۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۴۲۶۲۴
آیت الله شفیعی:

اسلام بی اعتنا به قومیت و خویشاوندی است

آیت الله شفیعی با ابراز تأسف از رواج قومیت گرایی و خویشاوندی در جامعه، گفت: در اسلام این ویژگیها مطرح نیست و سوره «مسد» نیز به این مطلب اشاره می کند.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه سوره «مسد» درباره ابولهب نازل شده است، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم به هنگام تهدید و مذمت اشخاص از عنوان، لقب و اشاره استفاده می کند جز ابولهب که با اسم صریح مورد تهدید و مذمت قرار گرفته است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در اسلام قومیت و خویشاوندی معنا ندارد، تصریح کرد: ابولهب علی رغم خویشاوندی با رسول خدا(ص) اما به دلیل تبلیغ علیه دین مبین اسلام، سوره مسد درباره او نازل شد تا همگان بدانند که در اسلام خویشاوندی و قومیت مطرح نیست.

 

آیت الله شفیعی با ابراز تأسف از رواج مسأله قومیت و خویشاوندی در جامعه ابراز داشت: ابولهب برای مسلمان شدن امتیاز خاصی را خواستار شد در حالی که حضرت ختمی مرتبت(ص) در جواب درخواست وی عدم تفاوت میان ایمان او با دیگران را مطرح کرد و پس از آن خطاب به پیامبر اکرم(ص) گفت که دست هایت بریده باد و خداوند نیز سوره مسد را علیه این شخص نازل کرد و از اینجا معلوم می شود که قومیت و خویشاوندی در اسلام امتیاز محسوب نمی شود.

 

این عالم دینی با بیان آیه «یوم یفر المرء من اخیه و امه و ابیه و صاحبته و بنیه» ابراز داشت: در روز قیامت نیز مسأله خویشاوندی و قومیت معنا ندارد؛ بنابراین تغییر رویکرد قوم گرایی و خویشاوندی از نکات سوره مسد است و این رویکرد باید در جامعه تغییر کند.

 

وی با اشاره به آیه «ما اغنی عنه ماله و ماکسب» از سوره مسد عنوان کرد: در جنگ بدر برخی افراد بجای حضور در میدان جنگ با دادن پول اشخاص دیگری را برای نبرد می فرستادند که ابولهب از جمله این افراد است و آیه مزبور اشاره به این مطلب دارد و نیز باید دانست که مال علی رغم فراوانی در آخرت سودی برای انسان ها نخواهد داشت.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه زن ابولهب از بنی امیه است، خاطرنشان کرد: قاعده دوران جاهلیت حمایت قوم و خویشاوندان است و بر این اساس ابولهب باید از رسول خدا(ص) دفاع کند؛ اما بالعکس با اغواها و وسوسه های همسرش  علیه آن حضرت موضع گرفت و به قعر جهنم واصل شد.

 

این عالم دینی تصریح کرد: «جید» زمانی به گردن معنا می شود که در گردن زنان گردنبند باشد و مقصود قرآن کریم از «فی جیدها حبل من مسد» تمسخر زن ابولهب به دلیل خفه شدن با طناب است.

 

آیت الله شفیعی در پایان مرح بودن معیارهای اسلامی، دوری از قومیت وخویشاوندی، اراده داشتن مردان و عدم تأثیر از وسوسه های زنان را پیام های سوره مسد برشمرد و گفت: برخی زنان، شوهران خود را قعر جهنم می فرستند و بالعکس برخی دیگر آن ها را به اعلی علیین و بهشت می رسانند./202/9456/ب1

ارسال نظرات