۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۴۶۳۴۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

خلأ فرهنگی کشور با ایجاد بنیادهای فرهنگی در استانها رفع می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: ضعف در زیرساختهای نهادهای فرهنگی هر چند که از علل عدم رشد فعالیتهای فرهنگی است، اما ایجاد مؤسسه ها و بنیادهای فرهنگی و ادبی که به شکل تخصصی به این امور بپردازند سبب پر کردن خلأها و تقویت زیرساختها می شود.
حجت الاسلام کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان غربی با تبریک هفته دولت، اظهار داشت: ایجاد این شعبه کار بسیار ارزشمندی است و در آینده ارائه آثار هنری و فرهنگی آن اهمیت این مسأله را بیشتر ثابت می کند.

وی با بیان اینکه ایران سرزمین وسیع و دارای اقلیمهای مختلفی است، افزود: هویت و قدمت خاک ایران و خطه آذربایجان سبب بروز آثار هنری متفاوت و فرهنگهای خاص شده است و برای معرفی چنین هویت و فرهنگی باید اقدامات لازم و مؤثر انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به ایجاد رشته تحصیلی زبان و ادبیات آذری در مقاطع دانشگاهی، گفت: با توجه به ایجاد چنین رشته تحصیلی، ایجاد این مرکز پژوهشی، ادبی و فرهنگی زبان آذری لازم بود.

وی به ضعف زیرساختهای فرهنگی اشاره و اضافه کرد: ضعف در زیرساختهای نهادهای فرهنگی هر چند که از علل عدم رشد فعالیتهای فرهنگی است، اما ایجاد مؤسسه ها و بنیادهای فرهنگی و ادبی که به شکل تخصصی به این امور بپردازند سبب پر کردن خلأها و تقویت زیرساختها می شود.

حجت الاسلام کریمی به سابقه تاریخی آذربایجان غربی و وجود انسانها و آثار فاخر در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: تأسیس شعبه استانی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب در بین چهار استان آذری زبان برای اولین بار در آذربایجان غربی اتفاق افتاد و با وجود ساختمانی مجزا و تاریخی برای این نهاد امیدواریم کارهای ارزشمندی صورت گیرد.

وی به لزوم توجه به ادبیات و مفاخر استان آذربایجان غربی و حفظ آثار آنان اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی از لحاظ قدمت، قدرت و دیرینه تاریخی از خیلی از استانهای دیگر کشور وزنه سنگین تری دارد، اما در دیگر استانها معرفی فرهنگ، آثار و مفاخر ارزشنمد آنان به صورت جدی و گسترده انجام شده و این در حالی است که از این مسأله در آذربایجان غربی غفلت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به معرفی برخی از چهره های فرهیخته آذربایجان غربی پرداخت و گفت: در عرصه های مختلفی انسانهای فاخر و ارزشمندی را آذربایجان غربی تقدیم کشور کرده است که آیت الله خویی، آیت الله قره باغی و آیت الله قریشی که یکی از برجسته ترین علما و مفسران قرآن کریم است، از جمله این افراد است.

وی با اشاره به شخصیت فرهیخته و بسیار ارزشمند عالم ربانی آیت الله قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و مفسر قرآن کریم، تأکید کرد: آیت الله قریشی به عنوان محقق و مفسر قرآن کریم و یک دین پژوه توانمند فردی بسیار ارزشمند است، اما به خاطر حضور ایشان در استان و در کنارمان متوجه قیمت و اهمیت جایگاه این عالم ارزشمند نیستیم.

حجت الاسلام کریمی توجه به ادبیات زبان آذری را علت تشکیل شعبه استانی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان غربی عنوان و خاطرنشان کرد: در دل فرهنگ و هنر توجه به آثار ادبی و ادبیات هم نهفته است، اما به دلیل توجه ویژه به ادبیات زبان آذری واژه ادب نیز به نام این بنیان اضافه شده تا یادآور اهمیت این مسأله باشد.

گفتنی است، در این مراسم برخی از شعرا و فضلای آذربایجان غربی با خواندن اشعار فاخر خود سعی در ادبی تر کردن مراسم کردند که حاج علی نشانی شاعر 90 ساله بازاری خوان ارومیه به عنوان یکی از شعرای دعوت شده به این مراسم بود./936/202/ب2

ارسال نظرات