۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۵۰۵۳۱
آیت الله سبحانی:

غدیر از تزلزل اسلام جلوگیری کرد/ امیرمؤمنان؛ معیار حق و باطل

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که روز غدیر تکمیل دین است، گفت: تکمیل دین این است که پیامبر فردی را جای خود گذاشت تا خلأها را پر کند، علم و تربیت چنین فردی الهی است از این رو امت نمی تواند آن را بشناسد چون فرد عادی نیست تا امت در سقیفه بنشیند و بشناسد.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر گفت: غدیر روز ولایت علی بن ابی طالب(ع) و ائمه طاهرین(ع) است.

وی افزود: آیا وقتی نبوت خاتمه پیدا کرد وظایف نبوت هم خاتمه می پذیرد؟ رسول اکرم(ص) آخرین پیامبر بودند و با رحلت ایشان اخبار آسمانی قطع شد اما وظایف نبوت  از بین نرفته و استمرار دارد، وظایف پیامبر اکرم بسیار است که یکی از آن ها بیان احکام بود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که پیامبر اسلام تا زمانی که حضور داشت احکام را از طریق قرآن و روایات بیان می کردند، اظهار داشت: پس از وفات ایشان مسائل نوظهوری پدید آمد یعنی درعصر پیامبر نبود و بعدا مطرح شد از این رو این وظیفه پاسخگویی باید پس از پیغمبر اکرم(ص) ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: فردی باید باشد که عملش همانند پیامبر و احاطه اش به احکام و عقاید مثل ایشان بوده با بتواند جوابگوی این وظیفه باشد؛ وظیفه دیگر رسول اکرم(ص) تفسیر قرآن بود، قرآن دریای بیکران است و احتایج به تفسیر دارد باید مردی هماند پیامبر باشد که عملش نبوی بوده تا بتواند قرآن را تفسیر کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در زمان پیامبر اسلام فرقه گرایی و نحله گرایی نبود، ابراز داشت: در میان مسلمانان شاخصی به نام رسول اکرم(ص) وجود داشت که این شاخص ملاک حق و باطل بود، هرکسی که با آن موافق باشد حق و هرکس مخالف باشد باطل است.

وی عنوان کرد: پس از پیامبر نیز باید چنین شاخصی وجود داشته باشد تا فرقه و نحله گرایی صورت نگیرد و مردم به او مراجعه کنند و حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند؛ فردی که می خواهد این وظایف را بر عهده بگیرد نمی تواند فردی عادی باشد بلکه باید تربیت الهی داشته باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: لازم نیست حتما پیامبر باشد اما باید از تربیت الهی برخوردار بوده تا علم و آگاهی آن همانند پیغمبر باشد که این فرد را غیر از خداوند کسی نمی شناسد، در روز غدیر این آرمان محقق شد تا فردی بتواند وظایف رسول اکرم(ص) را برعهده بگیرد و بیان کند.

وی اضافه کرد: روز غدیر تکمیل دین است، تکمیل دین این است که پیامبر فردی را جای خود گذاشت تا خلأها را پر کند، علم و تربیت چنین فردی الهی است از این رو امت نمی تواند آن را بشناسد چون فرد عادی نیست تا امت در سقیفه بنشیند و بشناسد؛ این شخص چون تربیت الهی دارد از جانب خداوند و به وسیله پیامبر معرفی می شود، تکمیل دین است که که تمام ارکانش کامل شد و رحلت پیامبر تزلزلی در اسلام ایجاد نکرد، اگرچه وحی قطع شد اما وظایف به وسیله امیرمؤمنان استمرار دارد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات