۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۴۷۲۷۸
زاکانی:

الگوی اقتصاد آزاد دوران سازندگی لطمات جدی به کشور زد/ دوره اصلاحات باعث عقب‌گرد فرهنگ و سیاست شد

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: بعد از جنگ تحمیلی، دولت سازندگی با الگوی اقتصاد آزاد می‌خواست به سه نیاز خرابی جنگ، خرابی به‌جا مانده از دوره ستم‌شاهی و جبران فاصله ما با کشورهای توسعه‌یافته پاسخ دهد اما در عمل لطمات و خسارت های زیادی به کشور وارد کرد.
علیرضا زاکانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، علیرضا زاکانی، دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، امروز در نخستین دوره طرح ولایت استان خراسان شمالی، با اشاره به روند تاریخی مبارزه مردم ایران با استکبار و استقلال‌خواهی آنها، اظهار کرد: ملت ایران در طول قرن اخیر همواره به دنبال استقلال و مقابله با استکبار بوده‌اند.

وی اضافه کرد: وقتی به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم این موضوع را می‌بینیم که مردم ما از رژیم ستم‌شاهی بیزار بوده و نسبت به استقلال و عدم پیروی از استکبار و سلطه‌گران حساسیت دارند و به واسطه همین دو ویژگی بود که در دهه 20 شمسی پرچم مبارزه با استکبار و نه گفتن به آنها به دست مارکسیستها افتاد.

زاکانی با اشاره به این که در دهه 30 ملی‌گراها از طریق مخالفت با همین دو ویژگی که نیاز مردم بود، رهبری مبارزه را به دست گرفتند، افزود: در این زمان هم اوضاع به‌گونه‌ای بود که اگرچه نیروهای مذهبی در جامعه دخالت و حضور جدی داشتند اما سکه به نام ملی‌گراها ضرب شد.

وی اضافه کرد: اما در دهه 40 شمسی امام (ره) انقلاب اسلامی را در پاسخ به همان دو نیاز اولیه جامعه آغاز کرد و فرمود: نسخه‌ای که اسلام معرفی می‌کند هم استقلال کشور و هم استکبارستیزی را به همراه داشته و در عین حال به نیازهای اسلامی هم پاسخ می‌دهد.

زاکانی با بیان این که این گفته مطابق با نیاز جامعه و گوینده آن هم صادق بود، به همین دلیل انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بستر رشد و تعالی برای انسانها را فراهم کرد اما پایان کار نبود.

انقلاب و نظام اسلامی؛ مهم‌ترین چالش غرب و استکبار جهانی

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی نظام سیاسی کشور تغییر کرد و همزمان نظام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران هم هر کدام به نوبه خود حداقل تغییر را داشتند.

زاکانی افزود: از آنجا که نظامهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران در دوره گذشته از غرب کپی‌برداری شده بود، تغییر نظام چالش بزرگی را برای غرب به وجود آورد و از طرف دیگر پیام انقلاب اسلامی که دو ویژگی رسالت اسلام و قدرت مردم را داشت، به رخ جهان کشید و نشان داد اگر مردم در صحنه باشند چه اثر و قیمتی دارند.

نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی ما با سختیهایی ازجمله برخورد سخت دشمن مواجه شدیم و در برابر آن مقاومت کردیم؛ اما در ادامه بعد از دفاع مقدس حتی از داشته‌های خود هم عقب‌نشینی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، با الگوی غلط اقتصادی در دوره سازندگی تلاش شد تا به سه نیاز خرابی جنگ، خرابی به‌جا مانده از دوره ستم‌شاهی و فراتر این دو جبران فاصله ما با کشورهای توسعه یافته پاسخ داده شده و همه این مسائل با الگوی اقتصاد آزاد جبران شود.

زاکانی تصریح کرد: اگرچه اجرای این الگو خیرات و برکاتی برای کشور داشت اما میزان صدمات و آسیب‌هایی که به کشور زد فوق‌العاده بالا بود و باعث رجعت و عقب‌گرد شد.

