۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۵۴۶۵۸
آیت الله شب زنده دار:

انسان مفطور به فضيلت طلبي و برتری طلبی است

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: انسان مفطور است به فضيلت طلبي، برتری طلبی، شرافت طلبي، رفعت، كرامت که اين‌ها همه نزديك به هم و جزء فطريات انسان هستند و آن صفتي كه موجب می‌شود انسان را به اين درخواست دروني‌اش برساند تقوا است.
حجت الاسلام و المسلمين محمد مهدي شب زنده دار حجت الاسلام و المسلمين محمد مهدي شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین آیت الله مهدی شب زنده دار عضو شورای نگهبان شب گذشته در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی(ص) قزوین با اشاره به اهمیت تقوی گفت: تقوا در زندگی انسان نقش زيربنايي دارد از این رو براي جميع فضايل انساني، مقامات معنويه، منتهاي رضاي الهي است.

انسان، مفطور به فضيلت طلبي و برتری طلبی است

 وی در ادامه افزود: انسان مفطور است به فضيلت طلبي، برتری طلبی، شرافت طلبي، رفعت، كرامت که اين‌ها همه نزديك به هم و جزء فطريات انسان هستند و آن صفتي كه موجب می‌شود انسان را به اين درخواست دروني‌اش برساند تقوا است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: انسان هيچ وقت ذلت نمي‌خواهد، عزت مي‌خواهد، شرافت مي‌خواهد، فضيلت مي‌خواهد، برتري‌ مي‌خواهد زیرا اين جزء فطريات انسان مفطور است.

وی در ادمه اضافه کرد: انسان هيچ وقت شكست نمي‌خواهد چون به دنبال پيروزي است، هميشه هم فلاح و رستگاري مي‎خواهد و اين از خواسته‌هاي درونی انسان است كه به وجود هر انساني آميخته شده است.

انسان خداي متعال را در سلوك خود انتخاب ميكند

آیت الله شب زنده دار با بیان این که انسان خداي متعال را در سلوك خود انتخاب مي‎كند، ابراز کرد: انسان از بين محبوب‌ها و معبودها، رو به خداي متعال مي‌آورد و به سمت او حركت مي كند و در قدم نخست با سرمايه‌هایش، با فكر و روحش و با رياضت‌ها، مراقبه‌ها و محاسبه‌هايي كه مي‌كند، در طريق دستيابي به هدفش  به سوی خدای متعال حركت مي‌كند.

 وی در ادامه با بیان این که انسان با اين گام‌ها به دركي از حقيقت و حضرت حق مي‌رسد اظهار کرد: در این مرحله، همه مسيرها را بن بست مي‌بيند و تنها راه را همان راه خداي متعال مي‌بيند و بی‌قراری‌ها و اشتیاق‌ها برای چنين انساني، امكان بازگشت به دنيا و با ديگران زندگي كردن از بین می‌رود و ديگر نمي‌تواند در دنيا قرار بگيرد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه افزود: انساني كه به اين مقام مي‌رسد در عين حال به طور كامل متوجه است كه با توان و سرمايه خود امكان رسيدن به محبوب را ندارد، نه راه معرفت به او و نه راه وصول به او و مي‌فهمد كه راه‌ها براي سلوك تنگ هستند.

شهود، تجربه، عقل، رياضت، راه‌هایي نيستند كه ما را به كمال محبوب برسانند

وی با بیان این که شهود، تجربه، عقل، رياضت، راه‌هایي نيستند كه ما را به كمال محبوب برسانند خاطرنشان کرد: همه رياضت‎ها و بقیه راه‌های ما به اندازه خود ما و ظرفیت ما است و احساس مي كند كه همه اهل سلوك در دامنه اين قله‌هاي بلند زمين‌گير شده‌اند این برای چنین راهی کارگشا نیست.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به مسیر پر بلای سالکین الهی در مناجات خمس عشر، تصریح کرد: انساني كه به اين جایگاه مي‌رسد آن چيزي كه دست او را می‎گيرد جذبه‌هاي الهي است که اين جذبه‌ها در متن بلا متوجه سالك مي‌شوند، یعنی از اين به بعد سالك با بلاي الهي سير مي‌كند که ظاهرش بلا است و باطنش جذبه‌هاي محبت خدا است.

رسيدن اصحاب سیدالشهداء به ساحت توحيد از طريق آستان قرب معصوم بوده است

وی در ادمه با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا خاطرنشان کرد: ما در این زیارت می‌خوانیم و علي الارواح التي حلت بفنائك يعني رسيدن اصحاب سیدالشهداء به ساحت توحيد از طريق آستان قرب معصوم(ع) بوده است بنابراين شهداي تاريخ همه كساني هستند كه هم عهد با سيدالشهداء(ع) هستند.

اگر باب سيدالشهداء(ع) بسته باشد باب شهادت هم بسته خواهد شد

آیت الله شب زنده دار حقيقت عهد شهادت را از آن سيدالشهداء(ع) دانست و تصریح کرد: اين باب ضيافت به وسيله ايشان به سوي همه اولياء گشوده شده است اگر باب سيدالشهداء(ع) بسته باشد باب شهادت نیز بسته خواهد شد از این رو حقيقت اين جذبه‌ها به سوي اهل شهادت گشوده مي‌شود و این جذبه‌ها ابتدا متوجه سيدالشهداء(ع) است و از دامنه آن همه شهداء سیراب می‌شوند.

 وی با بیان اینکه عهد ولايت داراي نظامی است که بر محور عهد شهادت و بلاكشی منطبق است اظهار کرد: آن كساني است كه صاحبان بلا هستند و بلاي حقيقي به آنها رسيده است و جذبه‌هاي محبت خداوند متعال درمتن بلا آنها را سالك كرده است آن هم كساني که جزء حلقه اصلي محبوبان خدا هستند و مخاطب لا حبيب الا هو و اهله هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که حقيقت سلوك با جذبه‌هاي محبت در متن بلا، آن هم در بلايي مانند شهادت ظاهر می‎شود ابراز کرد: اين بلا برای آن سالکان حامل دعوت است که در قرآن داریم «يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربك راضيه مرضيه فادخلي في عبادي وادخلي جنتي» و از طرفی باب شفاعتي است براي ديگران كه «إن الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاة» سیدالشهداء چراغي است كه همه عالم را روشن كرده است و ظهور حقيقت در مكتب عاشورا واقع شده است.

وی در پایان گفت: اگر خوب دقت کنیم عهد شهادت، عهد بسط توحيد و ظهور حقيقت توحيد در همه عوالم است اما این عهد، عهد خود سيدالشهداء(ع) و امام الشهداء است./873/پ201/ج

ارسال نظرات