۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۴۴۲۸۰۱
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/52

عقب ماندگی و ضعف امت اسلام در اثر عمل نکردن به قرآن است

حضرت آیت الله نوری همدانی با استناد به فرمایش علامه طباطبایی درباره آیات سوره مائده درباره لزوم حفظ وحدت امت مسلمان و نهی از سلطه پذیری آنان گفت: مفاسد، عقب ماندگی ها، ضعف و انحطاطی که برای مسلمانان بوجود آمده در نتیجه عمل نکردن به این قبیل آیات قران است.
درس خارج آیت الله نوری همدانی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح شنبه سوم بهمن 1394 در جلسه 52 درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، بحث آیات 52 تا 534 سوره مائده را ادامه داد و گفت: سوره مائده بسیار خاص است و آیات مربوط به ولایت و غدیر خم نیز در همین سوره می باشد.

 

وی در تبیین معنای نهی از تولی کافران گفت: اهل سنت تولی را به معنای نصرت و کمک گرفته اند یعنی از کفار کمک نخواهید.

 

وی با اشاره به کلام تفسیر المیزان درباره تولی کفار گفت: آیت الله طباطبائی می فرماید اینطور نیست بلکه تولی یعنی اینکه در مقابل آنها سلطه پذیر نباشید و در کارهای خودتان حق تسلط و مدیریت به آنها ندهید؛ زیرا اگر آنها تسلط پیدا کنند تهاجم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می کنند.

 

وی عمل نکردن به دستورهای قرآن را عامل عقب ماندگی مسلمانان ارزیابی و خاطر نشان کرد: هر مسئله ای که قران بر آن تأکید و تشدید کرده علامت آن است که قطعا بوجود خواهد آمد. زیرا قران یک نگرانی و دغدغه ای دارد که تأکید و تشدید می کند.

 

وی افزود: با وجود این همه تأکید و تشدید قرآن درباره دوری از تولی کفار، مسلمانان ضعف نشان دادند و کفار بر همه چیز آنها مسلط شدند.

 

وی با انتقاد از خودباختگی عده ای از مسلمانان در برابر کافران گفت: در میان مسلمانان افرادی هستند "فی قلوبهم مرض" و این باعث می شود حقیقت اسلام را درست درک نکنند و نقش کفار، زیاده خواهی، سوابق و جنایات آنها را درک نکنند. همین باعث خودباختگی آنها می شود. سابقاً به این افراد روشن فکر و به ما مرتجع گفته می شد.

 

وی ادامه داد:  آیت الله علامه طباطبائی می فرماید مفاسد، عقب ماندگی ها، ضعف و انحطاطی که برای مسلمانان بوجود آمده در نتیجه عمل نکردن به این قبیل از آیات قران می باشد.

 

 

در ادامه، اهم بیانات حضرت آیت الله نوری همدانی در جلسه 52 درس خارج فقه را تقدیم می کنیم.

 

اشکال و پاسخ

 

سوالی در مورد روایتی که اصحاب امام عصر علیه السلام در شهرهای مختلف را عجم و ایرانی دانسته بود مطرح شده به این بیان که اهل کربلاء و نجف و کوفه عرب هستند لذا با این روایت جور در نمی آیند.

 

ما فعلاً نقل قولی کردیم بالاخره باید توجه داشته باشیم که مسئله زبان بسیار مهم است و در طول تاریخ قدرتها زبان و ادبیات را عوض می کنند.

 

مثلا مجاهدین اسلام اردن و فلسطین و سوریه و لبنان را از روم گرفتند و مسلماً زبان آنها رومی بوده اما کم کم در نتیجه قدرتهائی که بر آنها مسلط شدند زبان و ادبیاتشان تغییر کرد و عرب شدند.

 

همچنین ایران ما جزء قلمرو ساسانیان بوده که زبانشان پهلوی بوده اما بعدها تغییر کرده و الان زبان ما نه فارسی است و نه عربی بلکه مخلوطی از فارسی و عربی می باشد

 

یا مثلا وقتی مغول به ایران حمله کرد همه مردم ایران فارسی صحبت می کردند و اصلا ترک زبان نداشتیم اما مغول با اجبار زبان ترکی را ترویج کردند. خلاصه اینکه زبان فعلی میزان نیست زیرا زبان ها بواسطه نفوذ و تسلط قدرت ها تغییر می کند و اصلا در زمان نزول این روایات نجف و کربلاء وجود نداشته و بعداً ساخته شده اند.

 

ادامه بحث آیات 52 تا 54 سوره مائده

 

بحثمان در آیات 52 و 53 و 54 از سوره مائده بود که در آن خداوند متعال از تولی کفار با شدت و تأکید تحذیر و نهی می کند، سوره مائده بسیار خاص است و آیات مربوط به ولایت و غدیر خم نیز در همین سوره می باشد. در این سوره شانزده مرتبه "یا أیها الذین آمنوا" ذکر شده، آیت الله طباطبائی در تفسیر المیزان جلد 5 نزدیک به چهل صفحه در مورد آیات مذکور مطلب نوشته از جمله اینکه خداوند متعال با تأکید و تشدید نسبت به تولی کفار تحذیر و نهی کرده است و بعد ایشان آیات فراوان دیگری نیز در این رابطه ذکر کرده است که مراجعه و مطالعه کنید.

 

تبیین معنای نهی از تولی کافران

 

بحثی که در اینجا بوجود می آید این است که نهی از تولی کفار به چه معناست؟

 

اهل سنت تولی را به معنای نصرت و کمک گرفته اند یعنی از کفار کمک نخواهید؛ اما آیت الله طباطبائی می فرماید اینطور نیست بلکه تولی یعنی اینکه در مقابل آنها سلطه پذیر نباشید و در کارهای خودتان حق تسلط و مدیریت به آنها ندهید زیرا اگر آنها تسلط پیدا کنند تهاجم فرهنگی و سیاسی و اقتصادی می کنند.

 

عمل نکردن به قرآن عامل ضعف مسلمانان

 

مطلب دیگر اینکه هر مسئله ای که قران بر آن تأکید و تشدید کرده علامت آن است که قطعا بوجود خواهد آمد زیرا قران یک نگرانی و دغدغه ای دارد که تأکید و تشدید می کند و همین طور هم هست مثلا در مورد اهل بیت تأکید و تشدید کرد اما آن طور شد و در همینجا نیز با وجود این همه تأکید و تشدید مسلمانان ضعف نشان دادند و کفار بر همه چیز آنها مسلط شدند.

 

مطلب سوم اینکه در میان مسلمانان افرادی هستند "فی قلوبهم مرض" و این باعث می شود حقیقت اسلام را درست درک نکنند و نقش کفار و سلطه و زیاده خواهی و سوابق و جنایات آنها را درک نکنند و نفهمند و همین باعث خودباختگی آنها می شود و سابقاً به این افراد روشن فکر و به ما مرتجع گفته می شد!، بالاخره آیت الله طباطبائی می فرماید تمام مفاسد و عقب ماندگی ها و ضعف و انحطاطی که برای مسلمانان بوجود آمده در نتیجه عمل نکردن به این قبیل از آیات قران می باشد.

 

مطلب چهارم اینکه در این آیات خداوند متعال در برابر کسانی که سستی به خرج می دادند وعده کرده که قومی بعداً خواهند آمد که به اسلام کمک خواهند کرد و مقاوم و مجاهد خواهند بود و باعث پیشرفت اسلام خواهند شد:﴿ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ﴾[1] و گفتیم که این مربوط به قیام امام عصر علیه السلام و اصحابش می باشد.

 

آیت الله طباطبائی بعد از ذکر مباحثی که به عرضتان رسید دو خبر به عنوان شاهد برای مطالب خودشان که چقدر مفاسد در دنیای اسلام بوجود آمده ذکر کردند و بعد فرمودند نمی شود این همه اخباری که در مورد آخر الزمان داریم همگی دروغ باشند بلکه ممکن است برخی از آنها ضعیف باشند خلاصه ایشان دو خبر در مورد وقایع آخرالزمان نقل می کند و می فرماید این دو خبر بسیار جامع هستند، ایشان در سوره محمد صلی الله علیه و آله نیز همین دو خبر را نقل کرده، البته این دوخبر بسیار مفصل اند و ما فقط به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

 

اولین خبر در تفسیر علی بن ابراهیم قمی

 

 خبر این است:

 

کما رواه القمی فی تفسیره عن أبیه، عن سلیمان بن مسلم الخشاب، عن عبد الله بن جریح المکی، عن عطاء بن أبی ریاح، عن عبد الله بن عباس قال: حججنا مع رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم حجة الوداع فأخذ باب الکعبة ثم أقبل علینا بوجهه فقال: ألا أخبرکم بأشراط الساعة؟ وکان أدنى الناس منه یومئذ سلمان رضی الله عنه فقال: بلى یا رسول الله . فقال صلى الله علیه وآله وسلم: إن من اشراط القیامة إضاعة الصلاة، واتباع الشهوات، والمیل مع الأهواء، وتعظیم المال، وبیع الدین بالدنیا فعندها یذاب قلب المؤمن وجوفه کما یذوب الملح فی الماء مما یرى من المنکر فلا یستطیع أن یغیره. قال سلمان: وإن هذا لکائن یا رسول الله؟ قال صلى الله علیه وآله وسلم: أی والذی نفسی بیده یا سلمان إن عندها یلیهم أمراء جورة، ووزراء فسقة، وعرفاء ظلمة، وأمناء خونة...إلی آخر کلامه الشریف[2] .

 

این خبر سنداً موتق نمی باشد.

 

در این خبر حدود 16 مرتبه سلمان از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال می کند آیا چنین چیزی خواهد شد و حضرت جواب می دهند بله و سپس در مورد مفاسدی که بوجود خواهد آمد توضیح می دهند، خلاصه خبر خیلی مفصل است و خودتان باید مراجعه و مطالعه بفرمائید.

 

خبر دوم از روضه کافی

 

که سندش نیز خیلی خوب است، این خبر نیز بسیار مفصل است و در آن 114 مرتبه امام صادق علیه السلام می فرماید "إذا رأیت فلان" و بعد مفاسد و منکراتی که بوجود خواهد آمد را بیان و سپس می فرماید بعد از وقوع این مفاسد حضرت مهدی علیه السلام ظهور خواهد کرد.202/122/ق

 

پاورقی:

[1] مائده/سوره5، آیه54.

[2] المیزان فی تفسیر القران، ج5، ص394.

 

/836/د102/ل

ارسال نظرات