۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۴۷۴۹۵
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه‌ تأکید کرد؛

استفاده از منابع علمی قوی و همفکری علما راه تغییر مطلوب متون حوزوی

حجت الاسلام مداحی با بیان اینکه نیازهای جامعه امروزی نسبت به گذشته تخصصی تر و گسترده تر است، گفت: برای قشرهای گوناگون جامعه باید نیروهای متخصص تربیت شود تا بتوانند جامعه را به سوی صحت و سلامت سوق دهند.
کتب حوزوی

حجت‌الاسلام عباس مداحی، نماینده طلاب و فضلای استان تهران در مجمع نمایندگان حوزه  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: با توجه به کثرت و تخصصی شدن علوم در همه رشته‌ها در مورد مسائل دینی انسان باید تخصص‌های کافی و لازم داشته باشد برای این کار فرا گرفتن یکسری علوم پایه مانند فقه و ادبیات لازم است، ولی باید از سطح دو در حوزه سرویس‌های تخصصی ایجاد شود، هرچند که الآن در حوزه این سرویس‌ها وجود دارد ولی کفایت نمی‌کنند و امروزه در بحث‌های مانند تربیت فرزند، مبلغ و موضوعات جدید نیرو نیاز است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید« النَّاسُ‏ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ» مردم معدن‌هایی هستند مثل معادن‌ طلا و نقره، یعنی استعدادها مختلف و زیاد هستند؛ بنابراین باید استعدادهای طلاب که از سال‌های نخست که وارد حوزه می‌شوند  شناسایی شود و آنها در جاهای که استعداد دارند رشد پیدا کنند.

حجت الاسلام مداحی با بیان اینکه باید برای هر قشر نیروی متخصص وجود داشته باشد، تصریح کرد: امروزه جامعه نیازمند نیروهای متخصص برای گروه‌های مختلف است، مثلاً برای دانشجویان در دانشگاه‌ها یا زندانها و سایر جاهای دیگر باید نیرو های متخصصی تربیت شوند که در این عرصه بتوانند موفق عمل کنند.

نماینده طلاب و فضلای استان تهران با اشاره به اینکه متون درسی باید بر اساس نیاز های جامعه تدوین شود، اظهار داشت: ما باید فکر جهانی داشته باشیم چون می‌گوییم حکومت جهانی امام زمان(عج)؛ بنابراین باید مبلغانی باشند که با چند زبان روز دنیا آشنا باشند تا بتوانند جامعه‌های مختلف را تغذیه کنند که لازمه‌اش تدوین متون درسی بر اساس نیازهای جامعه و طلاب است.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: دوره های تخصصی موجود باید از جهت کیفی و کمی گسترده تر شود تا طلاب بیشتری بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند و تحولی در جامعه به وجود بیاید تا نیازهای که مردم در جامعه دارند از طریق علما، طلبه‌ها و فضلا برطرف شود.

موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه علمیه

حجت الاسلام مداحی با بیان اینکه یکی از موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه جو سنتی حاکم بر حوزه‌های علمیه است، ابراز داشت: این حالت باید با مشورت بزرگان و علما حل شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند« العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» شبهات و نادانى‌ها و نفهمى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند؛ بنابراین باید نیاز سنجی شود تا برای موانعی که در جامعه وجود دارد راه حلی پیدا شود.

وی در پاسخ افرادی که می‌گویند روش سنتی کفایت می‌کند، گفت: باید تحولی در متون ایجاد شود تا شرایط حوزه برای رشد فراهم شود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این موانع برطرف شود باید آسیب شناسی کنیم که متون اصلی که کامل و جامع باشد در اختیار قرار بگیرد سپس متون‌های قبلی اصلاح شود.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه در پایان گفت: اگر بخواهیم تغییر و تحولی ایجاد کنیم ولی منبع مناسبی نداشته باشیم ممکن است سرمایه قبلی را هم از دست بدهیم؛ بنابراین لازمه‌اش وجود منابع قوی و همچنین با مشورت مراجع و استادان می‌توان دست به این اقدام زد./875/ت302/س

ارسال نظرات