۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۴۸۹۹۸

تشریح برنامه اجلاس پیرغلامان حسینی در هرمزگان

مراسم چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در استان هرمزگان از 6 تا 9 مهرماه برگزار می‌شود.
پیرغلامان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی فروغی رییس بسیج صدا و سیما پیش از ظهر امروز در نشست خبری «چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی» که در تالار شهید آوینی صداوسیما برگزار شد با اشاره به اینکه ما مردم ایران تمام زندگی خود را مدیون ائمه هستیم اظهار داشت: انقلاب ایران از ابتدا اساس و تکیه گاه خود را خود را برپایه تعالیم امام حسین(ع) قرار داده است.

وی ادامه داد: امسال چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی باتوجه به شرایط منطقه و نوع قیام امام حسین(ع) در شهر بندر عباس برگزار می‌شود، تلاش ما در این دوره این است که با توجه به تمهیدات لازم نهایت بهره را از این اجلاس ببریم، در مراتب این اجلاس باید گفت که شش دوره ابتدایی آن در تهران برگزار شد و سپس در استان‌های زنجان، بوشهر، همدان، اردبیل، اهواز، گلستان و سال گذشته نیز در شیراز این مراسم را برگزار کردیم.

فروغی با بیان اینکه چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی امسال از 6 تا 9 مهرماه برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری اسن مراسم در شهرهای مختلف این است که با آداب و رسوم عزاداری در شکلهای سنتی در شهرهای مختلف آشنا شده و آنها را به ثبت جهانی برسانیم، در همین راستا امسال پیرغلام 123ساله‌ای داریم که حدود یک قرن از عمر خود را به خادمی و مداحی برای اهل بیت(ع) پرداخته است، این نوع اجلاس در اصل نوعی ریل‌گذاری برای سنت حسنه حسینی (ع) است که برای آینده فرهنگی کشور موثر باشد.

رییس سازمان بسیج صداوسیما با اشاره به اینکه امسال 650 مهمان داخلی و خارجی در این اجلاس شرکت دارند تصریح کرد: در رابطه با مهمانان خارجی بیشتر از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی هستند، در مراسم امسال تجلیل از مداحان اهل سنت را برای اولین بار خواهیم داشت، در هرمزگان بخشی از جمعیت برادران و خواهران ما اهل تسنن هستند و به همین منظور ما شعار امسال را اجلاس وحدت قرار داده‌ایم.

وی افزود: در اجلس امسال همچنین بزرگداشت فعالان مقاومت را برگزار می‌کنیم، این اجلاس یک کار به تمام معنا ملی است و تمام دستگاه‌ها در این اجلاس مار را یاری می‌کنند، برای برپایی این اجلاس در سال آینده سه شهر مشهد، اصفهان و لرستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

در ادامه این نشست اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان هرمزگان و دبیر این دوره اجلاس پیرغلامان با اشاره به اینکه استان هرمزگان فقط یک شهر اقتصادی نیست اظهار کرد: با برگزاری این اجلاس همگان متوجه خواهند شد  که استان هرمزگان نیز از نظر معنوی در چه وضعیتی است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، مقدمات برپایی این اجلاس از همان ابتدا اختتامیه شیراز آماده شد و بیش از ۱۰ کمیته برای برگزاری این اجلاس با ما همکاری داشته‌اند.

اکرمی با بیان اینکه حدود 90درصد از کار این اجلاس به پایان رسیده است تصریح کرد: در جریان این اجلاس قصد داریم از دو اثر ملی سینه‌زنی نشسته که مختص یکی از شهرهای استان هرمزگان است رونمایی کنیم و همچنین به دنبال ثبت ملی آیین علم‌گردانی نیز هستیم، در ادامه این اجلاس قصد داریم از تمبر یادبود مراسم نیز رونمایی به عمل آوریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان هرمزگان گفت: بخشی از جمعیت استان هرمزگان برادران و خواهران اهل سنت هستند، بنابراین نباید تصور کرد که عزاداری مختص شیعیان است، ما در مراسم‌های عزاداری محرم در بندر عباس اهل سنت را نیز می‌بینیم.

دبیر اجلاس پیرغلامان حسینی یادآور شد: اینکه اهل تشییع و سنت در کنار هم در اینگونه مراسم‌ها شرکت می‌کنند پیام‌های زیادی می‌تواند برای جهانیان داشته باشد، همچنین در بندر عباس در محرم به سبک‌های مختلفی عزاداری می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت یک ایران کوچک در عزاداری بندر عباس را شاهدیم.

در پایان نشست دهقان نیری دبیر چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با اشاره به اینکه این اجلاس توسط همکاری یک شورای سیاست گذاری 23ارگانی هماهنگ می‌شود ابراز داشت: آنچه در این اجلاس برای مهم است دو هدف عمده است که ابتدا بحث" هیات‌های حسینی دانشگاه معرفت دینی و اجتماعی" است که در این بحث به دنبال آن هستیم که موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه هیات‌های مذهبی می‌تواند به تبیین اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه کمک کنند، در همین راستا در 7مهرماه در تالار شهید آوینی استان بندرعباس نشستی با این موضوع برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف دیگر ما در این اجلاس بحث ادیان آسمانی است که در این اجلاس ۳۵ مهمان خارجی از اسقف‌ها، خاخام‌ها و بزرگان ادیان آسمانی وحتی نماینده پاپ در اروپا حضور دارد که در هشتم مهرماه نشستی تحت عنوان «شعار فرهنگ حسینی عصاره ادیان آسمانی» برگزار می‌شود.

دبیر چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با بیان اینکه در اجلاس امسال در در کنار مراسم استقبال، غبارروبی از امامزاده سید مظفر این استان را داریم تاکید کرد: در ساعت ۱۴ هفتم مهرماه مراسم افتتاحیه با حضور امام جمعه، استاندار و سایر خادمان حسینی برگزار می‌شود، در اجلاس امسال از ارکست سمفونیک "کاروان عشق " که به سفارش سازمان بسیج برای امام حسین (ع) تهیه شده است رونمایی می‌شود، همچنین از مستند سازان و خانواده مرحوم سبزواری که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند تجلیل می‌شود.

دهقان با بیان اینکه امسال برنامه عبا گذاری برای مداحان جوان را داریم افزود: در این مراسم از مداحانی چون سلحشور و مطیعی دعوت به عمل آمده است، در کنار این مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم را داریم، در پایان نیز مرام‌نامه ستایش‌گری قرائت می‌شود و بعد از نماز مغرب و عشا نیز مراسم اختتامیه برگزار می‌شود و از فیلم سینمایی انیمیشن "ناسور" رونمایی می‌کنیم که در ایام محرم و صفر به روی پرده سینما می‌رود.وی در پایان گفت: آنچه در مراسم امسال بندر عباس مدنظر است توسل به حضرت عباس (ع) است که اسن مراسم را خاص‌تر می‌کند، در این اجلاس بیش از ۶۰ مداح، پیرغلام و خادم حسینی تجلیل به عمل می‌آید./816/201/ب3

ارسال نظرات