۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۵۲۶۵۲
با حضور توليت آستان قدس رضوي:

مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مردم فين كاشان در مشهد اردهال برگزار شد

مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مشهد اردهال كاشان که همه ساله در دومين جمعه از ماه مهر برگزار مي شود تنها مراسم مذهبي است که تاريخ برگزاري آن به صورت شمسي محاسبه مي شود.
مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مشهداردهال كاشان مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مشهداردهال كاشان

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا دركاشان، در اين مراسم كه حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس رضوي سخنران آن بود هزاران نفر از اهالي فين کاشان با چوبدستي هاي خود که سمبل مقاومت و پايداري است ، حسين حسين گويان يک تخته قاليچه را از مشتاقان حرم مطهر آن امامزاده تحويل گرفتند ودر کنار چشمه آب شاهزاده حسين شستشو دادند و مراسم عزاداري برپا کردند.

اين مراسم نمايش نمادين تشييع و به خاکسپاري حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع) مشهور به شهيد اردهال در سال 116 هجرت است که بيش از هزار سال سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شده و هر ساله پرشورتر برگزار مي شود .

آيين سنتي مذهبي قاليشويان، ميراثي گرانقدر در ترويج معارف دين و مجاهدت پدران خطه کاشان است و امروز کاشان به عنوان يکي از شهرهاي نوراني به ذکر معارف اهل بيت (ع) و خط مقدم تقوي و معنويت در ايران اسلامي مطرح است.

اين آيين در خرداد 89 با شماره 150 به ثبت ميراث معنوي رسيد، در تيرماه 1391 به دفتر ثبت جهاني يونسکو ارسال شد و در هفتمين اجلاس کميته بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس در مقر يونسکو در پاريس ‹‹15 آذرماه›› به تصويب اين کميته رسيد.

لازم به ذكر است، امامزاده سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجري قمري بنا به دعوت مردم ولايتمدار كاشان و فين و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) براي ترويج و تعليم شريعت مقدس اسلام عازم كاشان شد و بعد از برگزاري اولين نماز جمعه در مشهد جامع كاشان و سه سال ارشاد و هدايت مردم درمنطقه اردهال كاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملك مروان شد و پس از يك جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسين(ع) دركربلاي ايران، مشهد اردهال كاشان به شهادت رسيد.

شايان ذكر است، مراسم سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان كه تكرار نمادين مراسم تشييع پيكر امامزاده سلطانعلي توسط مردم فين كاشان در يك‌هزار و 316 سال قبل است، تنها مراسم مذهبي است كه تاريخ برگزاري آن به صورت شمسي محاسبه مي‌شود.

 مشهد اردهال در 45 كيلومتري جنوب غربي كاشان واقع شده است./1307/پ202/س

ارسال نظرات