۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۴۴۸۸۷
استاد حوزه علمیه:

بی انصافی ریشه در ظلم دارد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متوقف شدن انسان در لذتهای دنیویی و غفلت از عالم آخرت سبب عدم رعایت انصاف می‌شود، گفت: بی انصافی ریشه در ظلم دارد و این بزرگ‌ترین ظلم انسان به خود است.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه، شامگاه پنجشنبه در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به سلسله مباحث آفات دوستی و ارتباط اعضای خانواده آسمانی با یکدیگر، گفت: خطرناک‌ترین آفت دوستی بی انصافی است.

وی افزود: انصاف به معنای رعایت حقوق دیگران است یعنی انسان چیزی را که برای خود می‌پسندد برای دیگری هم بپسندد و چیزی را که برای خود نمی‌پسندد برای دیگران هم نپسندد.

شجاعی با بیان اینکه انصاف داشتن در سیر و سلوک و خودسازی انسان بسیار موثر است، بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند: برخی انسان‌ها خار را درچشم دیگران می‌بینند ولی درخت را در چشم خود نمی‌بینند؛ این کلام گوهر بار نشان از خودشیفتگی و خودخواهی یک انسان است که تفاوت خار و درخت را نمی‌تواند تشخیص دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان اگر خودشیفتگی و خودخواهی خود را درمان نکند موجب ظلم به خود و دیگران می‌شود و این صفت مذموم، منشأ ورورد انسان به جهنم است.

وی با اشاره به اینکه انسانیت انسان، مربوط به فوق عقلانیت او بوده تا به سمت و سوی ملکوت و آخرت حرکت کند، عنوان کرد: انسان زمانی می‌تواند بسوی قبر و ملکوت حرکت کند که به حضرت حق نعالی شبیه شده باشد هدف از خلقت انسان این بوده که او اخلاق الهی را کسب کند.

شجاعی با اشاره به دلیل بی انصافی انسان، گفت: متوقف شدن انسان در لذتهای دنیویی و غفلت از عالم آخرت موجب عدم رعایت انصاف می‌شود و این بزرگ‌ترین ظلم انسان نسبت به خود بوده و از چنین فردی انتظار منصف بودن و انصاف داشتن نسبت به دیگران نیست، حضرت علی(ع) فرمودند: انسانی که نسبت به خود عادل نیست چطور ممکن است نسبت به دیگران عادل باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: انسان بی انصاف تنها به منافع خود می‌اندیشد و این عامل نفرت او در ذهن دوستان و اطرافیان می‌شود.

وی با بیان اینکه فطرت انسان به انصاف داشتن گرایش دارد، اظهار داشت: دزدان در زمان دزدی با نهایت بی انصافی مالی را غارت می‌کنند و به یغما می‌برند اما همین دزدها در هنگام تقسیم اموال دزدیده شده انتظار رعایت انصاف را از دیگر دزدان دارند و این نشان از حب و گرایش نفس انسان به وجود انصاف است.

شجاعی اضافه کرد: امروز استکبار جهانی به وسیله گروه تکفیری داعش انسانهای بی گناه زیادی را با بی انصافی به خاک و خون می‌کشد و این در حالی است که اگر امروز کوچک‌ترین تعرضی به آنان صورت بپذیرد داد حقوق بشر آنها گوش دنیا را کر می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قلوب انسانها با کسی که از روی آگاهی ظلم می‌کند الفت نمی‌گیرد، گفت: امروز افزایش طلاق در جامعه از ظلمی است که زوجین نسبت به یکدیگر اعمال می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: منصف بودن بسیار مشکل و ثوابش عظیم است و سخت‌ترین و بدترین عذاب الهی در آخرت نصیب انسان بی انصاف می‌شود./202/813/ب1

ارسال نظرات