۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۴۴۹۲۰۷
آیت‌الله مکارم شیرازی:

حوزه شهرستان ها نباید از وجود علما و اساتید برجسته خالی شود/ تأسیس حوزه علمیه خواهران از برکات انقلاب است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه نباید حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها از وجود اساتید برجسته محروم مانده و خالی شود، گفت: باید طلاب و اساتید پس از فراغت از تحصیل از قم به شهرستان‌ها مراجعه کرده و حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را پربار کنند و معارف اهل‌بیت(ع) را در تمامی عالم نشر دهند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور حوزه شهرستان ها نباید از وجود علما و اساتید برجسته خالی شود/ تأسیس حوزه علمیه خواهران از برکات انقلاب است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در جامعة الزهرا(س) با اشاره به اینکه روز عرفه بنا بر قولی یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و روز شادی مسلمانان است، گفت: دعا به درگاه الهی و استغاثه و استغفار در این روز از توصیه‌های آموزه‌های دینی به مسلمانان است.

وی تقارن آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با روز عرفه را تقارن مبارکی عنوان کرد، گفت: همچنین سالروز آغازین سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با سالروز شهادت مسلم بن عقیل نماینده امام حسین(ع) عجین شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی در متن و در حاشیه دارای برکات فراوانی بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در متن، اولین حکومت اسلامی بود که پس از حکومت امیرالمؤمنین(ع) در جامعه تشکیل شد و عظمت این انقلاب به‌اندازه‌ای است که امروز در مقابل تمامی زورگویان جهان روی پای خود ایستاده و حرف حساب و حق خود را بدون ترس از دیگران بیان می‌کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برنامه برجام و حاشیه‌های آن ادامه داد: برنامه برجام ورای نتیجه‌ای که داشت یکی از حاشیه‌هایی آن این بود که اقتدار ملت ایران را در برابر جهانیان به نمایش گذاشت و در مقابل چشم جهانیان نماینده ایران در یک‌طرف میز مذاکره نشست و سران پنج کشور ابرقدرت جهانی در طرف دیگر میز نشستند که این همان نمایش اقتدار و عظمت ملت ایران است که سران ابرقدرت جهان از این نتیجه برجام و مذاکره با ایران غافل بودند درحالی‌که یکی از حاشیه‌های این برنامه نمایش اقتدار و عظمت ایران بعد از انقلاب بود.

وی تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که وزنه ایران بعد از انقلاب اسلامی تا چه اندازه سنگین شده است که ابرقدرت‌ها در یک‌طرف میز مذاکره قرار می‌گیرند و نماینده ملت ایران در طرف دیگر میز قرارگرفته است و حاشیه‌های به این شکل در برنامه برجام فراوان بود که اقتدار ملت ایران را نشان می‌دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی را تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) اولین دستور را برای تأسیس جامعة الزهرا(س) را دادند و عده کمی در ابتدای تأسیس در این مرکز حضور داشتند اما امروز به برکت این شجره طیبه‌ روزبه‌روز شاهد افزایش حوزه‌های علمیه و طلاب خواهر هستیم و باید گفت امروز حوزه‌های علمیه خواهران به یک شجره طیبه پربار تبدیل‌شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه درگذشته دشمنان اسلام بیان می‌کردند که اسلام زنان را تحقیر کرده است، گفت: اما امروز وقتی به حوزه‌های علمیه خواهران مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که نه‌تنها تعداد حوزه‌های علمیه خواهران از حوزه‌های علمیه برادران کمتر نیست بلکه در بعضی از مناطق حوزه‌های علمیه خواهران بر حوزه‌های علمیه برادران پیشی گرفته است.

