۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۴۵۰۶۸۵
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سهم ناچیز نهادهای دینی از ابزارهای جدید تبلیغی

استاد حوزه علمیه قم عدم شناخت ولایت و دنیاپرستی را عامل اصلی انحراف جامعه خوانده و سهم نهادهای دینی از ابزارهای تبلیغی جدید برای ترویج گفتمان ولایت را ناچیز دانست.
اینترنت، فضای مجازی

حجت الاسلام رضا لک علی آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با برشمردن تهدیدات معرفتی در عصر غیبت خاطر نشان کرد: مهم ترین تهدیدات معرفتی در عصر غیبت، پیرامون مسأله ولایت و آثار آن است که از انکار وجود امام زمان (عج)،‌ تا ظهور مدعیان با ادعای امام زمان بودن را در بر می گیرد.

وی افزود: در مسائل اعتقادی؛ هیچ مسأله ای به اندازه امامت مورد اختلاف نبوده و نیست که اهمیت آن سبب شده است تا آثار اجتماعی آن نیز مورد اختلاف قرار می گیرد که یکی از مهم ترین مسائل در این زمینه، بحث نیابت امام است.

دنیاپرستی، عامل جدایی از ولایت

این کارشناس دینی، دنیاپرستی را عامل اصلی جدایی از ولایت دانسته و تصریح کرد:‌ توجه به دنیا، مهم ترین عامل غفلت از ولی زمان است و‌کسی که دنیا پرستی را جایگزین خدا پرستی می کند، طبیعی است که گوشی برای شنیدن و  چشمی برای دیدن ولی خدا ندارد.

وی همچنین خاطر‌نشان کرد: تاریخ صدر اسلام، گواه خوبی بر این مطلب است که مهم ترین عامل دشمنی برخی اصحاب رسول خدا ص با امیرمؤمنان(ع)، چیزی جز دنیا پرستی آنها نبود و همین موضوع نیز باعث ایجاد انحراف در مسیر اسلام شد.

اختلاف افکنی مهم ترین پروژه دشمن

حجت الاسلام لک علی آبادی، اختلاف افکنی را یکی از برنامه های مهم دشمن در جهت ایجاد جنگ درونی اسلام دانسته و تصریح کرد:‌ اگر امت اسلامی در مسأله امامت و آثار آن، فهم درستی داشت؛ با پدیده شومی مانند داعش مواجه نمی شدیم، یا جوان ما پس از  1400 سال در مسأله ای مانند رابطه دین و سیاست دچار شبهه نمی شد چرا که لازمه پذیرش جدایی دین از سیاست، جدایی امامت از سیاست است.

وی افزود: همان گونه که حضرت زهرا س در خطبه معروف خود در مسجد مدینه فرمودند؛ امامت ما اهل بیت، مانع از تفرقه و جدایی امت اسلامی است و هم چنین تعبیر مقام معظم رهبری پیرامون اختلاف افکنی به عنوان اولین پروژه دشمن، برای ایجاد مشکل در جهان اسلام، توجه به مسأله امامت می تواند باعث وحدت جهان اسلام  شود.

سهم  ناچیز نهادهای دینی از ابزارهای جدید تبلیغی

این کارشناس دینی، توجه به مسأله ولایت پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مهم ترین رویداد تاریخ معاصر دانسته و تأکید کرد: شکل گیری انقلاب اسلامی سبب شد تا ولایت فقیه به عنوان ادامه راه ولایت اهل بیت که از غدیر آغاز شده بود، در محافل سیاسی جهان مطرح شود که از همان روزهای نخست، دشمن تمام توان خود را به کار برد تا مانع شکل گیری این انقلاب شود.

وی افزود: فعالیت مداوم دشمن با بهره گیری از تمام امکانات و ابزارهای هنری و ارتباطی در ایجاد شبهه در مسأله ولایت، از مهم ترین اقداماتی است که دشمن برای مقابله با نظام اسلامی در دستور کار قرار داده است که برای مقابله با این برنامه ریزی وسیع، ترویج گفتمان ولایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام لک علی آبادی با اظهار تأسف از ضعف نهادهای فرهنگی در تبلیغ گفتمان امامت در جامعه، ابراز کرد: متأسفانه در بحث ترویج و تبلیغ گفتمان امامت در سطح جامعه، دارای ضعف هستیم چرا که امروزه برای ترویج هر فرهنگ و گفتمانی به جلسات علمی و نوشتن کتاب و مقاله اکتفا نمی شود و سهم نهادهای دینی از ابزارهای جدید تبلیغی بسیار ناچیز است و با همین رویکرد می بینیم که رئیس مرکز پژوهش های استراتژی رسانه ای در دانشگاه الریاض، شبکه هدهد را که برنامه کودک پخش می کند، خطرناک ترین شبکه شیعی معرفی کرده است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان، با تأکید بر نقش مهم حوزه های علمیه در ترویج و تبلیغ گفتمان ولایت، اظهار کرد: حوزه های علمیه به عنوان مرجع فکری و دینی نظام اسلامی، باید از تمامی ظرفیت خود برای ترویج این گفتمان استفاده کنند که در این مسیر، بهره گیری از ابزارهای تبلیغی جدید نیز باید در دستور کار قرار گیرد چرا که امروزه، هنر و رسانه مهم ترین ابزارهایی هستند که مورد استفاده برنامه ریزان فرهنگی برای ترویج و تبلیغ قرار می گیرد و ما نیز باید از این ظرفیت ها به بهترین روش ممکن استفاده کنیم./872/ت302/ی

 

 

 

 

 

 

 

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات