۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۴۴۹۵۸۵
امام جمعه موقت اصفهان:

راه عزیز شدن اصلاح باطن است/ قلبهای مریض برخی افراد درمان شدنی نیست

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که راه عزیز شدن اصلاح باطن است، گفت: اگر انسان تقوای الهی را رعایت کند و اهل ریاکاری نباشد، خداوند محبتش را به دل افراد لایق می اندازد.
امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی شب گذشته در مسجد الغفور خیابان سروش، گفت: افراد ریاکار همه اعمالشان را برای جلب توجه مردم انجام می دهند.

وی با اشاره به آیه سی و هشتم سوره نساء که می فرماید «وَالَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلا بِالْیَوْمِ الآخِرِ...» افزود: معمولاً افراد ریاکار برای جلب توجه دیگران ظاهرشان را آراسته می کنند ولی از درون افرادی آلوده هستند، انفاق می کنند، به حج می روند و حتی نمازشان را در مساجد اقامه می کنند.

راه عزیز شدن اصلاح باطن است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در ادامه با اشاره به این که اعمال این افراد فقط و فقط برای به دست آوردن نظر مردم است، افزود: مسلماً طبق آیه دویست و شصت و چهارم سوره بقره که می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَ لاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ» علاوه بر این که اعمال این افراد مورد قبول خداوند واقع نمی شود، گناه بزرگی را نیز مرتکب شده اند.

وی گفت: افراد ریاکار برای به دست آوردن رضایت مردم همه تلاششان را به کار می گیرند ولی در رسیدن به هدف خود کاملاً ناموفق خواهند بود، چرا که امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، راه عزیز شدن اصلاح باطن است و اصلاح ظاهر بدون رسیدگی به باطن سودی ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: عمل به واجبات و ترک محرمات مهم ترین مسأله ای است که منجر به اصلاح باطن و آباد شدن دنیا و آخرت افراد می شود، معمولاً افرادی که به بدبختی و بیچارگی دچار می شوند به خاطر این است که در مسأله واجبات و محرمات حدود الهی را رعایت نمی کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این جمله که خداوند افراد متقی را حفظ می کند، تبیین کرد: تا به حال نشنیده ام فردی اهل پرداخت وجوهات و رعایت تقوای الهی بوده باشد و آبرویش برود، مسلماً خداوند کسانی را که تقوا پیشه کنند، تنها نخواهد گذاشت.

وی با انتقاد از افرادی که خمس مالشان را نمی پردازند، تأکید کرد: پرداخت خمس مال، حکم هرس کردن شاخه های درخت را دارد، شاید افرادی که خمس مالشان را پرداخت نمی کنند هرگز به پیشرفت نخواهند رسید چرا که درختِ مال با هرس کردن به واسطه پرداخت وجوهات به شکل مفید رشد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: رفتن برکت از مال نیز به دلیل عدم پرداخت وجوهات آن مال است، اگر می خواهید مالتان برکت پیدا کند، حقوق واجبتان را ادا کنید و از دستگیری از مستمندان و فقیران غافل نشوید.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این سخن امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند اصلاح رابطه انسان با خداوند منجر به اصلاح رابطه انسان با مردم می شود، تشریح کرد: علاقه داشتن به خداوند علاقه مردم را به سمت انسان جلب می کند، امروز مصداق بارز این مسأله رهبر معظم انقلاب هستند، البته رهبر عزیز انقلاب دشمنانی دارند همان طور که امیرمؤمنان(ع) دشمنانی داشتند.

قلبهای مستعد و لایق به انسان متقی جلب می شود

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، افرادی هستند که اگر خودم را به قتل برسانم تا من را دوست داشته باشند هرگز من را دوست نمی دارند و افرادی هم هستند که اگر آنها را به قتل برسانم تا دست از دوست داشتنم بردارند، هرگز دست از دوست داشتنم برنخواهند داشت، یعنی علاقه داشتن به خداوند علاقه مردمی را به انسان جلب می کند که دارای قلب مریض نباشند.

وی با استناد به نقلهای تاریخی در مورد پیرزنی که محب امیرمؤمنان(ع) بود و محبت خود را به همه اعلام می کرد، ادامه داد: پیرزنی در شام محب امیرمؤمنان(ع) بود و همه مردم را به پیروی از ایشان دعوت می کرد، وقتی معاویه ملعون از این قضیه با خبر شد از واسطه ای درخواست کرد که آن پیرزن را نزد او بیاورند تا شاید بتواند با پرداخت کردن پولی نظر او را به سمت خودش جلب کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در ادامه داستان، گفت: وقتی معاویه به پیرزن پول و شتر پیشنهاد داد، آن پیرزن نپذیرفت، معاویه به او گفت، حتماً علی تو را تأمین می کند که از پول ما بی نیاز شده ای، پیرزن در پاسخ گفت، تا به حال علی(ع) را ندیده ام و او هم من را نمی شناسد، معاویه با تعجب پرسید چگونه چنین چیزی ممکن است، پس فلسفه این علاقه چیست، آن پیرزن پاسخ داد خداوند عشق علی(ع) را در قلبم ایجاد کرده است، البته این عشق واقعی است چرا که تو حاضری از بیت المال پول و شتر به من بدهی تا تو را دوست داشت باشم ولی علی(ع) حاضر نیست پوست جویی را در قبال دوشت داشتنش به کسی بدهد.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: قلبهای مستعد و لایق به واسطه محبت خداوند به انسان متقی جلب می شود، قلبهای مریض درمان شدنی نیست، چرا که خداوند بر مرض آنها می افزاید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان داستانی ابراز کرد: زمانی استاندار بغداد در خواب پیامبر(ص) را می بیند که به او می فرمایند، «این قاتل را آزاد کن»، وقتی استاندار از خواب برمی خیزد از زندانبانها درخواست می کند که لیست زندانیان را نزد او بیاورند، ولی با تعجب می بیند اصلاً فرد قاتلی در بین زندانیان وجود ندارد، شب بعد دوباره خواب پیامبر(ص) را می بیند که به او می فرمایند این قاتل را آزاد کن.

وی در ادامه داستان افزود: استاندار از همه زندانبانها می خواهد که نزد او بیایند و از آنها می پرسد آیا فرد قاتلی در بین زندانیان وجود دارد، یکی از زندابانها می گوید آری، استاندار به او می گوید آن قاتل را نزد من بیاورید، وقتی قاتل می آید از او می پرسد دقیقاً بگو چه اتفاقی افتاد، آن قاتل می گوید من و دوستانم افراد عیاش و خوش گذرانی بودیم و به واسطه همه گناهان هوسرانی می کردیم، روزی یک زن سید را به زور برای ما آوردند، وقتی من وارد اتاق شدم تا با او مراوده داشته باشم آن زن به من گفت، من را به اجبار این جا آورده اند و من از ذریه رسول خدا هستم، من هم به او تضمین دادم هر طور باشد او را از گرفتاری نجات خواهم داد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اذعان کرد: فرد قاتل می گوید وقتی مسأله را برای دوستانم تعریف کردم آنها نپذیرفتند و قصد مراوده با آن زن سید را داشتند، من هم با آنها درگیر شدم و یکی از آنها را کشتم ولی نگذاشتم کسی به آن زن تجاوز کند، آن زن هم برایم دعا کرد و گفت، امیدوارم خداوند حامی تو باشد همان گونه که تو حامی من شدی، در این هنگام استاندار حکم آزادی آن فرد را امضاء می کند و آن فرد قسم می خورد که دیگر عیاشی نکند./867/201/ب2

ارسال نظرات