۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۴۸۵
آیت الله سبحانی:

رفتار علما و بزرگان باید برای طلاب حکیمانه و آموزنده باشد

حضرت آ‌یت الله سبحانی گفت: در حوزه های ما شخصیت های اخلاقی و پاک دامن هستند که روش و زندگی آن ها حکیمانه بوده و مرشد هستند؛ اگر افرادی همانند علمی سابق در حوزه باشند و هستند اخلاق و عملشان بر طلاب اثرگذار است.
درس خارج ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: حضرت می فرمایند انسان فطرتا خداجو و عدالت خواه است اما در کنار این فطرت نفس اماره دارد.

وی افزود: نفس اماره لشکری دارد که می خواهد چراغ فطرت را خاموش کند از این رو هر انسانی باید دارای حکیمی باشد تا دست او را گرفته و پیش ببرد، هیچ انسانی مستغنی از حکیم مرشد نیست؛ در درجه اول حکیم انسان ها انبیا، اولیا و ائمه طاهرین(ع) هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اهل بیت(ع) حکمای مرشد هستند، اظهار داشت: در غیاب اهل بیت(ع) در حوزه های علمیه کسانی بودند و ان شاءالله هستند  که سلوک آن ها مرشد ما است، گاهی ارشاد  آن ها با لفظ و گاهی نیز با عمل است.

وی ادامه داد: گاهی یک عالم در شهری می رود و کمتر منبر دارد اما به گونه ای زندگی می کند که عملش مردم را شیفته می کند، در حوزه های ما شخصیت های اخلاقی و پاک دامن هستند که روش و زندگی آن ها حکیمانه بوده و مرشد هستند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که گاهی درس اخلاق درسی لفظی و گاهی نیز عملی است، ابراز داشت: سابقا مرحوم آقا میرزا جواد تبریزی در قم حضور داشت، ایشان استاد اخلاقی بود که عده ای را تربیت کرد؛ بنده از مرحوم امام شنیدم که ایشان در حال نماز خود بی خود می شد و همواره منتظر اقامه الهی بود و در همین زمان هم جان به عزرائیل داد.

وی عنوان کرد: اینگونه اگر افراد در حوزه باشند و هستند اخلاق و عملشان بر طلاب اثرگذار است، بنده از مرحوم آیت الله صدوقی شنیدم که رفتار امام در فیضیه برای طلاب آموزنده بود./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات