‌های اصیل اسلام دور کرد، دشمنان پیامبر کم کم قدرت پیدا کردند تا با تسلط بر سرنوشت مسلمانان و حکومت اهداف شوم خود را تحقق ببخشند.

عضو فقهای شورای نگهبان عاشورای حسینی را تجلی نهایت دشمنی‌های خاندان بنی امیه با اهل بیت پیامبر دانست و اظهار کرد: اگر به وصیت پیامبر درباره سرنوشت مسلمانان پس از خودش عمل نمی‌شد و ولایت حاکم می‌شد آن همه بدعت‌ها و عداوت‌ها ظهور نمی‌کرد، تیری که در روز عاشورا به قلب سیدالشهدا اصابت کرد در حقیقت در روز سقیفه رها شده بود و در عاشورا به هدف خود رسید.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه شناخت ریشه‌های هر حادثه‌ای به حوادث معنای ویژه‌ای می‌بخشد، ابراز کرد: جریان شناسی تاریخی حوادث و وقایع تاریخی به حوادث معنای دیگری می‌بخشد و بدون چنین شناختی باز قضایای تاریخی نمی‌توان تحلیل درستی را ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه در نبردهای اسلامی پیش از اقدام به جنگ با دشمن با آنها اتمام حجت می‌شود تصریح کرد: در این نبردها با آیات و دلایل مستدل و محکم با دشمن اتمام حجت می‌شود و راه از چاه نشان داده می‌شود تا اگر جنگی پیش آمد یا قومی به خاطر عمل‌کرد زشت خود گرفتار عذاب الهی شدند از پیش حجت بر آنها تمام شده باشد.

در نهضت عاشورا اتمام حجت امام نسبت به دشمن به طور قاطع صورت گرفت

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه در نهضت عاشورا اتمام حجت امام نسبت به دشمن به طور قاطع صورت گرفت، خاطرنشان کرد: امام پیش از شروع جنگ با دشمن اتمام حجت کردند، هم خود و هم هدف از آمدنشان را به سوی کوفه تشریح کردند و هم خود را به روشنی به دیگران معرفی کردند و هم هر گونه بهانه‌ای را از آنان گرفتند تا دلیلی بر مخاصمه و نبرد با امام نداشته باشند.

آیت الله شب زنده دار در ادامه اضافه کرد: امام حسین(ع) حجت را حتی بر یاران و همراهان خود هم تمام کردند تا کسانی که قصد ماندن دارند از روی بصیرت و آگاهانه بمانند، شب عاشورا هم به همراهان خود فرمودند که اگر کسی بخواهد بماند فردا کشته خواهد شد، از این رو هر کس که می‌خواهد جان خود را در راه ما فدا کند و مواسات کند بداند که فردا در بهشت با ما خواهد بود.

وی در پایان گفت: در تمام صحنه‌های حق و باطل که در زمین پیش می‌آید پیشوایان وظیفه دارند نخست برای ثبت آن واقعه در تاریخ از یک سو و برای بستن راه عذر و بهانه از سوی دیگر به بیان دلایل و هشدارها بپردازند تا در آینده متهم به سکوت و سازشکاری نشوند./873/202/ب2

ارسال نظرات