احکام فقهی بانوان شاغل در حوزه فرش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین حسین وحید پور شامگاه امروز در سخنرانی برنامه تلویزیونی زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به پاسخ تشریحی سؤالات فقهی مخاطبان تلویزیونی برنامه زمزم معرفت و زائران آستان مقدس حضرت معصومه(س) که از طریق سامانه 10000251 مطرحشده بود پرداخت و گفت: اگر مؤمن از وطن اصلی خود اعراض نکند نماز و روزه او همیشه در آن محل کامل است مگر آنکه از آن محل بهعنوان وطن اعراض کند.
کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اعراض از وطن را«مراد از اِعراض، خروج از وطن با تصميم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است و مجرد رفتن از شهر به شهر ديگر مستلزم اعراض از وطن اصلی نيست» توصیف کرد و گفت: در پاسخ مخاطبانی که پرسیدهاند«در شهر مقیم هستند ولی در شهر اول بهطور متوالی و مستمر ساکن نیستند، مثلاً دو هفته یا ده روز و یا کمتر در آن میمانند و سپس به محل تولد و سکونت خانواده برمیگردم جواب قطعی این است که اگر آن شهر وطن اصلی شما نباشد و قصد توطن در آنجا را هم نداشته باشيد، درصورتیکه قصد اقامت کمتر از 10 روز را داشته باشيد، حکم ساير مسافرين را داريد، مگر آنکه آنجا محل کار شما باشد و حداقل هر 10 روز يکبار جهت کار به آنجا رفتوآمد داشته باشيد که در اين صورت نماز شما تمام و روزه شما صحيح است.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام غسل در منظر شرع مقدس پرداخت و گفت: کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسلهای دیگر نمیشود نماز خواند و باید وضو هم بگیرد؛ بر این اساس غسل برای جنابت یقینی کفایت کرده و میتواند نماز بخواند بنابراین مکلف باید در نظر داشته باشد که اگر غسل برای جنابت یقینی گرفته است اگر برای نماز وضو بگیرد بدعت است و حرمت شدیدی دارد مگر آنکه برای جنابت غیر یقینی و سایر غسلها باید وضو بگیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین وحید پور با اشاره به اینکه قالب علما از جمله رهبر معظم انقلاب احکام غسل را چنین توصیف کردهاند که«غیر از غسل جنابت بقیه غسلها کفایت از وضو نمیکند»، گفت: برخی از علمای معاصر و قدیم برای غسلهای مستحبی که سند معتبر و صحیح دارند مانند غسل جمعه را مکفی وضو دانسته درحالیکه تأکید فرمودهاند اگر وضو بگیرند بهتر است.
کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام بانوان شاغل در حوزه فرش که به تولید تابلو فرشهای مصور به آیات قرآن کریم هستند پرداخت و گفت: حکم کار برای بانوانی که در این حرفه مشغول به تولید و خدمت به اقتصاد اسلامی هستند در ایام خاص ماهانه از منظر شرع مقدس مانعی ندارد؛ بر این اساس فقط دست زدن به آیه نقش بسته از سوی شرع مقدس منع شده و صرف بافت این تابلو فرش منع فقهی ندارد./837/پ202/ی