۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۴۴۷۳۳۲
استاد حوزه علمیه:

تأثیرپذیری از عالمان جامعه را سالم نگه می‌دارد

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: پندهای الهی که از سوی عالمان بازگو می‌شوند می‌تواند جامعه را هدایت کرده و از گناه دور کند.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المؤمنین شامگاه پنج‌شنبه 11 شهریور مصادف با شب شهادت امام جواد(ع) در مسجد امیر(ع)، گفت: جامعه شایسته صالح، همان مدینه فاضله است که در فلسفه از آن یاد می‌شود.

وی افزود: برای ساختن جامعه شایسته، عنصر سخاوت و صدق از ضروریات به شمار می‌آید.

استاد حوزه علمیه درباره منابع دینی، گفت: در منابع دینی چیزی به عنوان دروغ مصلحتی وجود ندارد، ورود دروغ مصلحت آمیز به منابع اخلاقی ما از شاعر نام‌آور سعدی، در کتاب گلستان بوده است.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین درباره دروغ، گفت: با توجه به احادیث و روایات در مسأله دروغ، مذمت و نهی بسیار زیادی آمده است، امام علی(ع) فرموده‌اند؛ «دروغ گفتن انسان را به گناه می‌کشاند و گناهکاری انسان را به جهنم نزدیک می‌کند، چیزی که غایتش جهنم است، شرع مقدس به آن اجازه نمی‌‍دهد.

وی بیان داشت: سخن دروغ، کلامی خلاف واقع یا خلاف اعتقاد به قصد فریفتن طرف مقابل است که 4 قسم دارد؛ شوخی، جدی، کوچک و بزرگ، که هر قسم آن نباید گفته شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: بر اساس مخاطبه عالمان اخلاق، دروغ به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود، بزرگ و کوچک بودن دروغ بر اساس پیامدی است که از آن منجر می‌شود، گاهی مفسده دروغ انکار خدا و انکار وحی است که سبب جدایی عده‌ای از راه دین و حق می‌شود.

وی تأکید کرد: دروغ ابتدایی دارد که هر قدر تکرار شود، موجب این معنا می‌شود که طبیعت انسان عوض شده و دارای طبیعت ثانویه شود، این تغییر در طبیعت انسان سبب عدم اعتماد افراد به او می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی درباره افراد کذاب، گفت: از دیدگاه امام صادق(ع) کذاب کسی است که طبیعت ثانویه کذب پیدا نکرده است، یعنی مردم نمی‌گویند آن فرد دروغگو است و حرفهای او را باور می‌کنند.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین در مورد شرع مقدس، بیان داشت: دروغ بزرگ، دروغ کوچک، دروغ از روی شوخی از نظر شرع مقدس غیرمجاز هستند، گاهی دروغ به خدا بسته می‌شود و گاهی به اهل بیت(ع) که هر دو این موارد مجازات سنگینی دارد.

استاد حوزه علمیه با قرائت آیه 116 سوره مبارکه نحل، ابراز داشت: کسانی که به خدا دروغ می‌بندند، هیچگاه رستگار نمی‌شوند.

وی در پایان گفت: تأثیرپذیری از پندهای الهی از سوی عالمان جامعه را می‌تواند هدایت کرده و از گناه دور نگه دارد./856/202/ب2

ارسال نظرات