منافقان درک و فهمی از قرآن ندارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در امامزاده اسماعیل(ع) برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ماه حزن و اندوه به ادامه تفسیر سوره ملک پرداخت و اظهار کرد: خداوند در این سوره میفرماید قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ یعنی بگو اوست آن كس كه شما را پديد آورده و براى شما گوش و ديدگان و دلها آفريده است، چه كم سپاسگزاريد.
وی در ادامه افزود: خداوند در این آیه به گونهای به پیامبر میفرماید به مردم این مطلب را بگو، که انسان هم آن را درک کند، وقتی مردم آن زمان که تازه از دوران جاهلیت رهایی یافته بودند و چشم و گوششان به حقایق عالم باز نبوده، این مطلب را درک میکنند، چرا ما نباید در این عصر و زمانه آن را درک کنیم.
خداوند در قرآن طوری سخن گفته که تودههای مردم بتوانند آن را درک کنند
نماینده ولیفقیه در استان قزوین با بیان اینکه خداوند با ادبیاتی در قرآن سخن گفته که تودههای مردم بتوانند آن را درک کنند تصریح کرد: به طور قطع خداوند در ما هم توان فهمیدن این معانی را دیده است، البته در فهم آیات قرآن کریم خداوند شرطی گذاشته و آن شرط پاک بودن است.
امامجمعه قزوین با بیان اینکه نفاق نوعی آلودگی است خاطرنشان کرد: منافقان هیچگاه نمیتوانند از قرآن درک و فهمی داشته باشند و از سادهترین آیات قرآن هم عاجز و ناتوانند.
وی در ادامه تصریح کرد: خداوند در قرآن در مورد مشرکان فرموده إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ یعنی مشرکان نجس و پلیدند این توضیح درباره مشرکان گویای این مطلب است که مشرکان هم از آنجایی که پاک نیستند، قدرت درک مفاهیم قرآن را ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه اضافه کرد: خداوند هیچگاه نگفته هر کسی که سواد دانشگاهی و یا حوزوی ندارد نمیتواند قرآن را درک کند، بلکه فرموده لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ یعنی كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند.
این مفسر قرآن در ادامه اظهار کرد: طبق آیه 23 سوره ملک، خداوند اراده فرموده و ما را خلق کرده و به ما شرافت مخلوق بودن داده است نه اینکه در حضیض اتفاقات به دنیا آمده باشیم.
وی در ادامه افزود: آیه وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ به این معناست که رب اکرم انسان را آفرید و این آفریدن نمیتواند اتفاقی باشد.
خداوند به انسان چیزهای گرانبهایی را بخشیده که به هر موجودی نداده است
وی با بیان اینکه خداوند پس از اینکه انسان را آفرید، او را به چیزهایی مجهز کرده است، ابراز کرد: زمین، آسمان، حیوانات و هر آنچه که در عالم است را خداوند آفریده و به هر یک از موجودات عالم استعدادی عنایت کرده اما به انسان که رسیده است، چیزهای مهم و گرانبهایی را بخشیده که به هر موجودی نداده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه خداوند سه چیز گرانبها را در شخصیت و روح انسان نهاده است، بیان کرد: خداوند سمع، بصر و فؤاد را به انسان بخشیده که بیشتر باطنی هستند اما عین، اُذُن و قلب که به معنای چشم، گوش و دل است، بیشتر ظاهری هستند.
امامجمعه قزوین با یبان اینکه عین، اُذُن و قلب پل بین ماده و معنا هستند تأکید کرد: بلافاصله عین و چشم ظاهری به بصر وصل میشود، اُذُن و گوش ظاهری به سمع میرسد و قلب ظاهری به فؤاد منتهی میشود و انسان این استعداد را برای رسیدن به این مرحله دارد.
وی در پایان گفت: خداوند سمع، بصر و فؤاد را به شرط استفاده بهینه از آن به انسان عنایت میکند، اگر استفاده بهینه از آنها شود، ارتقا و رشد مییابند اما اگر از آنها استفاده بهینه نشود، آرام آرام این نعمت پس گرفته میشود و لازم است برای حفظ آن همواره شکر آن را به جای آوریم./202/873/ب1