همه واجبات الهي در پرتو امر به معروف در جامعه احيا مي شود/ تعطیلی امر به معروف موجب تعطیلی ارزشها
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيتالله عبدالنبي نمازي، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سيصد و چهاردهمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه آيات 106 تا 110سوره مباركه آل عمران، با اشاره به اينكه اين آيات خطاب خداوند به پيامبراكرم(ص) است، افزود: آنچه را كه ما گفتيم براساس حق است، چرا كه خداوند حق است و كتاب او حق است، آفرينش انسانها و آسمانها و زمين حق است و هرچيزي كه از حق صادر شود حق است، نبوت و امامت و معاد وحساب وكتاب و جزاي در قيامت حق است.
وي با بيان اينكه خداوند مي فرمايد، آياتي را كه ما گفتيم براساس حق است به معنا و تعريف حق نيز اشاره كرد و عنوان كرد: هر چيزي در خارج از آن يك حقيقتي دارد و اگر چيزي را كه شما مي گوييد با آنچه در خارج اتفاق افتاده است حق است، اما چنانچه چيزي را كه شما مي گوييد خلاف آنچه در خارج است باشد باطل است، بنابراين هر آنچه را كه مطابق با واقعيت خارجي باشد حق است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: خداوند حق است چرا كه او خالق و واجب الوجود و پديد آورنده هستي است و هر آنچه را كه او انجام دهد حق است، از اين رو خداوند مي فرمايد، آنچا را كه به شما گفتيم حق است و به سود شما و براي گمراه نشدن شما است، بنابراين خداوند به بندگانش ظلم نميكند چرا كه منشاء سرچشمه ظلم و ستم ضعف است و كسي كه ضعيف است مرتكب ظلم ميشود.
آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به آيه 110 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ» گفت: اين آيه خطاب به امت مرحومه ‹‹ امت پيامبراكرم›› كه امت مرحومه بهترين امتها است.
آيت الله نمازي ادامه داد: حداوند مي فرمايد، شما بهترين امتها هستيد اما مطلق نيستيد، خير بودن و ممتاز بودن و ويژه بودن و برتر بودن امت مرحومه مشروط به انجام امر به معروف و نهي از منكر است.
وي با اشاره به اينكه هفته اول ماه محرم، هفته امر به معروف و نهي از منكراست وآيات امشب سوره مباركه آل عمران مربوط به امر به معروف و نهي از منكر و مقارن با هفته اول محرم و هفته امر به معروف و نهي از منكر شده است، گفت: ‹‹تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِِ›› يك نكته فني و علمي در آن وجود دارد كه ‹‹تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِِ›› را بعد از امر به معروف و نهي از منكر نقل كرده است.
نماينده ولي فقيه در كاشان با طرح اين سؤال كه رتبه ايمان نسبت به امر به معروف و نهي از منكر مقدم است يا مؤخر است، گفت: اساس و ريشه امر به معروف و نهي از منكر ايمان است و اگر كسي ايمان نداشته باشد امر به معروف و نهي از منكر نميكند.
آيت الله نمازي با يادآوري اينكه چرا در اين آيه نخست امر به معروف و نهي از منكر را بيان كرده و تؤمنون را بعد از آن مطرح كرده است، اضافه كرد: به لحاظ فني به نظر ميرسد ايمان يك علت حدوث و يك علت بقاء است و علت حدوث امر به معروف از سوی مؤمن بايد ابتدا ايمان داشته باشد و اسلام و ارزشها را قبول داشته باشد در حالي كه اگر آنها را نداشته باشد در زمينه امر به معروف حرفي براي گفتن نمي تواند داشته باشد.
منشأ بقاء ايمان امر به معروف و نهي از منكر است
وي افزود: ايمان حدوثا مقدم بر امر به معروف و نهي از منكر است اما بقاعا اگر ايمان بخواهد ادامه پيدا كند امر به معروف و نهي از منكر شرط تداوم ايمان است، به اين معني كه اگر امر به معروف و نهي از منكر از جامعه اسلامي گرفته شود ايمان نابود مي شود، بنابر اين همه ارزشها در سايه امر به معروف و نهي از منكر قوام خواهد يافت.
وي با اشاره به اينكه، اگر امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي منزوي شود نماز و روزه و ارزشها منزوي خواهد شد، اظهار داشت: ايمان گاهي علت حدوث است و تقدم دارد و امر به معروف از آن متولد مي شود و گاهي علت استمرار و بقاء است، از اين رو منشأ بقاء ايمان، امر به معروف و نهي از منكر است.
آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به يك روايت امر به معروف و نهي از منكر از امام باقر(ع) در جلد 5 صفحه 55 كتاب اصول كافي، گفت: در ادامه اين حديث امام باقر(ع) در رابطه با جايگاه و نقش و اهميت امر به معروف در جامعه اسلامي مي فرمايد، همه پيامبران امر به معروف و نهي از منكر ميكردند و امر به معروف و نهي از منكر فريضه اي است كه اختصاص به اسلام ندارد و در اديان گذشته نيز بوده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منكر فريضه بزرگي است كه همه واجبات الهي در پرتو امر به معروف و نهي از منكر در جامعه احياء مي شود، متذكر شد: در جامعه اسلامي اگر امر به معروف و نهي از منكر تعطيل شود همه ارزشها تعطيل ميشود.
عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: با انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر مسيرها و جاده ها و معابر امن خواهد شد و كسي مزاحم ديگري نخواهد شد و با انجام اين فريضه آرا و افكار سالم و امن خواهد بود و در سايه امر به معروف و نهي از منكر تفكرات باطل جايگاهي نداشت.
وي افزود: اگر امر به معروف و نهي از منكر در جامعه حاكم باشد كسب و كار حلال خواهد شد چرا كه كسي معامله حرام و پولشويي و حق الناس و تعرض به حقوق يكديگر نخواهند داشت چرا كه مظالم عباد يكي از گناهان كبيره است و اولين سؤال در قيامت مظالم عباد است.
آيت الله نمازي ادامه داد: امر به معروف و نهي از منكر عامل عمران و آباداني سرزمينها خواهد شد و با حاكم شدن اين فريضه از دشمن انتقام گيري خواهد شد و تمام مسائل جامعه براساس انصاف خواهد بود و هر چيزي سرجاي خودش قرار خواهد داشت.
وي با يادآوري ويژگيها و آثار و بركات و دستاوردهاي امر به معروف و نهي از منكر، گفت: امام باقر(ع) مي فرمايد با توجه به ويژگيهاي ذكر شده و اهميتي كه امر به معروف دارد چنانچه منكري را مشاهده شد نبايد دل و قلب آن را انكار كند و انكار نيز سه نوع است، يك انكار قلبي است كه با مشاهده منكري قلبا بيزار مي شود و انكار لساني نيز با زبان نهي مي شود اما يك انكار يدي است كه مربوط به حكومت است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به سه نوع انكار قلبي، لساني و يدي، گفت: انكار قلبي و لساني مربوط به آحاد مردم جامعه است اما انكار يدي كه برخورد با منكر است در اختيار حكومت است.
آيت الله نمازي در ادامه با تأكيد بر اينكه در راه خدا و انجام فرايض الهي از اينكه ملامت و سرزنش شويد ترس و هراسي نداشته باشيد، اضافه كرد: در كار منكر افراد جاهل با افراد سركش و ساختار شكن كه با آگاهي و عناد منكري را انجام ميدهد متفاوت هستند و چنانچه ارشاد نشوند، دستگاههاي قضايي و انتظامي بايد برخورد كنند.
گفتني است، درسهاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان، از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و چهاردهمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/201/ب2