۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۴۲۸۵۷
آيت الله نمازي در جلسه تفسير قرآن:

آنچه را براي خود دوست داريد انفاق كنيد

نماينده ولي فقيه در كاشان، انفاق محبوب خدا دانست و گفت: اگر مي خواهيد انفاق كنيد از چيزهايي انفاق كنيد كه مورد پسند خودتان است و آن را دوست داريد.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سيصد و هشتمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در توضيح و تفسير آيات 87 تا 92 سوره مباركه آل عمران، گفت: رهبران اهل كتاب، يهود و نصاري قبل ازبعثت پيامبراكرم(ص) توطئه كردند و با وجود اينكه پيامبر را مي شناختند اما او را انكاركردند و مرتد و كافر شدند وگفتند اين پيامبرآن پيامبري نيست كه تورات و انجيل وعده داده است.

 

وي افزود: اگر گروهي جاهل باشند امكان هدايت شدن آنها هست، اما گروهي كه جاهل نيستند و از همه چيز اطلاع دارند و عالم هستند وپيامبر اكرم(ص) را هم مي شناسند اما او را انكار مي كنند اينها كساني هستند كه به خود به پيامبرخاتم و به همه مسلمانان ستم كردند.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان، با اشاره به سرنوشت آينده اين افراد، يادآور شد: افرادي كه قرآن و پيامبر را انكار مي‌كنند لعن خدا و فرشتگان الهي و همه بشريت را به دنبال دارند و منظور تنها فرقه خاصي نيست، چرا كه قرآن‌ تنها براي افراد متقي نيست، براي همه است.

 

آيت الله نمازي، با بيان اينكه لعن خدا، همان عذاب خداست، گفت: كافراني كه ابتدا مسلمان بودند اما در ادامه كافر و مرتد شدند، وقتي به جهنم مي روند براي ورود آنها به جهنم تاريخ انقضا مشخص نشده است و عذابي كه براي آنها تعيين شده است، تخفيف بردار نيست، از اين رو مورد توجه هم نيستند و خدا مي گويد آنها را به حال خودشان آزاد بگذاريد.

 

وي افزود: گروه ديگري از اهل كتاب، يهود و نصاري بعد از اينكه گناه كردند توبه كردند و خدا هم توبه آنها مي پذيرد اما يك گروه ديگر را با وجود اينكه توبه مي كنند اما توبه آنها را نمي پذيرد، كه اين استثنايي است كه براي كافران توبه كننده حقيقي در نظر گرفته است و بيانگر بخشنده بودن و مهربان بودن خدا است.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان، يادآور شد: گروهي كه توبه مي‌كنند اما توبه آنها پذيرفته نمي‌شود، كساني هستند كه ايمان آوردند اما در ادامه مرتد و كافر شدند و با اينكه كافر شدند همه چيز را هم منكر شدند اگر توبه هم بكنند توبه آنها به دليل اينكه حقيقي نيست پذيرفته نيست.

 

آيت الله نمازي، اظهارداشت: مفسرين اعتماد دارند، توبه گروه اول كه پذيرفته مي‌شود، توبه نصوه است، امام توبه گروه دوم، توبه بازاري و كاسبكارانه است و قصد كاسبي دارند، خداوند نيز توبه آنها را نمي پذيرد.

 

وي افزود: آنهايي‌كه اسلام نياوردند و در حال كفراز دنيا رفتند، اگر بخواهند در قيامت جريمه گناهان خود را بپردازند، چنانچه زمين را تبديل به اشرفي و طلا كنند باز هم توبه آنها پذيرفته نمي شود و كسي به فرياد آنها نمي‌رسد.

 

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه با بيان اينكه، آيه 92 سوره مباركه آل عمران از بحث اهل كتاب و يهود و نصاري خارج مي شود: گفت: در اين آيه خداوند مي فرمايد، افرادي نيكوكار محسوب مي شوندكه هرآنچه را خود دوست دارند را به ديگران انفاق كنند نه اينكه آنچه را مورد نياز نيست و آن را دوست ندارد به ديگران انفاق كنند.

 

آيت الله نمازي خاطرنشان كرد، هر آنچه را كه انفاق كنيد، خدا از كم و كيف آن آگاه است و از ديد او پنهان نيست.

 

وي يادآور شد: از امام صادق(ع) فرمود، احسان به والدين با خوش رفتاري و هم نشيني با پدرو مادر بايد به گونه اي باشد كه پدر و مادر را به زحمت نياندازد تا مجبور شوند دست نياز به سوي فرزندان خود داشته باشند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: امام صادق مي فرمايد، پدر و مادر خود را به زحمت نياندازيد، حتي اگر پدرو مادر وضعيت مالي مناسبي داشته باشند و بي نياز باشند، از اين رو، فرزندان نبايد، منتظر باشند تا پدرو مادر از آنها درخواست كنند.

 

آيت الله نمازي، افزود: امين الاسلام در تفسير مجمع البيان مي گويد، اميرمومنان پيراهني را خريد كه خيلي آن را دوست داشت اما اين پيراهن را با وجود اينكه خيلي دوست داشت بخشيد و بعد پيامبرگفت، هركس در دنيا به خودش ايثاركند، خداوند نيز در قيامت به پاس ايثار او، بهشت را به او هديه مي دهد.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان، گفت: اگر مي خواهيد انفاق كنيد از چيزهايي انفاق كنيد كه مورد پسند خودتان است و آن را دوست داريد.      

 

لازم به ذكر است، درسهاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه دركاشان، از 26 تيرماه سال 86  از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و هشتمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزارشد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است.

 

شايان ذكر، است، در اين جلسه به مناسبت روز خبرنگار، از زحمات محمد ملك آبادي، خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، توسط آيت الله نمازي، نماينده ولي فقيه دركاشان تقدير و تجليل شد./1307/202/ب3

ارسال نظرات