برخورد تنگ‌نظرانه با سیاست بدعت دوران سازندگی بود

به گفته وی در همان دوران با مقوله سیاست، برخورد انسدادی و تنگ‌نظرانه صورت گرفت تا حدی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «خدا کسانی را که می‌خواهند دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند، لعنت کند».

زاکانی با اشاره به این که پس از دوران سازندگی و در دوره اصلاحات افزون بر حوزه سیاست در حوزه فرهنگ هم بی‌مبالاتی و بی‌توجهی زیادی ‌شد، افزود: در دهه 70 اوضاع جدیدی در کشور فراهم و باعث شد تا علاوه بر الگوی سیاسی غلط، الگوی فرهنگی و اقتصادی نادرستی هم در کشور پیاده شود.

وی بدون اشاره به عملکرد دولتهای نهم و دهم، با بیان اینکه این مسیر تا امروز هم ادامه دارد، اضافه کرد: امروز هم ما در کشور بین مسؤولان دو نگاه داریم؛ یک نگاه قائل به این است که انقلاب سال 57 انقلابی جهانی بوده، در مسیر ایجاد یک الگوی تمدن اسلامی رشد کرده و مقدمه ظهور است؛ درنتیجه در مسیر به فعلیت رساندن توانمندیهای بالقوه خود نیاز به مجاهدت دارد.

زاکانی ادامه داد: اما نگاه دوم نگاهی است که به صراحت اعلام می‌کند دیگر نمی‌شود با انقلابی بودن ادامه مسیر داد و به هر دلیلی معتقد است باید نظم موجود جهانی را پذیرفت و در نظم موجود جهانی نقش‌آفرین بود تا به ما اجازه دهند حداقلهای مورد نیاز خود را به دست بیاوریم.

رییس‌جمهور معتقد به سازش و پذیرش نظم موجود جهانی است

وی با بیان این که برخی از مسؤولان عالی‌رتبه نظام از نگاه دوم حمایت کرده و رییس جمهور فعلی هم نگاه دوم را تبلیغ می‌کند، تصریح کرد: با وجود این وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم اگر ما به نگاه دوم ملتزم شویم باید دست از انقلاب و انقلابی بودن برداریم؛ در حالی که در مقابل رهبری به‌صورت مکرر بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن تأکید می‌کنند.

زاکانی اضافه کرد: امکان دارد مطالبه در میدان ماندن و انقلابی بودن که از سوی رهبری مطرح می‌شود، این‌گونه تعبیر شود که این تأکیدها ناظر به شرارتها و تهدیدهای پیرامون انقلاب اسلامی و با هدف آفت‌زدایی و تهدید‌زدایی است.

وی ادامه داد: اما تعبیر درست این است که رهبر معظم انقلاب با تأکید بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن درواقع برای مجاهدت و حرکت جهادی در راستای به فعلیت رساندن ظرفیتهای انقلاب اسلامی و پاسخ به نیازهای آن، فراخوان می‌دهند.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی نگاه دوم را داشته باشیم، نخستین مانع در برابر اقدام ما تهدیدهای دشمنان است که باید از آنها عبور کرده و ناظر به نیاز و اقتضای انقلاب اسلامی گام برداریم.

جبهه انقلابی رویه خود را از «رفع تهدید» به «پاسخ‌گویی به نیازهای انقلاب» تغییر دهد

وی تصریح کرد: چهار دهه است که قاعده، رفع تهدید بوده و پاسخ به نیاز انقلاب اسلامی در زمره استثنائات قرار داشته است اما امروز همه باید جمع شده و در راستای پاسخ به نیازهای انقلاب اسلامی گام برداریم.

زاکانی با بیان این که برای انجام این کار مهم در سطح نظام اسلامی، رقیبی به نام نظام لیبرال دموکراسی غربی داریم، اضافه کرد: این نظام غربی در تمام ساحتهای زندگی از حوزه نظری و عقلانیت گرفته تا تمام سطوح دیگر، با ما در حال رقابت تنگاتنگ و جدی است.

