دوره آموزش مهارتهای مهم در روش کلاس داری برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا از فارس، فاطمه خلیفه، مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا مرودشت گفت: هدف از برگزاری این دوره آموزشی آشنایی و تسلط اساتید با مهارتهای روش کلاس داری بود؛ تا بدینوسیله با شیوهها و روشهای مورد نیاز جهت اداره کلاسهای خود آشنا شده و بتوانند به صورت عملی این شیوهها را به کار گیرند.
بر اساس این گزارش، در این دوره «خانم زهرا تهرانی» از اساتید حوزه با بیان حدیثهای علمآموزی و انتقال آن به دیگران، گفت: تدریس مطلوب تدریسی است که ما را به عبودیت برساند یعنی هم خودمان عبد باشیم و هم تلاش کنیم تا شاگردان نیز عبودیت را یاد بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: استاد باید به طلبه با این دید نگاه کند که آن طلبه قرار است در آینده مادر یا معلم شود و یا در حال حاضر مادر است، پس استاد در مرحله اول باید انسانساز باشد و در مرحله بعد باید توانایی انتقال مطالب به شاگرد را در حد اعلی داشته باشد، تا شاگردان نیز بتوانند آن مطالب را بهخوبی به نسلهای بعد انتقال دهند.
وی افزود: تدریس یعنی تعامل متقابل بر اساس طراحی منظم با هدف ایجاد تغییرات با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار داریم.
«خانم تهرانی» نخستین جلسه حضور استاد در کلاس بسیار بااهمیت دانست و اظهار داشت: استاد در این جلسه باید افزون بر حضور بهموقع در کلاس، رعایت نظم و آراستگی در ظاهر و انجام معارفه، به نحو مناسبی به معرفی کتاب مورد تدریس و بیان اهمیت آن و تعیین محدوده درس و همچنین نحوه امتحانات و پرسش کلاسی بپردازد.
وی با تأکید بر لزوم تسلط کامل استاد نسبت به محتوای درسی خاطرنشان کرد: اگر استاد محتوای درس را بهخوبی بداند و بر آن مسلط باشد افزون بر کسب اعتماد به نفس، باعث جلب اعتماد طلاب نیز میشود.
وی ادامه داد: استاد باید در کنار مطالب کتاب، سعی کند مطالب غیردرسی متنوعی را نیز در حد چند دقیقه برای طلاب مطرح کند و آنان را در مباحث شرکت دهد تا کلاس دچار رکود و یکنواختی نشود.
خانم تهرانی بیان داشت: اساتید باید برای کتب مورد تدریس، طرح درس تهیه کرده و مطابق همان طرح کتاب را به پایان برسانند؛ و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از طرح، عدول نکرده و خود باعث بینظمی نشوند، همچنین برای طرح سؤالات تستی و تشریحی پایانترم، باید توزیع عادلانه را رعایت کرده و از تمام قسمتهای کتاب سؤال طرح کند./102/919/ب1