۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۴۹۴۰۱
پژوهشگر تاریخ جهان اسلام مطرح کرد؛

ضرورت بازنگری مسلمانان نسبت به ناامنی خانه خدا

استاد دانشگاه گفت: آل سعود در خانه خدا فاجعه‌آفرینی می‌کند تا راه آن را ببندد، مسلمانان باید یک بازنگری نسبت به ناامن شدن سرزمین امن الهی داشته باشند.
قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حشمت‌الله قنبری، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ جهان اسلام، شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تلوزیونی باران که مناسبت عید قربان که از شبکه قرآن پخش شد، درباره حج و بزرگداشت آن، گفت: سال گذشته مظلومیت زائران و حجاج ایرانی و سایر بلاد اسلامی، حادثه ای تلخ و جانکاه بود که از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

وی افزود: این حادثه در تاریخ اسلام به نقطه عطف و مبدأ تاریخ تبدیل می‌شود، همه زائرانی که به شهادت رسیدند روزی از دنیا می‌رفتند، اما چگونه زندگی کردن و کجا مردن هنری است که همه انسان ها به هنر و شایستگی دست پیدا نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه درباره جایگاه مقام و منزلت شهدای منا، عنوان کرد: این شهدا در جوار قرب حق تعالی در بهترین روزها و بهترین سرزمین ها از دنیا رفتند سعادت بزرگی برای آنها بود که خداوند آنها را از مقطع خاصی در زمان و مکان برداشت.

قنبری افزود: فرصتی که برای این شهدا به وجود آمد، این بود که در همداستانی با اولیای الهی از دنیا رفتند، ما آنها را واصل به حق و مهمان ابدی ضیافت الهی می‌دانیم.

این پژوهشگر تاریخ جهان اسلام با اشاره به برخی نغمه ها که پس از این حادثه اساس حج و سرزمین وحی را مورد سؤال قرار دادند، اظهار داشت: برخی پس از این حادثه گفتند برای چه باید عده‌ای پول و سرمایه خود را هزینه کرده و به سرزمینی بروند که صاحبان آن این سرمایه را به بمب و موشک تبدیل کرده و بر سر مسلمانان یمن بریزند؛ این حرف درست نیست، چرا که در میان عبادات حج استثنایی است.

وی افزود: آل سعود فاجعه آفرینی می‌کند تا برای چنین حرف‌هایی  مستند درست کنند، این سخنان دو روی یک سکه است که هر دو دنبال تخریب حج و راه خدا هستند، در حالی که حج و سرزمین وحی اهمیت و تقدس بی‌مثل و مانندی دارد.

قنبری با اشاره به اینکه حج یک عبادت استثنایی است، بیان داشت: حج باید در ایام خاص، در سرزمین وحی با رعایت مجموعه‌ای از آداب و مناسک انجام گیرد و هیچ عبادی جایگزین آن نیست، اینکه برخی از نرفتن به حج سخن می‌گویند یا نمی دانند یا تعمد دارند، در حالی که حج هیچ جایگزینی ندارد، اگر کسی که مستطیع شده همه یتیم های عالم را بر پرده چشم نگه دارد حج نرود یهودی خواهد مرد.

این استاد دانشگاه گفت: خداوند کعبه را جای امن، منشأ و محل خیر و برکت، فراوانی زیاد قرار داده است کعبه اساس پویایی و دوام زندگی ایمانی است و عَلَم برداشتن بر علیه کعبه، عَلَم برداشتن بر علیه انسانیت است، در بین مخلوقات عالم انسانیت انسان ارتباط مستحکم و محکم با کعبه دارد، تا زمانی که کعبه در مسجدالحرام باپرجاست دین هم پابرجا است.

این پژوهشگر تاریخ جهان اسلام افزود: کعبه مرکز آیات و نشانه های الهی و سند امنیت بشر است، اگر کعبه ناامن باشد اهل ایمان باید متوجه خطر باشند، حوادث منا و مکه شهادت می دهند که تولیت کعبه در دست نااهلان است، آثار ناامنی کعبه متولیان ناصالح هستند.