وی ادامه داد: آمریکاییها در تنظیم سیاستهای خود، انقلاب اسلامی را رقیب اصلی می‌دانند؛ به‌گونه‌ای که برای آنها دیگر مارکسیستها و سایر مکاتب و شیوه‌های حکومتی جهان، حوزه‌های رقابت درزمینهٔ اقتدار، توسعه و فناوری نیست، بلکه رقیب اصلی ایران اسلامی است.

زاکانی اظهار کرد: زمانی که شوروی سابق فروپاشید، نظم جدید جهانی شکل گرفت و کشورها در قرابت و یا دوری نسبت به آمریکا سهم‌ می‌بردند، ایران اسلامی بود که خارج از این دوگانه نظم جهانی ایستاد و نگاه جدیدی را به دنیا عرضه کرد.

وی گفت: جرج بوش در شهریور سال 1380 و بعد از حمله القاعده به برجهای دوقلوی تجارت جهانی اعلام کرد که کشورهای دنیا یا با ما هستند و یا با القاعده، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند ما نه با شما و نه بر شما هستیم؛ زیرا هر دو باطل هستید.

زاکانی اضافه کرد: در سال 80 بوش پسر، رییس جمهور وقت آمریکا می‌گفت من خاورمیانه بزرگ را می‌خواهم اما وقتی در سال 85 به جنوب لبنان حمله کردند، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ما خاورمیانه جدید را می‌خواهیم و فرق بین خاورمیانه بزرگ مورد نظر جرج بوش و خاورمیانه جدید چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و ایران بود.

سه پیام رهبری به سیدحسن نصرالله

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به دیدار چندی پیش خود با سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، اظهار کرد: سیدحسن نصرالله در این دیدار می‌گفت: در ابتدای جنگ 33 روزه ما گمان نمی‌کردیم اسراییل این میزان آماده باشد و از طرف دیگر هم افکار عمومی علیه حزب‌الله برانگیخته شده بود و ما را مقصر می‌دانستند، اما بعد از پیام رهبر معظم انقلاب از تهران ورق برگشت.

زاکانی افزود: رهبری به سیدحسن نصرالله سه پیام دادند؛ نخست اینکه مقاومت کنید پیروز می‌شوید، دوم اینکه شما بعد از این پیروزی تبدیل به قدرت منطقه‌ای می‌شوید و سومین پیام رهبری هم این بود که سیدحسن نصرالله مصاحبه کرده و بگوید حرکت حزب‌الله در این جنگ پیش‌دستانه بود.

وی ادامه داد: سیدحسن نصرالله می‌گفت بعد از دریافت این پیامها و مصاحبه در مورد حرکت پیش‌دستانه حزب‌الله، فوراً غربیها اذعان کردند که اسراییل می‌خواست مهرماه به حزب‌الله حمله کند و همین باعث شد تا در فضای عمومی ورق برگردد و ما تحت فشار نباشیم.

زاکانی ادامه داد: سیدحسن نصرالله می‌گوید بعد از جنگ 33 روزه یکی از مقامهای سیاست‌گذاری آمریکا اعلام کرد که ما در سال 2006 می‌خواستیم به لبنان و سوریه تعرض کنیم و سال 2007 پرونده ایران را ببندیم اما در همان لبنان گیر کردیم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون سطح نزاع و رقابت بین انقلاب اسلامی و نظام سلطه بوده و وقتی مصادیق را مرور می‌کنیم ایران و آمریکا را مقابل هم می‌بینیم.

وی با بیان این که آمریکا در سطح منطقه و جهان چهره‌ای شکست‌خورده است اما می‌خواهد این را در حوزه داخلی کشور ما جبران کند، اضافه کرد: در این زمینه فارغ از نام و گروه و حزب، بحث نگرش به تقابل ایران و آمریکا بوده و ما باید تلاش کرده تا نگرش مورد تأکید رهبر معظم انقلاب را دنبال کنیم./9314/پ201/ج

ارسال نظرات