۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۳۰۳
معاون فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور:

مرکز پژوهش‌­های حوزوی بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شود

اسکندری بر ضرورت ایجاد مرکز پژوهش‌های حوزوی بازی‌های رایانه‌ای تأکید کرد و گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه­‌ای نیازمند همکاری طلاب و حوزه­‌های علمیه در زمینه تولید محتوای مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است.
هادی اسکندری
بازی‌های رایانه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهندس هادی اسکندری، معاون فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور، عصر چهارشنبه، در همایش آسیب­ شناسی بازی­ های رایانه‌­ای با محوریت محتوا در تولید، که در سالن همایش های قدس مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بیان گزارشی از آمار کاربران بازی­ های رایانه­ای در کشور پرداخت و گفت: 23 میلیون نفر در کشور از کاربران بازی های رایانه ای هستند که حداقل هفته ای یک ساعت این بازی ها را انجام می دهند.

اسکندری بیان کرد: از این کاربران 63 درصد مردان و 33 درصد بانوان تشکیل دادهاند که 77 درصد از طریق گوشیهای همراه خویش این بازیها را انجام می­دهند.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوان تنها کاربران بازی­های رایانه را تشکیل نمی­دهند، گفت: میانگین سن این کاربران 21 سالگی است که نسبت به گزارش دوسال پیش 5 سال افزایش سنی یافته است.

اسکندری درباره تفریحهای کاربران بازیهای رایانهای عنوان داشت: تماشای تلویوزیزون، گوش دادن موسیقی، پاساژ گردی، مطالعه کتاب و سینما از تفریحات این کاربران است.

معاون فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ابراز کرد: در هر 5 خانوار ایرانی یک کونسل بازی در خانه­ها وجود دارد که 97 درصد این کاربران در خانه بازی انجام می دهند و 79 درصد از آنها 77 دقیقه روزانه به این انجام این بازیها اعتیاد پیدا کرده­اند.

اسکندری عنوان داشت: 94 درصد بازی­ها متناسب با سن زیر 12 سال و 6 درصد متناسب بالای 12 سال است، اما در کشور ما در تمام سنین به این بازیهای دسترسی دارند.

وی بر اهمیت توجه والدین به رده سنی بازی­ها اشاره و  بیان کرد: در ایالت متحده امریکا نوجوانان همراه با خانواده بازی های رایانه ای را خریداری می کنند و در زمان خرید به رده سنی این بازیها توجه می کنند، اما متأسفانه خانوارهای ایرانی نظارتی بر خرید بازیهای رایانه ای فرزندان خویش ندارند و به رده سنی بازیها اهمیت نمیدهند.

 معاون فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: سال 94 در کشور 460 میلیارد تومان به بازیهای رایانه ای خریداری شده است که سهم بازی های ایرانی کمتر از 5 درصد بوده است.

 اسکندری درباره پژوهش­های بازیهای رایانهای گفت: تا کنون 400 مقاله درباره خشونت  بازیهای رایانهای از سوی مراکز علمی غربی تولید شده است، اما در کشور هیچ پژوهشی درباره بازی های رایانه ای نشده است.

 اسکندری  در ادامه سخنانش به علل گرایش جوانان به بازیهای رایانه ای اشاره و بیان کرد: نداشتن سرگرمی جایگزین، پرکردن زمان­های تنهایی، ارزان و در دسترس بودن این بازیها از مهمترین علل گرایش جوانان به این بازی­های است.

وی با بیان اینکه برخی از نیروهای انقلاب در عرصه تولید بازی‌های رایانه­‌ای موضع تند و منفعلانه دارند، گفت: بسیاری از مسؤولان از بنیاد ملی بازی های رایانه‌­ای برخورد با تمام بازیها و در مرحله بعد برخورد یا جمع آوری بازی‌های غیر مجاز داشته‌اند؛ در حالی هیچ مسؤولی درخواست تولید محتواسازی این بازی­‌ها را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نکرده است.

اسکندری در بخش دیگر از سخنانش به اهداف ایجاد بنیاد بازیهای رایانهای کشور پرداخت و گفت: رسالت این بنیاد تولید بازی ایرانی نیست، بلکه هدف اصلی این بنیاد سیاست گذاری کلان در تولید محتوا در بازی رایانه­ای است و وظیفه نهادهای خصوصی و غیر دولتی ر را تولید و عرضه بازی در کشور است.

وی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون محتوای مناسبی در عرصه بازیهای رایانه ای ایرانی تولید نشده است، ابراز کرد: در فناوری ساخت بازیهای رایانهای مؤسسات ایرانی موفقیت های مناسبی را در بازارهای جهان کسب کردهاند، اما متأسفانه این بازی های بدون محتوای مناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و بر اساس سبک زندگی غربی ساخته شده است.

 اسکندری بر لزوم ایجاد مرکز پژوهش­های حوزوی بازیهای رایانهای در قم تأکید کرد و گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانه­ای نیازمند همکاری طلاب و حوزه­های علمیه در زمینه  تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است،  تا اینکه این محتواها را به مؤسسات رایانه­ای کشور ارائه دهد./998/پ202/ی

ارسال نظرات