۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۴۹۳۲۸
السفیر لبنان:

سعودی ها برای انسان ارزش قائل نیستند

یک سال پیش ، فاجعه دردناک منا و جان باختن هزاران نفر از حجاج بیت الله الحرام، اندوه و غصه را به جای شادی عید سعید قربان در دل ها نشاند.
فاجعه منا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در سالروز حادثه منا اعلام کرد در وهله اول تصویر تار، مبهم و نامشخص از فاجعه بیش از هر چیزی خشم و ناراحتی را در دل خانواده های جان باختگان برانگیخت و با برملا شدن حقیقت فاجعه به ویژه سهل انگاری و مسؤولیت ناپذیری سعودی آنگونه که در شان حج و حجاج بیت الله الحرام است شوک بزرگی وارد کرد.

حال با گذشت یک سال از فاجعه دردناک منا، باید چند مساله مهم مورد توجه قرار گیرد:

1. مدیریت سعودی در این فاجعه به شدت غیر شفاف عمل کرد حتی بدتر از این، سیاست رفتار مبهم ، طفره رفتن از پاسخگویی و ارائه نکردن اطلاعات کافی را در پیش گرفت.

این سیاست می تواند ناشی از دو عنصر باشد: اول اینکه در برخورد با فاجعه ای به این بزرگی کوتاهی عمدی صوت گرفته و توانایی و قدرت لازم برای سیطره بر اوضاع وجود نداشته است.

دوم اینکه با وجود امکانات مادی و انسانی، کمیته برنامه ریزی کننده اساسا نتوانسته خود را با چنین فاجعه ای همراه کرده و آن را مدیریت کند، برای همین طبیعی است که باز هم شاهد تکرار چنین فاجعه ای در موسم حج و غیر آن باشیم.

با توجه به شفاف نبودن پرونده و نیز طفره رفتن سعودی از ارائه توضیحات درباره مشکلات و اصلاحاتی که باید جبران فاجعه انجام گیرد تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، درخواست های منطقی برای مدیریت حج با مشارکت کشورهای اسلامی مطرح می شود تا این کشورها با همکاری در این زمینه امنیت جانی حجاج را تامین کنند و فاجعه به قضا و قدر ربط داده نشود.

2. تصاویری که برخی از حجاج موفق شده اند از فاجعه منا به ویژه لحظه فشار و هل دادن جمعیت تهیه کنند، نشان می دهد که تغییر مسیر حرکت حجاج و عبور کاروان سلطنتی و نیز نحوه رسیدگی و امداد رسانی و جابجایی مصدومان فاجعه بسیار اشتباه بوده است.

غصه دارتر از همه اینکه حجاج بیت الله الحرام مانند حیواناتی که برای قربانی برده می شوند و با استفاده از بولدوزرها در کانتینرها روی هم انباشته شده و جابجا شده اند و کسی توجه نکرده که کدام یک زنده و کدامیک جان باخته است، این را حجاج و افراد حاضر در صحنه با قاطعیت اعلام می کنند.

این فاجعه کاملا نشان داد که در فرهنگ مسؤولان و اداره کنندگان سعودی حج، انسان هیچ ارزشی ندارد که اگر غیر از این بود، مصیبت به جان باختن حجاج محدود می شد نه اینکه انسانیت آنها بارها و بارها لگدکوب شود.

لازم بود درباره این فاجعه توضیحات دقیق ارائه شود و نسبت به عدم تکرار آن تعهد داده شود اما حتی این گونه نشد.

3- فاجعه منا و جان باختن حجاج بی گناه و نتایج غم بار آن برای همه شناخته شده است، اما اینکه از طرف سعودی هیچ گونه انتقادی تحمل نشود و در مقابل حج مردم کشورهایی که صدای اعتراض خود را به جان باختن حاجیانشان بلند کردند، کارشکنی صورت گیرد، با اهداف عالی حج در تضاد است.

همچنانکه در مورد جمهوری اسلامی ایران شاهد آن بودیم، فقط به این دلیل که ایران به حاجیان خود چه زنده و چه جان باخته احترام می گذارد و برای همین نیز صدای خود را در اعتراض به نحوه برخورد سعودی ها در فاجعه منا بلند کرد.

این نحوه برخورد اعتبار سعودی های اداره کننده حج را که عهده دار این مساله مهم و حساس شده اند، زیر سوال می برد.

4- درد و رنج خانواده های جان باختگان در یک سال گذشته در اثر بی توجهی و پاسخگونبون سعودی ها بیشتر شده است، البته این فرهنگ نزد حکام سعودی ناشی از احترام قائل نشدن به جان انسان ها است و می توان نمونه آن را در بمباران مردم بی گناه یمن و کشتار بیماران ، زنان و کودکان در بیمارستان ها ، مراکز بین المللی و بازارها مشاهده کرد.

کشتار انسان های بی گناه در یمن بدون هیچ گونه احساس مسؤولیتی از سوی سعودی ها ادامه دارد.

سعودی ها نه تنها از این همه جنایت غمی به خود راه نمی هند بلکه اقدام به تهدید سازمان ملل و قطع بودجه آن می کنند.

اینها برای درک میزان اهتمام حکام سعودی به جان انسان ها کفایت می کند، تا مادامی که حکام سعودی از روی عمد دست به قتل و کشتار مردم می زنند و همه را با پول های باد آورده نفتی می خرند، آیا دیگر جایی برای سخن گفتن از فاجعه باقی می ماند؟/847/ب102/د

ارسال نظرات