۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۵۳۷۰
استاد حوزه علمیه:

ثروت و فقر، امتحان الهی برای شناخت انسان است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با بیان این‌که امتحان الهی برای شناخت انسانهای صادق از انسانهای کاذب صورت می‌گیرد، گفت: گاهی خداوند با ثروت فراوان و گاهی با فقر بنده‌هایش را امتحان می‌کند.
حجت الاسلام فیض ‌آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری به مبحث جهاد اشاره کرد و گفت: طبق آموزه‌های دینی یکی از بالاترین و سخت‌ترین جهادها، جهاد با وسوسه نفس است.

وی افزود: وسوسه نفس، مانند کاری که شیطان انجام می‌دهد و دنیا را به گونه‌ای جلوه می‌دهد که مقابل چشم ما را می‌گیرد، بنابراین برخی انسانها تمام هدفشان رسیدن به دنیا می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ثروت برای عده‌ای فساد ایجاد می‌کند، اظهار داشت: قارون در جواب حضرت موسی اینچنین دلیل آورد که اموالم به دلیل زحماتی است که کشیده‌ام و دیگر متعلق به من است. حضرت موسی پاسخ می‌دهند که انگشت دستت نیز جزء بدن تو است اما اگر در حال فساد باشد آن را قطع می‌کنی تا زنده بمانی. ثروت نیز اینچنین حالتی دارد.

وی به مبارزه انسان با شیطان اشاره کرد و افزود: حضرت یوسف در هنگامی که گرفتار مکر زلیخا شده بود، به زلیخا گفت که خداوند به من بسیار لطف کرده و بهترین جایگاه را به من داده است. تو با این کار می‌خواهی، من در مقابل پروردگارم گناه کنم.

حجت‌الاسلام فیض آبادی به مرحله بعدی عبودیت پرداخت و توضیح داد: مرحله بعد در عبودیت،‌ بلاها و ضربه‌ها است. مبارزه با شیطان و نفس همراه با سختیها و دشواریها است همچنین به این‌دلیل که متوجه نقاط ضعف خویش شویم دچار ابتلا و بلا می‌شویم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم از دو لفظ برای اتفاقهای ناگواری که برای انسان روی می‌دهد یاد می‌کند؛ بلا و فتنه ناخالصیها را از وجود انسان می‌گیرد و طلای وجودی انسان را به او نشان می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که بلاها و مشکلات در قالبهای مختلفی روی می‌دهند، ابراز داشت: گاهی خداوند با ثروت فراوان، بنده‌اش را امتحان می‌کند و بعضی افراد دیگر را با فقر امتحان می‌کند. تفاوت ظرفیتها سبب چنین اختلافهای گسترده‌ای درباره امتحانهای الهی می‌شود. همچنین امتحان الهی برای شناخت انسانهای صادق از انسانهای کاذب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر نعمتهای خدا ملاک احترام و اکرام خداوند بود باید پیغمبر اکرم (ص) از همه انسانها ثروتمندتر باشد، در حالی که می‌بینیم ایشان از تمام انسانها مصیبت و دردسرهای بیشتری تحمل کردند.

حجت‌الاسلام فیض آبادی به رشد انسان با بلاها و مصیبتها اشاره کرد و گفت: هنگامی که نگاه انسان به اتفاق‌ها این‌گونه باشد دیگر توقعی در او ایجاد نمی‌شود تا در هنگام بلا و مصیبت، نسبت به خدا سرکشی کند و گلایه‌مند شود.

وی افزود: دنیا محدود است بنابراین انسان مؤمن نمی‌تواند بهشت خویش را در این دنیا بسازد. یکی از دلایلی که ما معتقد به جهان پس از مرگ هستیم،‌ ظرفیت محدود دنیا برای ثواب دادن و حتی مجازات کردن است.

لازم به ذکر است جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم حجت‌الاسلام صفایی حائری توسط شاگرد ایشان، حجت‌الاسلام فیض‌آبادی یک‌شنبه‌ها در مسجد النبی‌ (ص) و با یاد یکی از شهدای جنگ تحمیلی برگزار می‌شود.862/202/ب3

ارسال نظرات