۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۴۴۷۸۷۶
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

مردم، مسؤولان و رسانه ملی سه ضلع مؤثر در تسهیل ازدواج آسان

حجت الاسلام شعبانی از مردم، مسؤولان و رسانه ملی به عنوان سه ضلع مؤثر در تسهیل ازدواج آسان نام برد و گفت: باید مسائل غیر ضروری در جامعه کم شود و برای فراهم شدن مسائل مهم ازدواج اقدام کرد.
حجت الاسلام احمد شعبانی

حجت الاسلام احمد شعبانی، مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هيچ بنايي در اسلام نزد خداوند محبوب‌تر و عزيزتر از ازدواج نيست»، ابراز داشت: هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده که ارزش آن در نزد خدا بالاتر از امر ازدواج باشد.

وی ادامه داد: رویات و آیات بسیاری در این باره وارد شده است در آیه «وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» بحث مسائل مادی مطرح است، کسانی که ازدواج می کنند و دنبال کار و تلاششان هستند خداوند از فضل خودش اینها را غنی می‌کند.

حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه اهمیت ازدواج همواره در اسلام مورد تاکید بوده است، اظهار داشت: در روایات داریم کسی که ازدواج می‌کند نصف دین خود را حفظ کرده است این اهمیت موضوع را می‌رساند.

ازدواج جوانان اولویت فرهنگی دولت

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه یکی از اولویت‌های فرهنگی دولت اسلامی بحث ازدواج جوانان است، گفت: ازدواج آسان و به موقع مزایای بسیاری دارد و از فحشا و فساد جلوگیری می‌کند، غریزه ای در وجود انسان است که از طریق ازدواج دفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی گریبان گیر جامعه امروزی بحث عدم ازدواج است، اظهار داشت: مباحث خیلی فراوان در مساله ازدواج وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند تا ازدواج سالم صورت بگیرد و دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام شعبانی با اشاره به اینکه بحث مهریه های سنگین، تجمل و خواسته هایی که در زندگی و جوانان پیدا شده است از جمله مشکلاتی است که امروزه برای شکل گیری یک ازدواج آسان مانع است افزود: یکی از مشکلات امروز که در جامعه شایع شده بحث جهیزیه های سنگین است که در حد بسیاری از خانواده‌ها نیست که بتوانند جهیزیه به این شکل تهیه کنند و دختران خود را به خانه بخت بفرستند.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی وظیفه دارد که مقدمات ازدواج را برای جوانان که یک زندگی ساده را شروع کنند فراهم کند، گفت: باید مسائل غیر ضروری در جامعه کم شود و برای فراهم شدن مسائل مهم ازدواج اقدام کرد که در بحث مالی وام می‌تواند کمک کار خوبی باشد برای جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند.

حجت الاسلام شعبانی افزود: بسیاری از هزینه های فرهنگی کشور از مجرای صحیح خود خارج شده است و نیاز به این همه سمینارها و همایش‌ها فرهنگی بیش از حد و کنسرت‌ها نیست.

شرایط اشتغال و مقدمات ازدواج جوانان فراهم شود

وی با بیان اینکه کنسرت‌ها در بسیاری از موارد زمینه فساد را برای جوان فراهم می‌کند، گفت: پیشنهاد می‌کنم دولتمردان اسلامی که دغدغه دین و فرهنگ مردم و اعتقادات جوانان را دارند در دو زمینه فراهم کردن شرایط اشتغال جوانان و تهیه مقدماتی برای ازدواج جوانان اقداماتی را انجام دهند.

حجت الاسلام شعبانی ابراز داشت: باید از پرداخت وام‌های غیرضروری که برای خیلی از کار‌ها پرداخت می‌شود و در آن راستا به کار گرفته نمی‌شود خودداری کنند و آنها را در اختیار جوانان قرار دهند، امروزه دریافت وام برای ازدواج جوانان بسیار مشکل شده و حتی می‌توان گفت که غیر ممکن شده است.

وی افزود: دولتمردان باید تدبیری کنند، حتی وام بیشتری را در اختیار جوانان قرار دهند تا بتوانند ازدواج کنند و حتی در صورتی که کار ندارند سرمایه کاری شود تا زندگی خود را اداره کنند.

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: مبلغان و نهادهای تبلیغی صدا و سیما در ایجاد ازدواج آسان نقش دارند؛ نمایش عروسی‌های کذایی و تجملی در صدا و سیما باعث می‌شود که سطح توقع افراد بالا رود؛ بنابراین بیشتر باید در فیلم‌ها به ساده زیستی پرداخت. 

وی با بیان اینکه سن ازدواج در دختران و پسران بالا رفته اظهار داشت: امروزه آمار طلاق در جامعه بالا رفته است، یکی از مواردی که باعث شد این موضوع در جامعه شایع شود بالا رفتن سطح توقع طرفین است که برای آینده جامعه آثار منفی دارد.

حجت الاسلام شعبانی گفت: مردم، دولتمردان و صدا و سیما با همکاری همدیگر می‌توانند دست در دست هم بگذارند و شرایط را برای ازدواج آسان جوانان کشور تسهیل کنند./875/ت302/ی

ارسال نظرات