۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۴۷۹۱۹
آیت الله مجتهد شبستری در جلسه آغاز درس خارج فقه:

روحانیت حافظ اقتدار و امنیت کشور است/ اگر حوزه ها ترقی علمی و اخلاقی پیدا نکنند مغبون خواهند بود

امام جمعه تبریز گفت: باید تلاش کنیم در حوزه های علمیه هر سال مراتب علمی و اخلاقی طلاب را ارتقا دهیم، اگر بنا باشد درجا بزنیم و با وضعیت سابق و معلومات پیشین جلو برویم مغبون خواهیم بود.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آ‌ذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در آغاز درس خارج فقه در مدرسه علمیه طالبیه تبریز، با بیان اینکه در سالهای گذشته مباحث ولایت فقیه، مضاربه، صوم و طهارت را بحث کردیم، اظهار داشت: تصمیم بر این شد که در سال جاری یکی از مباحث مبتلی به را مورد بحث قرار دهیم.

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد که در سال جاری مباحث جهاد و امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار دهیم و مباحث جهاد ابتدایی و دیگر مسائل را بحث کنیم، معمولا مسأله جهاد در بین فقها نسبت به امر به معروف بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است، امام راحل از فقهایی است که مسأله امر به معررف را در کتاب تحریرالوسیله بیشتر از دیگران مورد بررسی قرار داده است، امید است تا محرم و صفر باب امر به معروف و نهی از منکر به پایان برسد و وارد باب جهاد شویم.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی و تبریک آن، ادامه داد: باید تلاش کنیم در حوزه های علمیه هر سال مراتب علمی و اخلاقی طلاب را ارتقا دهیم، اگر بنا باشد درجا بزنیم و با وضعیت سابق و معلومات پیشین جلو برویم مغبون خواهیم بود، باید تلاش داشته باشیم در این دو وجه هر سال پیش برویم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبری درباره حوزه انقلابی، خاطرنشان کرد: حوز های علمیه باید انقلابی بمانند، خطر نفود در حوزه های علمیه نیز وجود دارد، ممکن است اخلاق غرب زدگان و شرق زدگان به حوزه های علمیه نفوذ کند، ممکن است افکار کسانی که می گویند زمان انقلاب به پایان رسیده است نفوذی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام ستیزی، ایران هراسی و تشیع هراسی در غرب یک امر رایج است، گفت: در شرایط کنونی نباید بی تفاوت بود و حضور در صحنه حفظ شود و نمازهای جماعت و جمعه که تجلی وحدت است باید پرشور باشد، باید بتوانیم انقلاب را به نسلهای بعدی بسپاریم.

وی با اشاره به شهدای حرم استان آذربایجان شرقی، ابراز داشت: دشمن توان تجاوز به ایران اسلامی را ندارد، از این رو سوریه و عراق را مورد تجاوز قرار داده است، اگر بتواند بر آنها غلبه کند ممکن است به تهاجم نظامی از سوی نیروهای داعشی علیه ایران اسلامی دست بزنند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به تأکیدات رهبری در تقویت قدرت بازدارندگی و تجهزات دفاعی، ادامه داد: اگر دشمن حضور مردم در صحنه و قدرت دفاعی و امنیتی ایران اسلامی را ببیند جرأت تهاجم نظامی را نخواهد داشت، ولی اگر این گونه نباشد دشمن به این خاک طمع خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط امروز روحانیت باید پیش از گذشته انقلابی باشد، ابراز داشت: این روحانیت است که مردم را در صحنه نگاه می دارد، همیشه روحانیت از تمامیت و استقلال کشور صیانت کرده است، با تشویق روحانیت بود که جبهه ها از رزمندگان اسلام پر شد، امنیت امروز کشور نیز در گرو روحانیت و انفاس قدسی رهبری و تبلیغات روحانیت است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: قدر روحانیت و لباس روحانیت را بدانید، تصور نکنید چیزی را انتخاب کرده اید که نیاز امروز جامعه نیست، جامعه امروز نیاز بیشتری نسبت به گذشته به روحانی دارد، مستکبران احساس می کنند امروز شیعه یک مکتب پویا و متحرک است که حکومت تشکیل داده اند، از این رو به روحانیت فاضل و متقی نیازمندیم تا مردم را انقلابی به بار آورد.

وی ادامه داد: ما قاضی فاضل، ائمه جمعه، عقیدتی سیاسی و  روحانیت مهاجر روستایی در کشور کم داریم، برخی روستاها روحانی ندارند، در همین منطقه خودمان ۴۰ روستا حتی یک روحانی مقیم نیز در آنجا ندارند، روحانیت نباید این جایگاه های حساس را رها کند تا دشمن به ایران اسلامی طمع کند.

امام جمعه تبریز با تأکید بر تزکیه نفس و تهجد شبانه، خاطرنشان کرد: طلاب مقید به نماز شب باشند، نماز شب دنیا و آخرت را کفایت می کند، انس با قرآن، ادعیه و نوافل را طلاب جدی بگیرند، اگر این امور برای دیگران مستحب باشد برای روحانیت ضرورت دارد که نفوذ کلمه و اثر تبلیغ را بیشتر می کند./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات