خلوص امام حسین در کربلا متجلی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، دانشمند فرزانه و مفسر قرآن کریم، در دومین شامگاه عزای حسینی در حسینیه قاسم بن الحسن(ع)، گفت: هر انسانی به سبب عقل خدادادی خوبیها و حق را قبول دارد گرچه ضعف در عمل داشته باشد.
وی افزود: بسیاری از حقایق و خوبی های عالم امور ثابتی است که نمیتوان بر عدم وجود آن حکم کرد مانند ظلم ستیزی که همه به بد بودن آن اذعان دارند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به منابع اسلام، بیان داشت: قرآن، روایات، دعاها و زیارتها از منابع قوی اسلام به شمار میرود اینها منابعی هستند که در سازندگی و آباد سازی دنیا و آخرت انسان مؤثر است و همه اعمالی که سبب کمال انسان شود در این منابع ذکر شده است.
این دانشمند فرزانه با بیان اینکه اگر مردم به این منابع رجوع کنند و پند بگیرند به خیر دنیا و آخرت میرسند، ابراز کرد: اگر کسی علوم و دانستنیهای این منابع را یاد بگیرد ولی بدان عمل نکنند به ظلمت دنیا و آخرت دچار میشوند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به زیارت وارث، گفت: زمانی که ما در زیارت وارث میگوییم که سلام بر تو ای امام حسین(ع) که وارث ابراهیم خلیل الله هستی؛ این به معنای آن است که ایشان خلیل الله بودن را از حضرت ابراهیم(ع) به ارث برده است.
وی افزود: خداوند در قرآن هفت ویژگی برای حضرت ابراهیم(ع) بیان میکند که این ویژگیها سبب شد ایشان به مقام خلیل الله بودن برسد و حقایق این خلیل الله بودن در وجود مبارک امام حسین(ع) تجلی یافت.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به یکی از ویژگیهای مطرح شده در قرآن که «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ حَنِيفًا»است، بیان داشت: امام رضا(ع) فرمودند: کسانی که شخصیت بندگان را خورد میکنند درصدد آن هستند که آنها به راه صراط نروند؛ انسان مؤمن شخصیتی متواضع دارد و به همه احترام میگذارد.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: قانت به معنای انسانی که در عبادت و اطاعت خدا دارای پیوستگی بود،ه حضرت ابراهیم(ع) در بدترین زمانها زندگی میکرد اما از ابتدای عمر تا پایان عمرش همواره مطیع اوامر و نواهی الهی بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انسانی که برای رضای الهی اطاعت و عبادت دوام دار داشته باشد همچون حضرت ابراهیم(ع) در بالاترین مرحله خلوص قرار میگیرد و امام حسین(ع) در تمام طول عمرش افعالش لله بود که خلوصش در کربلا تجلی یافت./813/201/ب2