۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۹۰۳
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه تشریح کرد؛

نقش ایمان در نشاط و جوانی انسان/ دلی جوان است که امیدوار به فضل الهی باشد

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به اهمیت امیدواری به فضل و رحمت الهی برای حفظ جوانی و شادابی دل و روح انسان، گفت: جوان مؤمن جوانی است که دل او همیشه به عطا و فضل خدا امیدوار است.
حجت الاسلام معمار منتظرین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، شب گذشته در ویژه برنامه رستاخیز جان که به همت مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان برگزار می‌شود، با بیان اینکه جوانی در دنیای امروز بین ۱۵تا ۲۵ سالگی تعریف می‌شود، گفت: ولی قرآن جوانی را در سن نمی‌داند بلکه آن را ناشی از روحیات فکری انسان ها می داند.

وی در ادامه افزود: همه اصحاب کهف سنی بالای ۴۰ سال دارند، ولی قرآن آن ها را «فتیه» یعنی جوان مرد دانسته است، حال بنابر قرآن کریم، عامل جوان مردی آن ها چه بوده است؟ قرآن می‌گوید «آمَنُوا بِرَبِّهِمْ»، ایمان به پروردگار مهربان، پس می‌توان تا سن ۸۰ و۹۰ سالگی جوانی به معنای قرآنی را امتداد بخشید، مرکز ایمان بنا به آیات قرآن کریم دل انسان است نه بدن.

ایمان از جنس محبت است/دل با ایمان جوان خواهد بود

حجت الاسلام معمارمنتظرین با بیان اینکه آیه ۷ سوره حجرات می‌فرماید دل جوان، دلی شاداب و پرامید و پر برجاست، تصریح کرد: نشاط و شادابی که در دل باشد، همه بدن را فرامی‌گیرد، همه اعضا و جوارح انسان تابع امامشان یعنی قلب هستند، پس درنتیجه جوان کسی است که دل او وابسته به خدا باشد ولو اینکه ۸۰ سال از عمر او گذشته باشد، مثل امام خمینی که جوانی مسن بودند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه با طرح این سؤال که حال با توجه به اینها، دل جوان چیست و چه کنیم که جوانی امتداد داشته باشد؟ اظهار کرد: در بهشت همه باید جوان شوند تا وارد گردند، الحسن و الحسین سیدان شباب اهل الجنة، یعنی هر کس بخواهد از این سیادت استفاده کند باید جوانی خود را حفظ کند ، 2عاملی که باعث پیری می‌شود، افسردگی و دل مردگی است.

وی خاطرنشان کرد: حال باید ببینیم ایمان یعنی چه؟ خداوند در قرآن کریم فرموده است: «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ»، مضمونش یعنی اینکه ایمان از جنس محبت است، محبت به خدا و رسول خدا(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بعد فرموده: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ الله». کسی خدمت امام باقر(ع) رسید و گفت از خراسان پیاده برای دیدار شما آمده ام، حضرت فرمودند هل الدین الا الحب؛ یعنی کار تو کار دینی است و کار دینی و ایمانی کاریست که از روی محبت سر زده باشد.

دل وابسته به خدا و رسول خدا، دلی آرام است

حجت الاسلام معمار منتظرین عنوان کرد: ایمان مقام امن است ، دل وابسته به خدا و رسول خدا، مؤمن به خداست و دلی آرام است پس قوای درونی انسان نیز از آرامش دل بهره میبرد، ما در قرآن یک ایمان داریم و یک أفضل الایمان، أفضل الایمان خیلی لطیف‌تر است و باید دنبال رسیدن به آن باشیم، که در این آیه به آن اشاره شده : «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»، هرکجا باشید خداوند با شما معیت دارد، حافظ می‌گوید: هرچند پیر و خسته دل و ناتوان شدم؛ هرگه که یاد روی تو کردم جوان شدم. روی خدا غیر از خداست، روی خدا همان ائمه(ع) هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش ایمان در زندگی انسان، تصریح کرد: سرچشمه  همه خیرات در عالم ایمان بالله است و بیان شده که بعد از ایمان به خدا هیچ چیز بالاتر از نفع رساندن به اخوان نیست، یعنی ایمان در رأس همه خیرات است، فضه خادمه درکنار حضرت زهرا (س) به ایمانی راه پیدا کرده که شده أفضل الایمان، او میخواهد از مدینه برود به مکه و کسی با او مواجه شد، از او پرسید: از کجا می آیی؟ گفت: من الله، پرسید به کجا می روی؟ گفت: الی الله، سؤال شد با چه کسی می روی؟ گفت: مع الله، پرسید به تنهایی نمی ترسی؟ گفت: توکلت علی الله، سؤال کرد خسته نمی شوی؟ گفت: و لا حول و لا قوه الا بالله.

وی ادامه داد: إن شاء الله عقول ما این مطلب را قبول کند و راه قبول آن هم انس واقعی وتلاوت قرآن، انس با ادعیه است، داشتن سحر و خلوت با خدا و تفکر در آیات الهی است، و بعد از آن می شود «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ».

همیشه باید به فضل خدا امیدوار بود

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان اینکه خداوند در سوره حدید می‌فرماید: خوشی نکنید با آن چیزی که به شماداده شده و غصه نخورید از چیزی که از شما فوت شده، گفت: یعنی همیشه توجهتان به خدا باشد و باید دل خوش کنید به فضل و رحمت خدا. اگر گفتند باران نیامده و آب کم هست بگویید عوضش خزائن خدا تمام ناشدنی است، پس جوان مؤمن جوانی است که دل او همیشه به عطا و فضل خدا امیدوار است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرموده‌اند: «البلا موکل بالمنطق» یعنی بلا نطق را وکیل خود گرفته یعنی اگر مشکلاتتان را بازگو و بزرگ کردید بر آن اضافه می شود ولی اگر گفتید اوضاع خوب است و خدا لطف فرموده، خدا بر قول شما اراده میکند تا نعمت را بیشتر کند، حتی اگر لسانی بگویید نه قلبی هم اثر میکند چون قول فرج آور است.

وحدت و یکپارچگی کشور از ولایت رضوی است

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند: خدا به هر کس سه نعمت بدهد نعمت در حق او تمام شده؛ سلامتی بدن، قوت یک روز و ولایت آل محمد(ص) و در ادامه به راوی فرمودند اگر یک مرکب هم داشته باشی دیگر عالی می شود.

حجت الاسلام معمارمنتظرین در ادامه به وجود 26 عنوان عذاب در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: خداوند مهربان در آیه ۱۴۰ سوره نساء فرموده: مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ ؛ یعنی همه ۲۶ عذاب با شکر برداشته می‌شود، ما یک سری نعمت های ویژه ای داریم که هر چه راه می‌رویم باید شکر خدا را بکنیم؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم زیر چتر فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) هستیم، وحدت و یک پارچگی این کشور زیر چتر ولایت رضوی است. اگر مردم از فقیه جامع شرایط تبعیت می‌کنند این تبعیت هم مرهون ولایت علی بن موسی الرضا(ع) است./1304/201/ب2

ارسال نظرات