وی با اشاره به اینکه کعبه امام است، بیان کرد: اطراف کعبه را مردم باید پر کنند، امروز مسلمانان باید با وجود ناامنی در کعبه یک بازخوانی درباره این مسأله داشته باشند.

قنبری افزود: اگر رهبری درباره آل سعود فرمودند سلسله خبیثه ملعونه با استناد به خانه کعبه است، صحبت ایشان از سلسله خبیثه یک صحبت از سر غیظ نیست بلکه بامتانت و آرامش از زبان کعبه صحبت کردند و باید به آن توجه داشت کعبه محل خیزش قیام و انسان است، خمودگی، مردگی، سازش با کفر در ساحت اهل کعبه ننگ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کعبه بنای توحید محض است، ابراز کرد: بر اساس فرموده خداوند کعبه امن است هر کس امنیت آن را به خطر اندازد شجره ملعونه است، مأموریت ابراهیم این است که شرک را به کعبه ممنوع‌الورود کند، امروز آل سعود در همراهی با آمریکا شرک را به کعبه وارد می‌کنند، اگر جامعه اسلامی ایستاد و شرک به کعبه وارد شد کعبه با آنها قهر خواهد کرد چراکه جامعه اسلامی بی‌غیرتی کرده است.

این پژوهشگر تاریخ جهان اسلام با اشاره به اینکه جایگاه زائر کعبه از چنان منزلتی برخوردار است که میزبان او در طراز ابراهیم و اسماعیل است، بیان داشت: حج و حضور در سرزمین الهی فرصت الهی و تعطیل کردن آن گناه نابخشودنی، خیانت غیرقابل‌جبران است.

وی افزود: عده‌ای که می‌گویند برای حج پول ندهید تا در اختیار این تبه‌کاران آل سعود قرار نگیرد این حرف‌ها هم‌داستانی با آل سعود و شبهه افکنی است، چراکه آنها در جنایات خود علیه مردم مظلوم یمن یا سایر کشورها به پول حج وابسته نیستند بلکه از پول این مسائل را از ناحیه دیگری تأمین می‌کنند.

قنبری در ادامه گفت: این اقدامات آل سعود و به دنبال آن برخی شبهه‌افکنی‌ها مبنی بر نرفتن به حج، برای این است که راه حج فقط به روی عده‌ای مسلمان و شیعه از پیروان اهل‌بیت(ع) در کشورهایی نظیر ایران، سوریه و یمن، که دارای آگاهی، هوشیاری، باانگیزه غنی الهی برای قیام هستند، بسته شود، در حقیقت آنها مسلمانان اهل قیام را هدف قراردادند.

این استاد دانشگاه افزود: در حقیقت آل سعود می‌خواهد حجی در خانه خدا برپا شود که مبتنی بر اعمال خاموشی باشد که حرکتی را درست نکرده، راهی را روشن نکرده و در پی آن قیامی نباشد.

این پژوهشگر تاریخ جهان اسلام با اشاره به اینکه کسانی درباره رفتن به حج شبهه‌افکنی می‌کنند که اعتقادات ملت ایران را هدف قراردادند، عنوان کرد: بسیاری مردمی که حج را انجام می‌دهند اسرار آن را نمی‌دانند، مولای ما امیرمومنان علی(ع) حج را تجلی‌گاه اخلاص بندگان و نشانه عظمت پروردگار می‌داند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ازنظر امیرمومنان علی(ع) حج پرچم اسلام است، خاطرنشان کرد: تا پرچم اسلام اهتزاز دارد باید حج پابرجا باشد، حذف کردن این عبادت لکه‌دار کردن عبودیت و بندگی بشریت و انسان‌ها است، پیروان حقیقی پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) در حج بندگی خود را به نمایش می‌گذارند./807/202/ب2

ارسال نظرات