وظیفه اصلی حوزه معرفی اسلام ناظر به زمان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جشنواره ملی خورشید کرامت که با هدف گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز حقوق بشر اسلامی در تالار شهید مطهری ساختمان اداری آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد به تبیین نظریه خود با عنوان «کرامت اجتماعی در اسلام» پرداخت.
وی با بیان اینکه درباره حقوق بشر اسلامی نیازمند یک فعالیت ممتد، مستمر و پیگیرانه علمی از خاستگاه اسلام هستیم، گفت: بسیاری از افکار عمومی، نگاهها و رفتارها حکایت از این دارد که حقوق بشر در جهان امروز و به ویژه در آینده این جهان از جایگاه محوری و اساسی برخوردار شده است.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: اسلام که از آغاز بنیانگذار نابترین اندیشهها و اساسیترین دیدگاهها و استوارترین افکار در زمینههای اجتماعی بوده و در زمانی به طرح اندیشههای ناب اجتماعی میپرداخته، حیف است که مورد تحقیق و مطالعه قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: حیف است که اندیشههای ناب اسلام را که میتواند افکار جهانی را به خود جذب و تحول بنیادین در رویکردهای جهانی، انسانی و اجتماعی در همه زمینهها خلق و ایجاد کند را به جهانیان عرضه نکنیم.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه علما و مبلغان وظیفه دارند ماهیت اسلام را تبیین و معرفی کنند، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) مبین اسلام بود و نقش اولی و اساسی ائمه اطهار(ع) که بر آن اصرار میورزیدند تبیین و معرفی اسلام با توجه به مسائل نو و جدید و حوادث دهر و روزگار بود و نباید تصور کرد چون اسلام واجد اندیشههای اساسی است، دیگر وظیفهای برعهده نداریم.
اسلام در زمینههای مختلف اجتماعی به جهانیان معرفی شود
وی با اشاره به مطرح شدن مسأله حقوق بشر در جهان، گفت: حوزههای علمیه و به ویژه حوزه علمیه قم باید به صورت جدی، اساسی، مستمر و ممتد اسلام را در زمینه حقوق بشر معرفی کند که اگر معرفی نکرد ممکن است نسبت به اسلام جفا شود و نگاه جاهلانهای که سلفیها جهان را از افکار غلط خود پرکردهاند رنگ بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری نقش و وظیفه اصلی حوزه را معرفی اسلام ناظر به زمان دانست و تأکید کرد: حوزههای علمیه باید به صحنهها بیایند و براساس مکانیزم و روش و منهج غنی و قوی در اختیار، اسلام را در زمینه حقوق بشر، رسانه و زمینههای مختلف اجتماعی که امروزه جهان را به خود مشغول داشته است، معرفی کنند.
وی در ادامه در تبیین نظریه کرامت اجتماعی در اسلام، با طرح این سؤال که آیا اسلام کرامت را میپذیرد یا نمیپذیرد، گفت: امروز کرامت یک کلیدواژه فعال، اساسی، پر زرق و برق و چشم پر کن در زمینه حقوق بشر است، اسلام این را قبول دارد یا ندارد باید نظر خود را در اینباره بدهیم و نمیشود سر سری و سراسیمهوار این واژه را به کار گیریم بدون اینکه اقتضای آن را نسبت به حقوق بشر سنجیده و مورد مطالعه قرار داده باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی به بررسی سه نوع کرامت «تکوینی»، «تقربی و کمالی» و «اجتماعی و حقوقی» که در اسلام به رسمیت شناخته شدهاند، پرداخت و در پاسخ به این سؤال که کرامت حقوقی و اجتماعی در اسلام از کرامت تکوینی برمیخیزد یا کرامت تقربی و کمالی، گفت: انسان دارای کرامت است و باید از حقوق اجتماعی به طور مساوی برخوردار باشد.
طرح کرامت اجتماعی در مقابل استکبارستیزی نیست
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: اگر کرامت تکوینی باشد همیشگی است و قابل سلب نیست و اگر تقربی باشد چون مقید تقوا است هرجا که تقوا تحقق پیدا کرد کرامت اجتماعی تحقق پیدا میکند و اگر تقوا نباشد کرامتی ندارند و نباید به حقوقشان هم توجه کرد.
وی با بیان اینکه منشأ کرامت انسان تکوینی است، خاطرنشان کرد: کرامت اجتماعی و حقوقی متوقف بر حصول تقوا نیست و حصول تقوا تقرب عندالله است و در فضای حقوقی اجتماعی مطرح نمیشود.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه اگر من دارای تقوا تقرب پیدا کردم باید از تبعیض جدا شوم نه اینکه منشأ حقوق اجتماعی را تقوا قرار دهم و بگویم چون متقی هستم پس بیشتر سهم دارم و چون او تقوا ندارد کمتر سهم میبرد، گفت: هدفم از طرح کرامت اجتماعی از دیدگاه اسلام به معنای عدم ایستادگی و مقابله در برابر استکبار و صهیونیسم نیست که خود آنها در مقابل حقوق بشر هستند./920/پ202/ی