وی افزود: امروز با وجود حوزه‌های علمیه خواهران دهان دشمن در مقابل انقلاب و اسلام مبنی برتحقیر حقوق زن بسته‌شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب اسلامی عده زیادی دین و مذهب را عامل تخدیر و مانند مواد مخدر می‌دانستند، افزود: اما امروز به برکت انقلاب اسلامی به دشمنان ثابت‌شده که نه‌تنها مذهب تخدیر و مخدر نبوده بلکه موجب حرکت و جریان ملت‌ها شده و به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران یک حرکت بی‌سابقه در عرصه جهانی است که خط بطلانی بر تمامی عقاید و منش مکاتب غربی کشید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه امروزه به برکت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة الزهرا(س) ما شاهد رویش و پرورش اساتید برجسته‌ای در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه روزبه‌روز به تعداد این اساتید و طلاب افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای کامل شدن نتیجه این شجره طیبه باید از تمامی ظرفیت‌های و امکانات حوزه‌های علمیه استفاده کرد و به کاستی‌ها توجه و آن‌ها را برطرف کرد، گفت: باید از تمامی طلابی که از حوزه‌های علمیه خواهران فارغ‌التحصیل می‌شوند در امر پژوهش و تحقیق استفاده کرد و امروزه استفاده از طلاب خواهر در امر پژوهش خوب بوده ولی کافی نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه نباید حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها از وجود اساتید برجسته محروم مانده و خالی شود، اظهار کرد: باید طلاب و اساتید پس از فراغت از تحصیل از قم به شهرستان‌ها مراجعه کرده و حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را پربار کرده و معارف اهل‌بیت(ع) را در تمامی عالم نشر دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب خواهر محصول و میوه حوزه‌های علمیه هستند، افزود: باید در سایه برنامه‌ریزی از این محصولات و میوه‌ها استفاده شود همان‌طور که ما امروز شاهد هستیم به برکت وجود طلاب خواهر جامعه الزهرا(س) و سایر مدرسه‌های علمیه ما شاهد تأسیس مدرسه‌ها علمیه خواهران در سراسر جهان هستیم.

وی با بیان اینکه هجرت تنها هجرت از مکه و مدینه نیست و کسانی که برای نشر معارف دینی هجرت می‌کنند در زمره مهاجر الی الله قرار می‌گیرند، اظهار داشت: امروزه هم لازم است که طلاب از حوزه علمیه قم به شهرستان‌ها هجرت کنند و این هجرت از قم به شهرستان‌ها مصداق همان جهاد درراه خداوند است.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز هجمه‌های فرهنگی دشمن در فضای مجازی نسبت به زنان افزایش‌یافته است، گفت: همین موضوع وظیفه طلاب به‌ویژه طلاب خواهر را به‌عنوان مهاجر الی الله سنگین کرده است و با توجه به اینکه هجمه دشمن سنگین است نباید در برابر هجمه‌های سنگین حالت انفعالی به خود گرفت بلکه باید طلاب خواهر در این فضا فعالیت پرشوری داشته باشند، باید با تکیه بر معارف و منطق دین در مقابل منطق مبتذل دشمن ایستادگی کنند و ازآنجایی‌که معارف دین غنی است در صورت ایستادگی برنده این نبرد و هجمه مبلغان معارف اهل‌بیت خواهند بود و یک طلبه به هر میزان که می‌تواند باید زمینه هدایت را فراهم کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره اینکه در آیه ۳۵ سوره احزاب به ده طایفه زن و مرد اشاره‌شده است، گفت: در این آیه به زنان و مردان مسلمان و به زن و مردان مؤمن و صادق و صابر هشدار می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد که اسلام به همان اندازه که برای مردان مسلمان ارزش قائل است برای زنان مسلمان و مؤمن ارزش قائل است.

وی افزود: این آیه برای ما بیان می‌کند که اسلام به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید اسلام در قلب رسوخ کند که انسان مؤمن شود و پس ازآن باید مطیع بود و مؤمن باید در عمل صدق خود را نشان دهد و صادق کسی است که سخن و عملش با هم صدق کند و صابر بودن در برابر مشکلات برای هدایت خود و دیگران و بعدازاین باید یکپارچه در برابر خداوند تسلیم بوده و از دانش و مال به‌عنوان صدقه درراه خدا استفاده کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: همچنین این آیه بیان می‌کند که باید زمانی که پا درراه خدا می‌گذاری با برنامه‌ریزی وارد شوی و همچنین باید تمامی اعضای بدن خود را از گناه بر حذر داشت و به‌صورت مطیع و تسلیم محض برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تلاش کرد و طلاب هم باید به پیام‌های این آیه توجه کرده و مصداق این آیه در زندگی و در امر تبلیغ عمل کنند./968/پ201/ج1

ارسال نظرات